زمان مطالعه: 3 دقیقه

رژیم غذایی در زمان ابتلا به آنفولانزا

اگر به آنفلوآنزا مبتلا هستید، ممکن است این سؤال‌ها برای شما پیش آید که در زمان ابتلا به آنفلوآنزا چه بخوریم؟ و یا زمانی ‌که تب و علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را دارید، چه باید کرد؟ یا غذاهای مفید برای حالت تهوع کدام‌اند؟

تغذیهٔ مناسب برای کمک به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با این ویروس ضروری است. اما هنگامی‌که بدن شما برای روز‌ها و هفته‌ها در حال مبارزه با علائم آنفلوآنزا است، رژیم غذایی عامل کلیدی‌تری برای کمک به بهبودی محسوب می‌شود.

 

کدام مواد غذایی به مبارزه با آنفلوآنزا کمک می‌کنند؟

حتی زمانی‌که بیمار نیستید، برای تقویت بدن به پروتئین نیاز دارید. بدن شما از پروتئین برای ایجاد انرژی و حفظ آنچه در حال حاضر دارید، استفاده می‌کند. گوشت بدون چربی، ماکیان مانند مرغ و بوقلمون، ماهی، حبوبات، لبنیات، تخم مرغ، آجیل و انواع دانه‌ها منبع خوبی از پروتئین هستند.

بر اساس نظر سازمان غذا و داروی آمریکا بزرگسالان می‌بایست 50 گرم پروتئین در روز دریافت نمایند، اما این میزان بر اساس میزان نیاز هر فرد به کالری می‌تواند متفاوت باشد. زنان باردار و مادران شیرده نیاز به میزان پروتئین بیشتری دارند. غذا‌های دارای پروتئین، مواد مغذی از جمله ویتامین‌های B6 و B12 را تأمین می‌کنند که هر دو سیستم ایمنی بدن را در سطح مطلوب نگه می‌دارند.

ویتامین B6 در غذا‌های غنی از پروتئین مانند بوقلمون، لوبیا و همچنین سیب زمینی، اسفناج و غلات غنی‌شده وجود دارد. گوشت، شیر و ماهی نیز حاوی ویتامین B12 هستند که تقویت‌کنندهٔ سیستم ایمنی است.

مواد معدنی مانند سلنیوم و روی نیز سیستم ایمنی بدن را در سطح مطلوب نگه می‌دارند. این مواد معدنی در غذا‌های غنی از پروتئین مانند لوبیا، آجیل، گوشت و مرغ یافت می‌شوند.

 

آیا فلاوونوئید‌ها مؤثر هستند؟

فلاوونوئید‌ها شامل حدود 4000 ترکیب هستند که رنگ میوه‌ها و گل‌ها را به عهده دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که فلاوونوئید‌های موجود در پوست نرم مرکبات مانند گریپ فروت، پرتقال و انواع لیمو ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت نمایند. بسیاری از میوه‌های دیگر نیز دارای خاصیت ضد‌التهابی هستند.

 

چه مواد غذایی دیگری با عفونت مبارزه می‌کنند؟

گلوتاتیون ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت نماید، بنابراین می‌تواند با عفونت‌ها مقابله کند. این آنتی اکسیدان قدرتمند در قسمت قرمز رنگ هندوانه نزدیک به پوست آن یافت می‌شود. همچنین این آنتی اکسیدان در انواع کلم نیز موجود است.

 

آیا غذا خوردن گرفتگی را بدتر کرده و یا آن را برطرف می‌کند؟

اگر گرسنه و یا تشنه هستید، هر نوع غذا و نوشیدنی خوب است. محصولات لبنی ممکن است در برخی افراد مخاط بیشتری ایجاد نمایند، در این شرایط چند روز از مصرف آن‌ها خودداری نمایید. همچنین محصولات لبنی ممکن است باعث بدتر شدن حالت تهوع و استفراغ شوند.

آب پرتقال به خصوص به همراه پالپ مملو از ویتامین C و اسیدفولیک است که ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کرده و کمک نماید تا احساس بهتری داشته باشید.

 

غذاهای مفید برای حالت تهوع کدام‌اند؟

اگر ناراحتی در شکم و یا اسهال دارید، غذا‌های نرم و ملایم مصرف کنید. مایعات زیاد بنوشید. می‌توانید یخ خردشده، آب‌میوه، نوشیدنی زنجبیل، آب‌گوشت و سوپ‌های رقیق و آبکی مصرف نمایید.

از مقادیر کم شروع کرده و تنها مایعات صاف‌شده و شفاف مانند آب گوشت و سوپ‌های رقیق و آبکی، و یا آب‌میوه مصرف کنید. اگر از صاف و شفاف بودن آن مطمئن نیستید، آن را در لیوان شیشه‌ای ریخته و سعی کنید طرف دیگر لیوان را با آن ببینید. اگر نتوانستید، پس به اندازه کافی صاف‌شده و شفاف نیست.

چای گرم بدون کافئین به همراه عسل می‌تواند بر روی گلو نشسته و درد و یا سرفه را آرام نماید. نوشیدنی‌های گرم برای باز کردن مجاری تنفسی بهتر از نوشیدنی‌های سرد هستند.

غذا‌های نرم مانند نان تست، برنج، موز و پورهٔ سیب مناسب‌اند. متخصصان می‌گویند در صورت تمایل می‌توانید طی 24 ساعت به رژیم غذایی عادی خود برگردید.

 

آیا سوپ مرغ برای درمان آنفلوآنزا مفید است؟

این سوپ برای زمانی‌که علائم سرماخوردگی دارید، ضروری است. یک مطالعهٔ آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سوپ مرغ دارای خواصی است که می‌تواند علائم آنفولانزا را در سینه و سر کاهش دهد.

سیستم ایمنی با تغذیهٔ مناسب بهتر می‌تواند با عفونت‌ها مقابله نماید. پس از بهبودی از آنفلوآنزا، رژیم غذایی خود را با انواع مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ و حبوبات پر کنید. این مواد سرشار از ترکیبات طبیعی هستند که می‌توانند سلامتی و سیستم ایمنی شما را تقویت نمایند.

 


منبع:

در زمان ابتلا به آنفلوآنزا چه بخوریم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟