زمان مطالعه: 4 دقیقه

باورهای غلط و درست در مورد حافظه

آیا نگران از دست دادن حافظهٔ خود هستید؟ شما تنها نیستید. هنگامی که یک دانشگاه بزرگ از 2678 نفر در مورد بزرگ‌ترین ترس‌های سلامتی آن‌ها نظرسنجی کرد، بیماری آلزایمر بعد از سرطان در رتبهٔ دوم قرار داشت. همچنین نظرسنجی‌ای توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری نشان داد که از هر هشت بزرگسال 60 ساله و بالا‌تر، یک نفر متوجه کاهش حافظه و یا سردرگمی بیشتری شده‌است.

خبر خوب این است که: با بالا رفتن سن، می‌توانید برای هوشیار نگه داشتن ذهن خود قدم‌هایی بردارید. کنستانتین لیکتسوس، مدیر مرکز درمان حافظه و آلزایمر در بیمارستان جانز هاپکینز، هشدار می‌دهد که برخی از راه‌حل‌های محافظت از حافظه که در مورد آن‌ها می‌شنوید ممکن است به اندازه‌ای که تبلیغ می‌شوند، مفید نباشند. در ادامه راهنمایی متخصصان دربارهٔ دیدگاه‌های رایج در مورد حافظه آورده شده‌است.

 

 

باور غلط: فراموشی = آزایمر

حقیقت: طبیعی است که با بالا رفتن سن، ابتلا به اختلال حافظه بیشتر شود.

فراموشی لزوماً نشانهٔ این نیست که مشکلی جدی مانند آلزایمر دارید. برای نمونه، اگر فراموش کرده‌اید که کلید‌های خود را کجا گذاشته‌اید، غیرعادی نیست. اما اگر فراموش کرده‌اید که از کلید‌ها برای چه چیزی استفاده می‌کردید، این زنگ خطر است. اگر نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید. یک پزشک متخصص حافظهٔ شما را آزمایش می‌کند و اقداماتی را برای سالم و قوی نگه داشتن مغز پیشنهاد می‌دهد.

 

باور غلط: حل معما و جدول حافظهٔ کلی شما را بهبود می‌بخشد

حقیقت: مزایای این روش محدود است.

حل جدول کلمات متقاطع و سایر پازل‌ها نوعی آموزش حافظه است. افراد می‌توانند با انجام این نوع پازل‌ها حافظهٔ خود را بهبود بخشند. با این حال، پازل تنها نوع حافظه‌ای را که به‌کار می‌گیرد، تقویت می‌کند. اگر جدول کلمات متقاطع حل می‌کنید، در انجام این کار بهتر خواهید شد. اگر داستان‌های رازآلود می‌خوانید، در حل معماها بهتر خواهید شد. اما این‌ها لزوماً به شما کمک نمی‌کند تا مسیر‌ها و یا نام افراد را بهتر به خاطر بسپارید و به نظر می‌رسد که مزایای آن تنها تا زمانی دوام داشته باشد که به حل این پازل‌ها ادامه می‌دهید. زمانی که این کار را متوقف کنید، هر مزیتی ممکن است از بین برود.

اگر به دنبال راه‌های سودمند برای تقویت حافظه هستید، موارد زیر را انجام دهید.

 

حقیقت: ورزش به حافظهٔ شما کمک می‌کند

لیکتزوس می‌گوید حتی اشکال سادهٔ ورزش مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ممکن است ذهن شما را تیزتر نگه دارد. تحقیقات نشان داده‌است که فعالیت بدنی ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل مانند بیماری آلزایمر را نیز کاهش دهد. مهم است که ورزش‌های متنوع انجام دهید. با دوچرخه‌سواری در این هفته، پیاده‌روی در هفتهٔ آینده و انجام ورزش گروهی در هفتهٔ بعد از آن، ترکیبی از فعالیت‌های بدنی را امتحان کنید.

لیکتزوس بیان می‌کند کارشناسان دقیقاً مطمئن نیستند که ورزش چگونه ممکن است به حافظهٔ شما کمک کند. شاید با افزایش جریان خون بهتر به مغز عمل می‌کند. اما ورزش همچنین شما را به فکر کردن وامی‌دارد، برای نمونه یادگیری حرکت‌های جدید و گاهی پیچیده و شمارش تکرار‌ها و یا فواصل زمانی نیاز به تمرکز و تفکر دارد. ورزش همچنین شما را از نظر اجتماعی درگیر می‌کند و از این طریق نیز مؤثر است.

 

حقیقت: آنچه می‌خورید شما را از نظر ذهنی هوشیار نگه می‌دارد

برای داشتن مغزی سالم، این شعار را در ذهن داشته باشید: «اگر برای قلب شما خوب است، برای مغز شما نیز مفید است.» تحقیقات نشان داده‌است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است خطر حملهٔ قلبی، سکتهٔ مغزی و بیماری آلزایمر را کاهش دهد و در عین حال عملکرد مغز را تقویت کند. رژیم مدیترانه‌ای بر میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، غلات، لوبیا، مغزیجات و روغن زیتون تمرکز دارد و در عین حال مصرف گوشت قرمز و شیرینی‌های شیرین را به حداقل می‌رساند.

 

حقیقت: عوامل پنهان ممکن است به حافظهٔ شما آسیب برسانند

لیکتزوس می‌گوید: گاهی اوقات مشکلات حافظه به مسائل مربوط به سبک زندگی مربوط می‌شود که قابل بررسی و درمان‌اند و شامل موارد زیر می‌شوند:

  • افسردگی: هنگامی که افسرده هستید، ممکن است مغز در ذخیره‌سازی درست اطلاعات دچار مشکل شود.
  • مصرف زیاد مشروبات الکلی: افرادی که زیاد الکل مصرف می‌کنند، اغلب در واضح اندیشیدن دچار مشکل می‌شوند.
  • انزوا: لیکتزوس می‌گوید: می‌توانید با اجتماعی ماندن ذهن خود را هوشیار نگه دارید. این بدان معناست که زمان بیشتری را برای دیدار با دوستان و انجام فعالیت با افراد دیگر صرف کنید.

 

تعاریف

زوال عقل: از دست دادن عملکرد مغز که ممکن است ناشی از اختلالات مختلفی که بر مغز تأثیر می‌گذارند، باشد. علائم آن شامل فراموشی، اختلال در تفکر و قضاوت، تغییرات شخصیتی، بی‌قراری و از دست دادن کنترل هیجانی است. بیماری آلزایمر، بیماری هانتینگتون و جریان ناکافی خون به مغز همگی باعث زوال عقل می‌شوند. بیشتر انواع زوال عقل غیرقابل برگشت‌اند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای: غذا‌های سنتی کشور‌های حاشیهٔ دریای مدیترانه، نشان داده شده‌است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، برخی از انواع سرطان‌ها و زوال عقل را کاهش می‌دهد. در فهرست غذایی این رژیم مقدار زیادی میوه، سبزیجات و لوبیا، به همراه روغن زیتون، آجیل، غلات کامل و غذا‌های دریایی، مقدار متوسط ماست کم‌چرب، پنیر کم‌چرب و مرغ، مقدار کمی گوشت قرمز و شیرینی، شراب در حد اعتدال وجود دارد.

تکرار‌ها: تعداد حرکت‌هایی که در یک تمرین پشت سر هم انجام می‌دهید. برای نمونه، اگر شما 10 حرکت اسکات را پشت سر هم انجام دهید، 10 تکرار انجام داده‌اید. ست‌ها به تعداد دفعاتی که یک تمرین معین را بعد از استراحت تکرار می‌کنید، اشاره دارد. برای نمونه، اگر 10 حرکت اسکات انجام دهید، استراحت کنید و سپس 10 حرکت اسکات دیگر انجام دهید، دو ست با 10 بار تکرار را انجام داده‌اید.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟