زمان مطالعه: 6 دقیقه

 

آزمایش‌های ضروری برای مردان

انجام آزمایش‌های ضروری برای مردان شامل چه مواردی است و چرا باید انجام شود؟ انجام آزمایش‌های غربالگری مناسب در زمان مناسب یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که یک مرد می‌تواند برای سلامتی خود انجام دهد. غربالگری، بیماری‌ها را زودتر از زمان بروز علائم، زمانی‌که درمان آن‌ها آسان‌تر است، پیدا می‌کند. با تشخیص به‌موقع، سرطان روده بزرگ می‌تواند از بین برود. تشخیص زودهنگام دیابت ممکن است به جلوگیری از عوارضی مانند از دست دادن بینایی و ناتوانی جنسی کمک کند. آزمایش‌های مورد نیاز هر فرد بر اساس سن و عوامل خطر (ریسک فاکتورها) مشخص می‌شود.

 

سرطان پروستات

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطانی است که پس از سرطان پوست در مردان یافت می‌شود. سرطان پروستات نوعی از سرطان است که رشد کندی دارد، اما انواع مهاجم آن با رشد سریع هم وجود دارد. آزمایش‌های غربالگری می‌توانند بیماری را زودهنگام، گاهی قبل از ایجاد علائم، زمانی‌که درمان‌ها بسیار مؤثر هستند، تشخیص دهند.

 

آزمایش‌های مربوط به سرطان پروستات

غربالگری برای مردان سالم ممکن است شامل معاینهٔ رکتال دیجیتال (DRE) و احتمالاً آزمایش خون آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) باشد.

 

سرطان بیضه

این سرطانِ غیر‌معمول در بیضه‌های مردان، غدد تولید مثل و تولید اسپرم ایجاد می‌شود. بیشتر موارد آن در سنین 20 تا 45 سالگی اتفاق می‌افتد. توصیه بر این است که تمام مردان هنگام مراجعه به پزشک برای انجام معاینات روتین، معاینهٔ بیضه را نیز انجام دهند. مردان در معرض خطر بالاتر (افرادی با سابقهٔ خانوادگی از این بیماری و یا افرادی با بیضهٔ نزول‌نکرده) باید با پزشک در مورد نیاز به انجام آزمایش‌های غربالگری بیشتر، مشورت نمایند. برخی از پزشکان خودآزمایی منظم را برای یافتن توده‌های سخت، برجستگی‌های صاف یا تغییر اندازه یا شکل بیضه‌ها توصیه می‌کنند.

 

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ دومین علت شایع مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان است. مردان در معرض خطر ابتلای بیشتری نسبت به زنان هستند. بیشتر سرطان‌های روده بزرگ به‌آرامی از پولیپ روده ٔبزرگ رشد می‌کنند: رشد در سطح داخلی رودهٔ بزرگ. پس از ایجاد سرطان، می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن حمله کرده و یا گسترش یابد. راه پیشگیری از سرطان روده بزرگ، یافتن و از بین بردن پولیپ‌ها قبل از تبدیل شدن آن‌ها به سرطان است.

 

آزمایش‌های سرطان روده بزرگ

غربالگری در بزرگسالان با خطر متوسط از 50 سالگی آغاز می‌شود. کولونوسکوپی آزمایشی معمول برای تشخیص پولیپ و سرطان روده بزرگ است. پزشک با استفاده از یک لولهٔ انعطاف‌پذیر و دوربین کل رودهٔ بزرگ را مشاهده می‌کند. در زمان انجام کولونوسکوپی می‌توان در صورت مشاهدهٔ پولیپ، آن را برداشت. گزینهٔ مشابه این آزمایش، سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر است که فقط قسمت تحتانی رودهٔ بزرگ را بررسی می‌کند.

برخی از بیماران انجام کولونوسکوپی مجازی (سی تی اسکن) یا باریم اِنِما با کنتراست مضاعف (اشعهٔ ایکس خاص) را انتخاب می‌کنند. اگرچه در صورت انجام این موارد و تشخیص پولیپ، برای برداشتن آن‌ها کولونوسکوپی واقعی لازم است.

 

سرطان پوست

خطرناک‌ترین شکل سرطان پوست، ملانوم است. ملانوم در سلول‌های ویژه‌ای به نام ملانوسیت‌ها ایجاد می‌شود که رنگ پوست را تولید می‌کنند. مردان مسن دو برابر زنان هم‌سن خود در معرض ابتلا به ملانوما هستند. مردان همچنین 2 یا 3 برابر بیشتر از زنان در معرض سرطان پوست غیر‌ملانومی مانند سرطان سلول بازال و سلول سنگفرشی هستند. خطر ابتلا با قرار گرفتن در معرض آفتاب و یا دستگاه‌های برنزه‌کننده در طول زندگی افزایش می‌یابد. آفتاب‌سوختگی خطر ابتلا را تسریع می‌کند.

 

غربالگری سرطان پوست

انجمن سرطان آمریکا و آکادمی پوست آمریکا خودآزمایی‌های منظم پوست را برای بررسی هرگونه تغییر در علائم روی پوست از جمله فرم، رنگ و اندازه توصیه می‌کند. معاینهٔ پوست توسط متخصص پوست و یا سایر متخصصان بهداشتی می‌بایست بخشی از معاینهٔ معمول و دوره‌ای افراد باشد. درمان‌های سرطان پوست در مواقعی که زود‌تر تشخیص داده شود، می‌تواند مؤثر‌تر بوده و در نتیجه تغییر شکل کمتری ایجاد نماید.

 

فشار خون بالا

خطر فشارخون بالا با افزایش سن بیشتر می‌شود. این بیماری همچنین با وزن و سبک زندگی نیز در ارتباط است. فشار خون بالا می‌تواند منجر به عوارض شدید و بدون علائم قبلی از جمله آنوریسم، بالون خطرناک عروق شود. اما قابل درمان است. در صورت وجود فشار خون بالا، ممکن است خطر بیماری قلبی، سکتهٔ مغزی و نارسایی کلیه افزایش یابد. نکتهٔ اصلی این است که از میزان فشار خون خود آگاه باشید. اگر فشار خون شما بالا است، برای کنترل آن با پزشک مشورت کنید.

 

غربالگری فشارخون بالا

قرائت فشارخون شامل دو عدد است. اولین عدد (سیستولیک) فشارخون هنگام ضربان قلب است. دومین عدد (دیاستولیک) فشار میان ضربان‌ها است. فشارخون طبیعی بزرگسالان کمتر از 120 بر 80 است. فشارخون بالا که فشارخون هم نامیده می‌شود 130 بر 80 و یا بالاتر است. میزان بین این دو عدد، نوعی مرحلهٔ هشدار زودهنگام در نظر گرفته می‌شود. از پزشک خود در مورد تعداد دفعات کنترل فشارخون مشورت بگیرید.

 

سطوح کلسترل

سطح بالای کلسترول بد (LDL) در خون باعث جمع شدن پلاک‌های چسبنده در دیوارهٔ عروق می‌شود. این مورد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. تصلب شرایین، سخت شدن و تنگی عروق، می‌تواند بدون علائم برای چندین سال ادامه یافته و پیشرفت نماید. با گذشت زمان می‌تواند منجر به حملهٔ قلبی و سکتهٔ مغزی شود. تغییر شیوهٔ زندگی و مصرف دارو می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

 

تعیین سطوح کلسترل

پنل چربی خون ناشتا، آزمایشی است که میزان سطح کلی کلسترول، کلسترول بد (LDL)، کلسترول خوب (HDL) و تری‌گلیسیرید (چربی خون) را نشان می‌دهد. نتایج این آزمایش به شما و پزشکتان می‌گوید که شما برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکتهٔ مغزی و دیابت چه کار‌هایی می‌بایست انجام دهید. اگر فردی در معرض ریسک بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی است، می‌بایست از 20 سالگی غربالگری کلسترول را انجام دهد. با شروع 35 سالگی، مردان نیاز به آزمایش منظم کلسترول دارند.

 

دیابت نوع 2

بیشتر افراد مبتلا به دیابت از ابتلای خود آگاهی ندارند. دیابت کنترل‌نشده می‌تواند منجر به بیماری قلبی، سکتهٔ مغزی، بیماری کلیوی، کوری در اثر آسیب به رگ‌های خونی شبکیه، آسیب عصبی و ناتوانی جنسی شود. اما در صورت تشخیص زودهنگام این بیماری، می‌توان دیابت را کنترل کرد و با رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن و مصرف دارو‌ها از عوارض آن جلوگیری نمود.

 

غربالگری دیابت نوع 2

آزمایش قند خون ناشتا، تست تحمل گلوکز و یا A1C می‌تواند به‌تنهایی یا باهم برای بررسی دیابت انجام شود. بزرگسالان سالم می‌بایست از سن 45 سالگی هر سه سال یک‌بار آزمایش خود را انجام دهند. اگر افراد در معرض خطر ابتلای بیشتری هستند به عنوان مثال افرادی که کلسترول بالا یا فشار خون دارند، ممکن است به انجام آزمایش‌های زود‌تر از این سن و بیشتری نیاز داشته باشند.

 

ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی (HIV)

HIV ویروسی است که باعث ایدز می‌شود. این ویروس در خون و سایر ترشحات بدن فرد آلوده حتی در صورت عدم وجود علائم، موجود است. زمانی‌که این ترشحات با واژن، ناحیهٔ مقعد، دهان، چشم‌ها و یا بریدگی پوست تماس پیدا می‌کند، می‌تواند از فرد آلوده به فرد دیگر منتقل شده و سرایت کند. هنوز هیچ درمان و یا واکسنی برای آن وجود ندارد. درمان‌های مدرن می‌توانند از تبدیل عفونت HIV به ایدز جلوگیری کند، اما این درمان و دارو‌ها می‌توانند عوارض جانبی جدی نیز داشته باشند.

 

آزمایش‌های غربالگری اچ.آی.وی

افراد آلوده به HIV می‌توانند سال‌ها بدون علامت باقی بمانند. تنها راه اطلاع از ابتلای آن‌ها، انجام یک سری آزمایش‌های خون است. اولین آزمایش ELISA یا EIA نام دارد که به دنبال آنتی‌بادی‌های اچ.آی.وی در خون است. ممکن است که هنوز آلوده نشده باشید، اما در تست مثبت باشید. بنابراین آزمایش دوم به نام سنجش وسترن بلات برای تأیید انجام می‌شود. اگر به‌تازگی آلوده شده باشید، ممکن است نتیجهٔ آزمایش شما منفی باشد. بنابراین، تکرار آزمایش توصیه می‌شود. اگر فکر می‌کنید ممکن است در معرض HIV قرار گرفته باشید، از پزشک در مورد انجام آزمایش‌ها مشورت بگیرید.

 

جلوگیری از شیوع HIV

آزمایشِ بیشترِ افرادِ تازه‌آلوده‌شده تا دو ماه پس از آلودگی، مثبت است. اما تا 5% از این موارد، هنوز بعد از گذشت شش ماه، منفی است. برای جلوگیری از ابتلا به اچ.آی.وی و سایر بیماری‌های مقاربتی نیاز است تا همیشه رابطهٔ جنسی ایمن داشته و از موانع لاتکسی مانند کاندوم استفاده نمایید. افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، نمی‌بایست سوزن مصرفی خود را به اشتراک بگذارند.

 

گلوکوم (آب مروارید)

این گروه از بیماری‌های چشمی به‌تدریج به عصب بینایی آسیب رسانده و ممکن است منجر به کوری شود. از دست دادن بینایی می‌تواند قبل از اینکه افراد مبتلا به گلوکوم حتی علائمی از بیماری خود را مشاهده کنند، رخ دهد. آزمایش‌های غربالگری به‌دنبال فشار غیرطبیعی زیاد در داخل چشم، برای تشخیص و درمان بیماری قبل از آسیب به عصب بینایی است.

 

غربالگری گلوکوم (آب مروارید)

آزمایش‌های چشم برای گلوکوم بر اساس سن و خطرات شخصی است:

  • زیر 40 سال: هر 2 تا 4 سال
  • 40 تا 54 سال: هر 1 تا 3 سال
  • 55 تا 64 سال: هر 1 تا 2 سال
  • 65 سال به بالا: هر 6 تا 12 ماه یک‌بار

 

اگر در گروه پرخطر قرار دارید، از جمله افرادی که سابقهٔ خانوادگی گلوکوم دارند، یا افرادی که آسیب چشمی داشته و یا از دارو‌های استروئیدی استفاده می‌کنند، نیاز است تا در مورد انجام غربالگری زودرس و مکرر با پزشک مشورت نمایید.

 


منبع:

آزمایش‌های ضروری برای مردان / آزمایش‌های ضروری برای مردان

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟