زمان مطالعه: 3 دقیقه

دکتر مریم امامی، فلوشیپ ارولوژی زنان، در گفت‌وگوی زنده با برنامه‌ٔ ایسنتاکلینیک محب و در پاسخ به این سؤال که ” چرا خانم‌ها بیشتر دچار عفونت ادراری می‌شوند؟ ” توضیحاتی ارائه نمودند که در این ویدئو می‌توانید آن را ملاحظه نمایید.

چرا خانم‌ها در سفر بیشتر دچار عفونت می‌شوند؟

سلامت زنان یکی از فاکتورهای مهم ارزیابی سلامت در تمام جوامع است. اهمیت این مورد بر هیچ فردی پوشیده نیست. همچنین سلامت زنان می‌تواند در سلامت نسل‌های بعدی نیز تأثیر بگذارد.

دکتر مریم امامی، فلوشیپ ارولوژی زنان، در گفت‌وگوی زنده با برنامه‌ٔ ایسنتاکلینیک محب و در پاسخ به این سؤال که “چرا خانم‌ها در سفر بیشتر دچار عفونت ادراری می‌شوند؟” گفتند:

یکی از کیت‌هایی که به عنوان عوامل زمینه‌ای عفونت ادراری نام برده می‌شود، تغییر عادت‌های رفتاری ادرار کردن می‌باشد. تعریف مثانه به زبان ساده به این صورت می باشد که مثانه مخزنی است که وظیفه‌ٔ آن، نگهداری ادرار است. اما مدیریت آن با خود فرد می‌باشد.

چیزی که ما به بیماران خود همیشه به عنوان سلامت و بهداشت مثانه توصیه می‌کنیم، این است که به‌طور ریتمیک باید بین 3 تا 4 ساعت تخلیه شود. پس بنابراین حتماً مایعات کافی بخورند. مقدار آن نیز بیش از 8 لیوان باشد. وجود ادرار کافی در مثانه و وجود یک ریتم منظم در تخلیه‌ٔ ادرار برای پیشگیری از آن توصیه می‌شود.

گاهی در سفرها این اتفاق نمی‌افتد، مثلاً در سفر، بیماری ادرار خود را حتی تا 10 ساعت هم نگه می‌دارد تا زمانی که به مقصد برسد و بعد از آن، تخلیه‌ٔ ادرار با یک درد خیلی شدید صورت می‌گیرد، این رفتارها غیر‌معمول می‌باشند. قرار است اگر میکروبی داخل مثانه می‌شود، قبل از تبدیل شدن به عفونت جدی، تخلیه شود. یکی از مکانیسم‌های دفاعی بدن در مقابل عفونت، همین است. یعنی اینکه میکروب‌ها تخلیه می‌شوند. وگرنه ترانسی از باکتری اوری (باکتری در ادرار) را در بسیاری از زنان خواهیم داشت. همه‌ٔ ما ممکن است آن را تجربه کرده باشیم. علت آن را نیز قبلاً گفتم که به دلیل کوتاهی مجرای ادرار، کلونیزیشن (کلونی سازی) باکتری‌ها و ورود آن‌ها به دستگاه ادراری اتفاق می‌افتد.

 

اما آیا همه‌ٔ باکتری‌های واردشده به دستگاه ادراری باعث عفونت می‌شوند؟

خیر این‌طور نیست چون تخلیه می‌شوند. پس زمانی که نظم ادراری در سفر به هم می‌خورد، میزان دریافت مایعات کم و زیاد می‌شود، عادت‌های رفتن به دستشویی تغییر می‌کند، این عفونت اتفاق خواهد افتاد. گاهی خود استرس سفر نیز یکی از دلایل آن است. یکی از مسائل  بسیار بسیار مهمی که گاهی به آن توجه نمی‌شود، وجود Constipation (یبوست) در سفر است. یعنی شما Constipation (یبوست) را در افراد به وفور می‌بینید. این هم به خاطر عادت‌هایی است که در سفر تغییر می‌کند. عادت‌های غذایی و جای خواب شما تغییر می‌کند، نظم زندگی شما عوض شده و سرانجام تمام این مسائل، شما را مستعد یبوست می‌کنند. خود یبوست، کلونیزیشن باکتری‌هایی است که داریم و عمدتاً از نوع E.coli هستند و از روده می‌آیند. بنابراین همیشه به بیماران توصیه می‌کنیم که Constipation (یبوست) خود را مدیریت کنند. پس این عوامل افراد را مستعد عفونت می‌کنند.

افراد در پیشگیری از آن باید مایعات کافی بخورند و Constipation (یبوست) نداشته باشند. یکی از توصیه‌هایی که به آن‌ها می‌کنیم و واقعاً علمی است، استفاده از ویتامین C در تمام طول سفر است. بهداشت واژن هم بسیار مهم می‌باشد. زیرا اگر فرد دچار واژینیت (التهاب واژن) شود و نتواند به آن رسیدگی کند یا فرصت و مکان مناسبی نباشد و مراقبت خوبی از جسم خود نداشته باشد، دچار این عفونت خواهد شد. چون در واژن یک اکوسیستم بالانس وجود دارد، زمانی که تعادل آن به هم بخورد، فرد را مستعد Clonization (کلونی‌سازی) باکتری‌ها می‌کند.

در نتیجه سیستیت (التهاب مثانه) اتفاق افتاده و متعاقب آن، این زنجیره ادامه پیدا می‌کند، یعنی بیمار دائماً از حالت سیستیت به واژینیت وارد شده و از حالت واژینیت به سیستیت می‌رود و این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟