زمان مطالعه: 3 دقیقه

وجود تخم مرغ در رژیم غذایی می‌تواند اثرات خوبی روی سلامتی فرد داشته باشد. فواید تخم‌مرغ برای سلامتی چیست؟ در تخم‌مرغ مواد مغذی متراکم وجود دارد، همچنین باعث کاهش تری‌گلیسرید و افزایش HDL می‌شود. برای آشنایی با سایر خواص این ماده غذایی با ما همراه باشید.

 

پروتئین کامل فراهم می‌کند

یک تخم‌مرغ ۶ گرم ماده دارد، حاوی ۹ نوع اسید آمینهٔ ضروری که عناصر سازندهٔ پروتئین‌اند. این اسیدهای آمینه مهم هستند چرا که بدن شما نمی‌تواند خودش آن‌ها را بسازد. سفیدهٔ تخم‌مرغ حدود نیمی از این پروتئین و تنها قسمت کوچکی چربی و کلسترول را در خود نگه می‌دارد.

 

 

دارای مواد مغذی متراکم است

این بدان معنی است که تخم‌مرغ نسبت به سایر مواد غذایی در هر کالری، میزان بیشتری مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه، دارد. یک تخم‌مرغ بخورید و مواد مغذی زیر را به‌دست خواهید آورد:

  • پروتئین با کیفیت بالا
  • سلنیوم
  • فسفر
  • کولین
  • ویتامین ب۱۲ (B12)
  • آنتی‌اکسیدان‌های متعدد که به سلامت سلول‌های شما کمک می‌کنند

 

به افزایش میزان کلسترول خوب کمک می‌کند

به نظر می‌رسد کلسترول خوب که HDL نامیده می‌شود، در افرادی که روزانه سه عدد یا بیشتر تخم‌مرغ مصرف می‌کنند، افزایش می‌یابد. LDL، نوع بد کلسترول نیز افزایش می‌یابد، البته به صورتی‌که قطعات جداگانهٔ هر کدام، بزرگ‌تر می‌شود. این حالت باعث می‌شود که نوع بد کلسترول به‌سختی به شما آسیب برساند و نوع خوب راحت‌تر بتواند آن را از بین ببرد.

 

تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهد

پزشک میزان تری‌گلیسیرید را به همراه کلسترول نوع خوب و بد یعنی HDL و LDL بررسی می‌کند. تری‌گلیسیرید پایین برای سلامتی شما بهتر است. خوردن تخم‌مرغ، به‌ویژه آن‌هایی که با اسیدهای چرب خاصی (مانند امگا ۳) غنی‌شده‌اند، به نظر می‌رسد سطح تری‌گلیسرید را پایین می‌آورد.

 

احتمال سکتهٔ مغزی را کاهش می‌دهد

اگرچه مطالعات متفاوت است، اما به نظر می‌رسد مصرف روزانهٔ تخم‌مرغ ممکن است خطر ابتلا به سکتهٔ مغزی را کاهش دهد. در مطالعه‌ای اخیر در چین، افرادی که تقریباً یک بار در روز تخم‌مرغ مصرف می‌کردند، حدود ۳۰٪ کمتر از کسانی‌که آن را به‌صورت روزانه مصرف نمی‌کنند، در اثر سکتهٔ مغزی می‌میرند.

 

به کنترل میزان غذای مصرفی در هر وعده کمک می‌کند

با دریافت حدود ۷۰ کالری از هر تخم‌مرغ، شما دقیقاً می‌دانید که چه چیزی دریافت می‌کنید. همچنین می‌توانید در سفر چند تخم‌مرغ آب‌پز به همراه داشته باشید. آن را به سالاد یا برش نانی اضافه کرده و به عنوان ناهاری سالم و سریع مصرف کنید.

 

قلب سالم

آیا غافلگر شدید؟ درست است. به‌طور کلی، این‌طور به نظر نمی‌رسد که احتمال ابتلا به بیماری قلبی در افرادی‌که مقدار بیشتری تخم‌مرغ مصرف می‌کنند، افزایش یابد. حتی افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا دیابت نوع ۲ نیز پس از یک دوره رژیم غذایی پر تخم‌مرغ که برای کاهش وزن طراحی شده بود، از سلامت قلب بهره‌مند بودند. در مطالعه‌ای اخیر در چین، افرادی که روزانه حدود یک عدد تخم‌مرغ می‌خوردند، تقریباً ۲۰٪ کمتر از افرادی که این میزان تخم‌مرغ را نمی‌خوردند، به بیماری قلبی مبتلا شدند.

 

مدت زمان سیری بیشتر

تخم‌مرغ را برای وعدهٔ صبحانه بخورید و در نتیجه مدت زمان بیشتری احساس سیری نمایید. این باعث می‌شود که در طول روز کمتر بخورید. برای نمونه، به‌طور متوسط نوجوانانی که صبح تخم‌مرغ می‌خورند، در وعدهٔ ناهار، ۱۳۰ کالری کمتر دریافت می‌نمایند.

 

به چشمان شما کمک می‌کند

پزشکان می‌دانند که آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زاگزانتین به شما کمک می‌کند تا از ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و دژانراسیون ماکولای وابسته به سن، جلوگیری کنید. سبزیجات برگ‌دار و سبز مانند اسفناج و کلم‌پیچ نیز این آنتی‌اکسیدان‌ها را دارند. اما تخم‌مرغ منبع بهتری است. به این دلیل که چربی موجود در تخم‌مرغ استفاده از موادمغذی آن را برای بدن شما آسان می‌کند.

 

به بهتر شدن مغز کمک می‌کند

تخم‌مرغ ویتامین دی (D) دارد که برای مادهٔ خاکستری مغز مفید است و به‌سختی از موادغذایی دیگر دریافت می‌شود. تخم‌مرغ مادهٔ مغذی‌ای به نام کولین دارد که به سلول‌های عصبی موجود در مغز کمک می‌کند تا با یکدیگر تعامل داشته باشند. کولین به دلیل نقشی که در رشد مغز دارد، برای زنان باردار و زنان شیرده نیز بسیار مهم است.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟