زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا ارتباطی میان کمبود خواب و سرطان وجود دارد؟

اختلالات خواب طولانی‌مدت ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهد. اما خواب و سرطان به طرقی دیگر نیز با هم آمیخته‌اند. داشتن خوابی راحت در طول مدت درمان سرطان، دشوار است و ممکن است چالشی مادام‌العمر باشد.

دکتر کاترین روبل، دکترای تخصصی سرطان از مرکز سرطان کیمل جانز هاپکینز می‌گوید: «در تحقیقات ما، تقریباً از هر چهار بازماندهٔ سرطانِ دوران کودکی، یک نفر در به خواب رفتن و خوابیدن مشکل داشت. کمک به بازماندگان سرطان برای بهبود خواب به آن‌ها در مدرسه، کار و در طول زندگی‌شان کمک می‌کند.»

خواب و سرطان چگونه بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و در مورد کم‌خوابی چه کاری می‌توان انجام داد؟ در اینجا مواردی است که محققان دریافته‌اند.

 

 

کار طولانی‌مدت در نوبت‌های شیفت کاری ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

اختلال در «ساعت بیولوژیکی» بدن که خواب و هزاران عملکرد دیگر را کنترل می‌کند، ممکن است احتمال ابتلا به سرطان سینه، رودهٔ بزرگ، تخمدان و پروستات را افزایش دهد. قرار نگرفتن در معرض نور حین کار در شیفت‌های شبانهٔ متوالی برای چندین سال ممکن است سطح ملاتونین را کاهش داده و احتمال رشد سرطان را افزایش دهد.

آنچه می‌توانید انجام دهید: دکتر روبل می‌گوید: «مهم است که از غربالگری‌های توصیه‌شده برای سرطان شامل ماموگرافی، آزمایش‌های غربالگری سرطان رودهٔ بزرگ و بررسی پروستات که توسط پزشک توصیه می‌شود، پیروی کنید.»

 

عوارض جانبی درمان سرطان و احساسات ممکن است خواب را مختل کنند.

در طول درمان سرطان، اضطراب، افسردگی، خستگی عمیق، مشکلات دستگاه گوارش، مشکلات تنفسی، گرگرفتگی، تعریق شبانه و درد، همگی ممکن است شما را از خوابیدن باز دارند.

آنچه می‌توانید انجام دهید: در مورد کم‌خوابی خود با پزشک مشورت کنید. در صورتی‌که بستری هستید، از او بپرسید آیا امکان این وجود دارد که کمتر از خواب بیدار شوید. تکنیک‌های آرام‌سازی و درمان رفتاری شناختی کمک‌کننده است. به زمان خواب و بیداری معمول خود پایبند باشید. سعی کنید مصرف کافئین را محدود کنید و ساعت بدن خود را با بیرون رفتن از خانه و یا نشستن در کنار پنجرهٔ آفتابی در طول روز تنظیم کنید.

 

بی‌خوابی ممکن است برای سال‌ها و حتی دهه‌ها بازماندگان سرطان را آزار دهد.

دکتر روبل می‌گوید: «کمبود خواب تأثیر زیادی بر توانایی فرد برای عملکرد در مدرسه یا سر کار دارد. گروه تحقیقاتی ما در بازماندگان جوان مشکلات خوابی را پیدا کرده است و می‌خواهیم بدانیم آیا این مشکلات در توضیح چالش‌های تحصیلی که جوانان با آن روبه‌رو هستند، کمک‌کننده‌اند یا خیر.»

آنچه می‌توانید انجام دهید: دکتر روبل می‌گوید: «عوارض جانبی طولانی‌مدت درمان ممکن است مشکلات خواب بازماندگان سرطان را توضیح دهد، اما فعالیت‌هایی که با خواب خوب تداخل دارند نیز ممکن است نقش داشته باشند. تا دیروقت بیدار ماندن برای انجام بازی‌های ویدئویی یا تماشای تلویزیون و کمبود ورزش نیز مانع خواب عمیق و خوب می‌شوند.»

 


منبع:

عوارض کمبود خواب چیست؟ / عوارض کمبود خواب چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟