زمان مطالعه: 2 دقیقه

چرا کمردرد در بارداری شایع است؟

یکی از شایع‌ترین شکایات در دوران بارداری، کمردرد است. در حقیقت، تخمین زده می‌شود که بیش از نیمی از زنان درجاتی از ناراحتی کمر را در این دوران تجربه می‌کنند. بیشتر کمردردها مربوط به تغییرات فیزیکی از جمله تغییر در هورمون‌ها و تغییرات در مرکز ثقل و وضعیت بدن است که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. متأسفانه، این ناراحتی و درد با پیشرفت حاملگی، بیشتر و بدتر می‌شود.

 

 

علت کمردرد در دوران بارداری چیست؟

در طول دوران بارداری، هورمون‌ها بر ماهیچه‌ها و مفاصل زنان تأثیر می‌گذارند. هورمون‌های ریلاکسین و پروژسترون باعث شل شدن ماهیچه‌ها، رباط‌ها و مفاصل به‌ویژه در ناحیهٔ لگن می‌شوند. وزن اضافی و تغییرات بدن در بارداری همراه با این شل شدن مفاصل و رباط‌ها ممکن است باعث ناراحتی و حتی آسیب شود.

با بزرگ شدن و سنگین شدن رحم، مرکز ثقل بدن تغییر می‌کند. این تغییر منجر به مشکلات تعادلی می‌شود و احتمال خطر سقوط را افزایش می‌دهد. وزن نوزاد و ضعف عضلات شکم، ستون فقرات را به طرف جلو کشانده، به عضلات پشت فشار می‌آورد. بسیاری از زنان با خم شدن به عقب، در حالت بدنی ناخوشایندی به این تغییر پاسخ می‌دهند. این خم شدن باعث افزایش فشار و درد در پشت و کمر می‌شود.

 

برای کمردرد دوران بارداری چه کاری می‌توان انجام داد؟

از برخی کمردردها می‌توان جلوگیری کرد:

  • سعی کنید از مکانیک مناسب بدن استفاده کنید. برای نمونه، اگر لازم است چیزی را بردارید، چمباتمه (حرکت اسکوات) بزنید، در قسمت زانو خم شوید و پشت خود را صاف نگه دارید. از خم شدن در قسمت کمر خودداری کنید.
  • هنگام نشستن یا ایستادن از حالت بدنی مناسبی استفاده کنید و تمرینات تقویت‌کنندهٔ کمر را انجام دهید. در مورد تمرینات کمری که برای شما مناسب است، از پزشک و یا فردی که مسئول ارائهٔ مراقبت‌های بهداشتی به شما است، مشورت بگیرید.
  • از انجام فعالیت‌هایی که به ناحیهٔ پشت و کمر فشار می‌آورد، مانند بلند کردن و جابه‌جایی اجسام سنگین خودداری کنید.
  • کفش‌هایی بپوشید که حالت بدن شما را به‌خوبی پشتیبانی کند.
  • به پهلو بخوابید و بالشتک‌هایی را بین زانو‌های خود برای وضعیت بهتر و پشتیبانی بیشتر قرار دهید.
  • گذاشتن کیسهٔ آب گرم و یا سرد بر روی ناحیهٔ دردناک و یا ماساژ آن کمک‌کننده است.
  • اگر ناراحتی دارید، با پزشک خود مطرح کنید. تسکین کمردرد ممکن است نیاز به استراحت، پوشیدن لباس‌ها و یا پوشش‌های حمایتی و یا سایر انواع درمان داشته باشد.

پیشگیری و درمان کمردرد برای جلوگیری از آسیب و کاهش خطر ابتلا به کمردرد طولانی‌مدت و یا مزمن مهم است. از آنجا که کمردرد در بارداری ممکن است نشانهٔ وجود مشکلاتی جدی‌تر مانند زایمان زودرس باشد، اگر علائم شدید‌اند و یا بیش از 2 هفته طول کشیده‌اند، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟