زمان مطالعه: 4 دقیقه

تأثیرات آلودگی هوا بر سلامتی

هر ساله در پاییز و زمستان آلودگی هوا مهمان شهرهای بزرگ است، تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی چیست؟ آیا این آلودگی بر جنین تاثیر دارد؟ ارتباطش با سرطان چیست؟

 

اثرات آلودگی هوا و سرطان ریه

ذرات موجود در هوای آلوده،دلیل اصلی مرگ‌های وابسته به سرطان در آمریکا، می‌تواند باعث سرطان ریه شود.
حدود ۶ درصد از مرگ‌‌ومیرهای وابسته به آلودگی هوای بیرونی در جهان به علت سرطان ریه است. هوای آلوده ممکن است در انواع دیگر بیماری‌ها مثل سرطان مثانه و عفونت مجرای ادراری نیز نقش داشته باشد.

 

حمله‌های آسم

بعضی از آلودگی‌ها مثل دود را می‌توان دید و برخی از آلودگی‌ها مثل مونوکسیدکربن دیده نمی‌شوند. آلودگی هوا یعنی هر گاز یا ذره‌ای که در هوا باشد اما جز اجزای اصلی آن محسوب نشود. دو فاکتور مهم آلوده‌کننده می‌تواند روی آسم تأثیر بگذارد. ازن گازی است که مه‌دود تولید می‌کند و می‌تواند بر چگونگی تنفس تأثیر بگذارد. ذرات ریز مثل ذراتی که در گردوغبار یا دود هستند در ریه‌های شما گیر کرده و می‌توانند به ریه‌های شما آسیب بزنتد و باعث حمله‌های بیشتر آسم شود.

 

برونشیت مزمن

دود حاصل از ماشین‌ها، کامیون‌ها و دیگر وسایل نقلیه هوا را آلوده می‌کند. اگر در شهر زندگی می‌کنید و به‌طور مرتب هوای حاصل از دود و دم ترافیک را تنفس می‌کنید، احتمال اینکه به بیماری برونشیت مزمن مبتلا باشید بالاست. این مواقعی روی می‌دهد که غشای لوله‌های برونش، که هوا را به ریه‌ها منتقل می‌کنند، دچار التهاب می‌شود. اگر دچار برونشیت مزمن باشید ممکن است دچار تنگی نفس شده و سرفه با ترشحات غلیظ که ممکن است به رنگ سفید، زرد و یا حتی سبز باشد، داشته باشید.

 

بیماری‌ انسدادی ریوی مزمن

برونشیت مزمن و آمفیزم موارد شایعی هستند که منجر به بیماری انسدادی ریوی مزمن می‌شوند.
این بیماری‌ها مسیر هوا را در ریه‌ها می‌بندند. دلیل اصلی این بیماری قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض گازها، ذرات و دود است. مطالعات نشان داده‌اند بیماری انسدادی ریوی مزمن بیشتر در مناطقی که آلودگی هوا زیاد است شیوع دارد.
اگر بیماری انسدادی ریوی مزمن دارید ممکن است در مواقعی که هوا آلوده است نفس کشیدن برایتان سخت‌تر باشد.
موارد جدی ممکن است منجر به بستری در بیمارستان و یا حتی مرگ شود.

 

پنومونی

یکی از تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی تولید اکسید نیتروژن و دی‌‌اکسید سولفورِ است، این دو ماده موجود در آلودگی هوا خطر التهاب ریه یا پنومونی را افزایش می‌دهد. علائم شامل درد قفسهٔ سینه، سرفه، خستگی، تنگی نفس و دمای پایین بدن است.
کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض خطر هستند. پنومونی دلیل اصلی مرگ کودکان در جهان است.
احتمال اینکه افراد مسن بعد از تماس طولانی‌مدت با آلودگی هوا، به علت پنومونی در بیمارستان بستری شوند زیاد است.

 

بیماری قلبی

آلودگی هوا می‌تواند منجر به حملهٔ قلبی، بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی)، نارسایی قلبی و سکته شود. ذرات ریز موجود در آلودگی به قدر کافی کوچک هستند که به‌راحتی به عروق خونی راه پیدا کرده و باعث التهاب شوند. به مرور زمان آن‌ها می‌توانند سرعت بروز بیماری قلبی را افزایش دهند. افرادی که نزدیک خیابان‌های شلوغ یا کارخانه ها زندگی می کنند در معرض خطر بیشتری هستند، اما حتی تماس کوتاه‌مدت هم می‌تواند به قلب شما آسیب بزند.

 

بیماری روانی

مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط پررنگی بین کیفیت هوا و بیماری روانی وجود دارد.
محققان بیشتر از ۱۵۰ میلیون پروندهٔ پزشکی را در آمریکا و دانمارک بررسی کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که افرادی که در مناطقی از آمریکا با بدترین کیفیت هوا زندگی می‌کنند ۲۷ درصد افزایش در میزان اختلالات دوقطبی و ۶ درصد افزایش در افسردگی‌های شدید دارند.

 

بیماری خودایمنی (اتوایمیون)

این مشکل وقتی به وجود می‌آید که سیستم ایمنی شما به بدنتان حمله می‌کند که این اغلب به بافت‌های شما آسیب زده و باعث التهاب اطراف قلب و ریه می شود. محققان احتمال می‌دهند که آلودگی هوا پاسخ ایمنی را در ریه‌های شما افزایش می‌دهد که ممکن است عارضهٔ اتوایمیون معینی ایجاد کند. محققان علت چگونگی این اتفاق را به‌طور دقیق نمی‌دانند اما احتمال می‌دهند ذرات هوای آلوده به داخل ریه‌ها و قلب رفته و احتمال پاسخ دفاعی را از آنجا افزایش می‌دهند.

 

سقط

ازن و ذرات موجود در هوای آلوده ممکن است نقش مهمی در سقط در نیمهٔ اول حاملگی داشته باشند. محققان از چگونگی وقوع این اتفاق مطمئن نیستند اما احتمال می‌دهند که ممکن است به علت التهاب اطراف جفت باشد. مطالعه‌ای دربارهٔ هوای آلودهٔ وابسته به ترافیک در آمریکا و اسرائیل، سقط بین هفتهٔ دهم تا بیستمِ حاملگی را به آلودگی هوا ربط می‌دهد.

 

نوزاد نارس

مهمترین تاثیر آلودگی هوا بر جنین احتمال زایمان زودرس و نارس بودن نوزاد در هنگام تولد است. آلودگی هوا می‌تواند سطح مواد سمی شیمیایی را در خون افزایش دهد که سیستم ایمنی زنان حامله را تحت فشار و استرس قرار می‌دهد. این حالت می‌تواند جفت را ضعیف کند و باعث تولد زودرس بشود و حتی ممکن است منجر به مشکلات سلامتی برای بدن همان موقع یا در طولانی‌مدت شود. هوای آلوده همچنین می‌‌تواند منجر به وزن پایین در حین تولد شود.

 

مرگ زودهنگام

نفس کشیدن در هوای آلوده حتی برای زمانی کوتاه می‌تواند باعث کاهش طول عمر شما شود.
هرساله بیش از ۴ میلیون نفر در جهان به علت هوای آلودهٔ بیرون دچار مرگ زودهنگام می‌شوند. بیشترین علت مرگ‌ومیرها سکته، بیماری قلبی، سرطان ریه، بیماری انسدادی ریوی مزمن و عفونت‌های دستگاه تنفسی است.
بیشترین ذرات کشندهٔ هوای آلوده، ازن، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید سولفور است.

 

مشکلات حافظه و یادگیری

مطالعات نشان داده‌اند که هوای آلوده می‌تواند اثرات مضری روی مغز داشته باشد. هوای آلوده به علت ترافیک می‌تواند رشد رفتاری و مغزی کودک را کند و آهسته کند. در بزرگسالان احتمال زوال عقل را افزایش می‌دهد .تحقیقات نشان داده‌اند که هوای آلوده به‌خاطر ترافیک ممکن است قسمت‌هایی از مغز، شامل مادهٔ خاکستری و سفید و عقده‌های قاعده‌ای، را مورد هدف قرار دهد. این تغییرات مغزی که به علت آلودگی است می‌تواند بر روی رشد تأثیر گذارد.

 

التهاب و احساس ناراحتی در بینی و چشم

هوای آلودهٔ بیرون می‌تواند باعث شماری از مشکلات مربوط به سلامتی شود و همینطور آلودگی در داخل خانه نیز می‌تواند مجر به مشکلاتی شود.
دیوارهای تازه‌رنگ‌شده می‌تواند بخارات و ترکیبات آلی فراری رها کند که بینی و چشم شما را تحریک کند.
مبلمان یا فرش تازه ممکن است مواد شیمیایی با بوی تند داشته باشد و باعث سردرد و گیجی شما شود. مواد شیمیایی موجود در مواد پاک‌کننده هم می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. سیستم گرمایشی یا سرمایشی این ذرات را در هوای خانه جابه‌جا می‌کند.  از تهویهٔ مناسب در خانهٔ خود مطمئن شوید و با این کار از خودتان محافظت کنید.

 

شاخص کیفیت هوا

چطور متوجه شوید که هوای بیرون آلوده است؟ شاخص کیفیت هوا می‌تواند به شما کمک کند. این شاخص مقیاسی بین 0 و 500 است. هر چه رقم بیشتر باشد آلودگی هوا بیشتر و مضرتر است که دارای شش سطح می‌باشد:
خوب، متوسط، ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک.

 

منبع:

تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی / تاثیر آلودگی هوا بر جنین / اثرات آلودگی هوا و سرطان / اثرات آلودگی هوا و سرطان

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟