زمان مطالعه: 2 دقیقه

تقریباً تمام خانم‌ها گاهی سردرد دارند، اما سردرد در دوران بارداری متفاوت است. مدیریت سردرد به‌خصوص در سه ماههٔ اول مشکل است، چرا که باید از مصرف بسیاری از داروها خودداری کنید. سردرد ناشی از تنش باشد یا میگرن، مواردی وجود دارد که باید بدانید.

 

چه عواملی باعث بروز سردرد دوران بارداری می‌شود؟

علت دقیق سردرد همیشه مشخص نیست. در سه ماههٔ اول، تغییر سطح هورمون و حجم خون ممکن است در ایجاد سردرد نقش داشته باشد. سردرد مبهم و کلی ممکن است همراه با استرس، خستگی و چشم درد باشد. ممکن است احتمال بروز سردرد‌های سینوسی به دلیل گرفتگی و آبریزش بینی که در اوایل بارداری شایع است، بیشتر باشد. گرسنگی و سطح پایین قندخون نیز منجر به سردرد می‌شود. زنانی که به‌طور ناگهانی مصرف قهوه و نوشیدنی صبحگاهی خود را متوقف می‌کنند، ممکن است دچار سردرد‌های ناشی از ترک کافئین شوند. همچنین کسانی‌که در اوایل دوران بارداری دچار تهوع و استفراغ نیز می‌شوند، ممکن است دچار کم‌آبی شوند. در نتیجه این کم‌آبی باعث ایجاد سردرد می‌شود.

سردرد‌های میگرنی نوع رایج سردرد در دوران بارداری‌اند. این سردرد‌های دردناک و ضربان‌دار معمولاً در یک طرف سر احساس می‌شوند و در نتیجهٔ انبساط رگ‌های خونی مغز ایجاد می‌شوند. متأسفانه، گاهی اوقات با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور همراه‌اند. درصد کمی از زنانِ مبتلا به میگرن، ممکن است برق و یا فلش نوری ببینند و یا در دست و پاهای خود حالت سوزن‌سوزن‌شدن داشته باشند.

 

چه زمانی باید نگران باشیم؟

هنگامی‌که سردرد شدید است، یا ممتد است و از بین نمی‌رود، یا هنگامی‌که سرگیجه، تاری دید یا تغییر در بینایی دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. سردرد گاهی اوقات به مشکلات فشارخون در دوران بارداری مربوط می‌شود. اگر سردرد مداوم و یا شدید است و پس از 20 هفته بارداری اتفاق می‌افتد، پزشک خود را در جریان بگذارید. اگرچه سکته‌های مغزی در دوران بارداری نادر است، میگرن ممکن است احتمال این ابتلا را افزایش دهد. اگر میگرن دارید، این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

در مورد سردرد چه کاری می‌توان انجام داد؟

مراحل مدیریت سردرد شامل موارد زیر است:

  • از هرگونه عامل محرک سردرد از جمله مواد حساسیت‌زا و غذاهای خاص، مانند مونوسدیم گلوتامات، گوشت‌های فراوری‌شده و پنیرهای غیرپاستوریزه خودداری کنید.
  • سیگارکشیدن در دوران بارداری اصلاً ایدهٔ خوبی نیست. همچنین باید از در معرض دود سیگار قرار گرفتن نیز اجتناب کنید.
  • سعی کنید تغذیهٔ خوبی داشته باشید و مایعات زیادی بنوشید، به‌خصوص اگر مستعد بیماری صبحگاهی هستید.
  • سطح استرس خود را کاهش دهید. ماساژ یا استفاده از کیسهٔ یخ برای کمک به کاهش سردرد‌های تنشی را امتحان کنید.
  • در محیطی بدون سر و صدا استراحت نمایید و سعی کنید از کمپرس گرم یا کیسهٔ یخ استفاده کنید.

بااین‌حال، خبرهای خوبی وجود دارد. بیشتر خانم‌ها در دوران بارداری به‌ویژه بعد از سه ماههٔ اول سردرد کمتری دارند. کسانی‌که سابقهٔ میگرن دارند، اغلب متوجه می‌شوند که در دوران بارداری کمی بهبود پیدا کرده‌اند.

 


منبع:

 

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟