خونریزی در دوران بارداری

خونریزی واژینال در دوران بارداری می‌تواند ترسناک باشد. با این حال، همیشه نشانهٔ وجود مشکل نیست. خونریزی در دوران بارداری ممکن است در سه ماه اول (هفته‌های 1 تا 12) رخ دهد، و بیشتر زنانی که در دوران بارداری خونریزی را تجربه می‌کنند، نوزادانی سالم به دنیا می‌آورند.

با این وجود جدی گرفتن خونریزی واژینال در دوران بارداری حائز اهمیت است. گاهی اوقات خونریزی واژینال در دوران بارداری نشان‌دهندهٔ سقط احتمالی جنین یا وضعیتی است که نیاز به درمان سریع دارد. با دانستن رایج‌ترین دلایل خونریزی واژینال در دوران بارداری، خواهید دانست به دنبال چه چیزی باشید و چه زمانی با مراکز خدمات مراقبت‌های سلامتی تماس بگیرید.

 

خونریزی واژینال طبیعی در اواخر دوران بارداری

خونریزی کم که اغلب با مخاط مخلوط می‌شود، نزدیک به پایان دورهٔ بارداری می‌تواند نشانهٔ شروع درد زایمان باشد. ترشحات واژینال صورتی یا خونی به عنوان نمایانگر خون شناخته می‌شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

گزارش هر گونه خونریزی واژینال در دوران بارداری به مرکز خدمات درمانی، حائز اهمیت است. برای توصیف مقدار خونریزی، شکل آن و وجود هرگونه لخته یا بافت در آن آمادگی داشته باشید.

 

سه ماههٔ اول

در طول سه ماه اول (هفته‌های 1 تا 12):

  • داشتن لکه‌بینی یا خونریزی خفیف واژینال که در عرض یک روز از بین می‌رود را در مراجعهٔ بعدی پیش از زایمان، با پزشک معالج خود مطرح کنید.
  • در صورت داشتن هر مقدار خونریزی واژینال که بیش از یک روز طول کشیده است، در طی 24 ساعت با پزشک معالج خود تماس بگیرید.
  • در صورت خونریزی واژینال ملایم تا شدید، عبور بافت از واژن و یا هر گونه خونریزی واژینال همراه با درد شکم، گرفتگی عضلات، تب یا لرز، فوراً با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

 

سه ماههٔ دوم

در طول سه ماه دوم (هفته‌های 13 تا 24):

  • در صورت داشتن خونریزی خفیف واژینال که طی چند ساعت از بین می‌رود، در همان روز با پزشک معالج خود تماس بگیرید.
  • در صورت داشتن هر مقدار خونریزی واژینال که بیش از چند ساعت طول بکشد یا با درد شکم، گرفتگی عضلانی، تب، لرز یا انقباض همراه باشد، فوراً با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

 

سه ماههٔ سوم

در طول سه ماه سوم (هفته‌های 25 تا 40):

  • در صورت داشتن هر مقدار خونریزی واژینال یا خونریزی واژینال همراه با درد شکم، فوراً با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

به خاطر داشته باشید ترشحات صورتی یا خونی واژینال (نمایانگر خون) در هفته‌های آخر بارداری ممکن است نشانه‌ای از زایمان قریب‌ الوقوع باشد. به مرکز مراقبت بهداشتی مراجعه کنید و مطمئن شوید آنچه تجربه می‌کنید واقعاً نشان‌دهندهٔ خون است. این شرایط به ندرت ممکن است نشانهٔ عوارض جانبی زایمان باشد.