زمان مطالعه: 2 دقیقه

در برنامهٔ زندهٔ اینستاکلینیک محب این سوال که ” آزمایش پروستات باید هر چند وقت یک‌بار انجام شود؟ ” از خانم دکتر مریم امامی، فلوشیپ ارولوژی زنان، پرسیده شد و ایشان توضیحی در این زمینه ارائه نمودند که در این ویدئو شاهد آن خواهید بود.

آزمایش پروستات باید هر چند وقت یک‌بار انجام شود؟

بيماري سرطان، بالقوه درمان‌پذير است به شرط آنكه در مراحل اوليه تشخيص داده شود و درمان سريعاً آغاز گردد. بايد توجه داشت كه عوارض و علائم باليني بعد از تغييرات ميكروسكپي در عضو مربوطه بروز مي‌كنند و اين در حالي است كه قبل از تغييرات ميكروسكپي تغييرات ملكولي به‌وجود آمده‌اند. لذا براي تشخيص زودرس بيماري مي‌توان به بررسي در سطح ملكولي اقدام نمود. محققان همواره به‌دنبال كشف ملكول‌هائي هستند كه با اندازه‌گيري آن‌ها بتوان به وجود تومورها پي برد و تأثير روش‌هاي درماني را بر اساس ميزان آن‌ها بررسي كرد. به اين قبيل مولكول‌ها شاخص‌هاي توموري (tumor marker) گفته می‌شود.

امروزه PSA مهم‌ترين شاخص توموري براي تشخيص سرطان پروستات و پيگيري درمان آن محسوب مي‌شود. در بين مردان بعد از سرطان ريه، سرطان پروستات مهم‌ترين عامل مرگ‌ومير به علت سرطان به حساب مي‌آيد و در تشخيص سرطان پروستات سنجش PSA كاربرد روزافزوني يافته‌ است و توصيه شده‌ است كه در مردان بالاتر از 50 سال اين آزمايش در كنار آزمايش ركتومي پروستات براي تشخيص زودرس سرطان پروستات مورد سنجش قرار گيرد. ثابت شده است كه چنانچه سرطان پروستات در مراحل اوليه تشخيص داده شود با روش‌هاي جراحي يا ساير روش‌هاي درماني قابل معالجه خواهد بود.

در برنامهٔ زندهٔ اینستاکلینیک محب این سوال که “آزمایش پروستات باید هر چند وقت یک‌بار انجام شود؟” از خانم دکتر مریم امامی، فلوشیپ ارولوژی زنان، پرسیده شد و ایشان توضیحی در این زمینه ارائه نمودند:

اگر منظور شما چکاپ پروستات است که کتاب‌ها از سنین 50 به بالا PSA (آزمایش پروستات) را به عنوان یک اسکرینینگ (غربالگری) در مردان توصیه می‌کنند. ولی اینکه در سنین پایین‌تر بدون هیچ مشکلی در حین چکاپ در دفترچه‌ٔ افراد و در کنار آزمایشات قند و چربی بررسی پروستات هم درخواست می‌شود، هیچ مفهومی ندارد.

اما اگر بیمار دارای موردی باشد، مثلاً مشکلاتی در ارتباط با مسائل پروستات مانند التهاب پروستات داشته باشد، اگر علائم دارد، وی را معاینه کرده و PSA می‌نویسیم. اگر بعد از 50 سالگی PSA  انجام شود و در یک رِنج نرمال تعریف شده باشد، حتی رقم آن زیر 2 باشد، می‌توانید تا 2 سال هم چکاپ را به تعویق بیندازید.

اما اینکه در رنج‌های بالاتری باشد و یا در سال چقدر این PSA بالا می‌رود، ملاک کار یک اورولوژیست است که به دنبال اسکرینینگ (غربالگری) کانسر (سرطان) پروستات باشد.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟