زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا پودر‌های پروتئین بی‌خطر هستند؟

بحث پیرامون پودر‌های پروتئین که به کاهش وزن و عضله‌سازی کمک می‌کند، فراوان است و ازاین‌رو به‌راحتی می‌توان دریافت که چرا مردم برای تهیهٔ اسموتی و شیک‌های صبحانه به استفاده از پودر‌ها روی می‌آورند. اگرچه این پودر‌ها روشی مناسب برای تقویت و غنی‌سازی تغذیه هستند، اما مهم است که قبل از استفاده از آن‌ها، اشکالات احتمالی را در نظر بگیریم.

سال‌ها است که متخصصان و کارشناسان رژیم‌درمانی و تغذیه در مورد ایمنی پودر‌های پروتئین بحث و بررسی کرده‌اند. گزارش مؤسسه‌ای غیرانتفاعی به نام Clean Label Project در سال 2018 نشان داد که فلزات سنگین مانند آرسنیک و سرب در بسیاری از پودر‌های پروتئینی وجود دارد. آلودگیِ پودر‌های گیاهی بیشتر از پودر‌های پروتئین بر پایهٔ تخم‌مرغ بود و در واقع پودر‌های آلی، آلودگی بالاتری نسبت به پودر‌های معمولی داشتند. آزمایش‌های انجام‌شده توسط Consumer Reports در سال 2010 نیز نتایج مشابهی را نشان داد.

اجتناب کامل از فلزات سنگین تقریباً غیرممکن است چرا که این فلزات در هوا، خاک و آب وجود دارند. اما دلایل دیگری برای احتیاط در مصرف پودر‌های پروتئینی وجود دارد.

 

در اینجا توصیه‌هایی آمده است:

  • حقایق مربوط به مکمل‌ها را بدانید.

بسیاری از پودر‌های پروتئین به عنوان مکمل در نظر گرفته می‌شوند، که به روش غذا‌ها و دارو‌ها تنظیم نمی‌شوند و لازم نیست قبل از عرضه به بازار ایمن بودن آن‌ها اثبات شود. همچنین مکمل‌ها نیازی به اثبات کردن ادعاهایشان ندارند و این به عهدهٔ مصرف‌کنندگان است که در مورد عوارض جانبی آن‌ها بررسی و تحقیق نمایند. از طرفی، رسیدگی به شکایات هم به عهدهٔ شرکت‌های دریافت‌کنندهٔ آن شکایت است.

  • برچسب روی مکمل را برای اطلاع از مواد تشکیل‌دهندهٔ آن مطالعه کنید.

با مطالعهٔ برچسب مکمل نه تنها از منابع پروتئین مورد استفاده در مکمل آگاه می‌شوید، بلکه اطلاعاتی در مورد سایر مواد تشکیل‌دهندهٔ آن به دست می‌آورید و می‌توانید مطمئن شوید که به هیچ یک از آن‌ها حساسیت ندارید. برخی از این برچسب‌ها شامل شیرین‌کننده‌های غیرمغذی مانند استویا و فیبر اضافه‌شده مانند اینولین هستند که می‌توانند در برخی افراد باعث نفخ و یا گاز شوند.

  • میزان پروتئین خود را کنترل نمایید.

عبارت “دوز و مقدار ایجاد سم می‌کند” در مورد هر آنچه شما مصرف می‌کنید، اعمال می‌شود و صادق است. استفاده از پودر پروتئین برای درست کردن شیک ممکن است خوب باشد، اما مصرف آن چند بار در روز ممکن است مناسب نباشد. در مورد پودر‌های F-Factor برخی افراد ظاهراً آن را در طول روز در قهوه، اسموتی، کلوچه، وافل و حتی سس سالاد نیز مصرف کرده‌اند. ممکن است برای برخی افراد مقادیر کم قابل تحمل باشد، اما وعده‌های متعدد قابل تحمل نیست.

  • مراقب واکنش بدن و بروز حساسیت باشید.

پودر‌های پروتئینی (مانند هر چیز دیگری که مصرف می‌کنید) می‌تواند در برخی افراد منجر به واکنش شود، حتی در مواقعی که کالایی با برچسب “کاملا ارگانیک” یا “ارگانیک” به فروش برسد.

  • سعی کنید پروتئین مورد نیاز را از مواد غذایی دریافت نمایید.

اغلب افراد میزان پروتئین زیادی دریافت می‌کنند. درست است که با افزایش سن پروتئین برای جلوگیری از کاهش تودهٔ عضلانی مهم است، اما نباید منبع اصلی پروتئین، استفاده از پودر باشد. منبع اصلی دریافت پروتئین را غذا‌هایی مانند گوشت بدون چربی، لبنیات، آجیل و دانه‌ها، سویا، تخم مرغ، غلات سبوس‌دار و سبزیجات، قرار دهید و از این طریق، سایر مواد‌مغذی مهم و مفید برای سلامتیِ موجود در آن مواد را نیز دریافت خواهید کرد.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟