زمان مطالعه: 3 دقیقه

بارداری و واکسن آنفولانزا

با نزدیک شدن به فصل سرما و شیوع بیماری آنفولانزا یکی از سوالات مهم و همیشگی مادران باردار این است که واکسن آنفولانزا در بارداری بی‌خطر است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید:

 

آیا استفاده از داروهای ضدویروس برای بیماری آنفولانزا در زمان بارداری بی‌خطر است؟

اگر باردار هستید یا طی دو هفتهٔ گذشته زایمان کرده‌اید و فکر می‌کنید آنفولانزا دارید، فوری به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید. استفاده از داروهای ضدویروس مانند اوسلتامیویر (تامیفلو)، زانامیویر (رلنزا) یا پرامیویر (راپیواب) توصیه می‌شود. این نوع داروها که با نسخهٔ پزشکی در دسترس‌اند، در صورتی که حداکثر ظرف 48 ساعت از بروز اولین علائم مصرف شوند، بیشترین تأثیر را دارند، اگرچه مصرف آن‌ها تا چهار تا پنج روز پس از شروع علائم هنوز هم سودمند است.

همچنین در صورتی که باردار هستید و با فردی که مبتلا به آنفولانزا است در تماس بوده‌اید، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا داروی ضدویروسی برای شما تجویز شود.

آنفولانزا در زنان باردار عوارض بیشتری نشان می‌دهد، بنابراین مصرف داروهای ضدویروسی می‌تواند از بروز عوارض جدی آنفولانزا مانند ذات الریه جلوگیری کند. اگرچه مصرف دارو در دوران بارداری باید با احتیاط همراه باشد، تحقیقات نشان می‌دهد که مزایای استفاده از داروهای آنفولانزا بسیار بیشتر از مضرات آن در دوران بارداری است. پزشک شما ممکن است اوسلتامیویر خوراکی را توصیه کند زیرا در رابطه با ایمنی و بی‌خطر بودن آن مطالعات بیشتری انجام شده است.

تزریق واکسن آنفولانزا بهترین راه برای محافظت از خود و نوزادتان در برابر خطرات این بیماری در دوران بارداری است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تجویز واکسن آنفلوآنزا را برای هر کس که در فصل آنفلوآنزا باردار است توصیه می‌کند، مگر اینکه سابقهٔ واکنش شدید نسبت به واکسیناسیون قبلی آنفلوآنزا داشته باشید.

هنگام دریافت واکسن آنفولانزا، نوع تزریقی آن (و نه واکسن اسپری بینی) را درخواست کنید. واکسن تزریقی آنفولانزا از یک ویروس غیرفعال ساخته شده است، بنابراین برای مادر و نوزاد در هر مرحله از بارداری بی‌خطر است. واکسن اسپری بینی از ویروس زنده ساخته شده است و استفاده از آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

 

آیا واکسن آنفولانزا در دوران بارداری بی‌خطر است؟

بله، دریافت واکسن آنفولانزا در دوران بارداری بی‌خطر است. در حقیقت، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و کالج زنان و زایمان در آمریکا توصیه می‌کنند که بدون توجه به اینکه در کدام سه ماههٔ بارداری هستید، در صورتی که در فصل آنفولانزا باردارید، تزریق واکسن آنفولانزا را انجام دهید.

 

آیا تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری می‌تواند به شما کمک کند؟

  • واکسن از ابتلا به آنفولانزا و بروز عوارض در مادر جلوگیری می‌کند. آنفولانزا در زنان باردار عوارض بیشتری نشان می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که دریافت واکسن آنفولانزا به طور متوسط ​​40٪ خطر بستری شدن یک زن باردار را در بیمارستان کاهش می‌دهد.
  • از بروز مشکلات احتمالی در جنین به دلیل آنفولانزا جلوگیری می‌کند. داشتن تب ناشی از آنفولانزا در اوایل بارداری ممکن است خطر نقایص مادرزادی جنین را افزایش دهد.
  • بعد از تولد از کودکتان محافظت می‌کند. نوزادان در معرض خطر علائم شدید آنفولانزا هستند، اما کودک تا سن 6 ماهگی نمی‌تواند واکسن آنفولانزا را دریافت کند. اگر در دوران بارداری دچار آنفولانزا شدید، آنتی‌بادی‌هایی که بدن شما ایجاد می‌کند از جفت عبور کرده و در صورت شیردهی، از طریق شیر مادر به فرزند شما منتقل می‌شود. این آنتی‌بادی‌ها از کودک شما در برابر ابتلا به آنفلوانزا بعد از تولد محافظت می‌کنند.

واکسن آنفولانزا از شما در برابر بیماری کووید 19 محافظت نمی‌کند. اما دریافت واکسن آنفولانزا در این فصل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا آنفولانزا و بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) باعث بروز علائم و نشانه‌های مشترک و مشابهی می‌شوند. واکسیناسیون آنفلوآنزا می‌تواند علائمی را که ممکن است با علائم ناشی از کووید 19 اشتباه گرفته شود کاهش دهد.

جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا، کاهش شدت بیماری و بستری شدن در بیمارستان نیز می‌تواند از استرس در سیستم مراقبت‌های بهداشتی بکاهد. اگر در مورد واکسن آنفولانزا در دوران بارداری نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟