زمان مطالعه: 3 دقیقه

تحصیلات بیشتر مانع زوال عقل می‌شود؟

آیا می‌دانستید که میزان زوال عقل در حال کاهش است؟ عقل سلیم نشان می‌دهد که با افزایش سنِ افراد و بروز بیماری‌هایی که به ضعف مغز منجر می‌شوند، شیوع زوال عقل نیز افزایش می‌یابد. اما ممکن است این‌طور نباشد و با تحصیلات بیشتر بتوان شرایط را بهبود بخشید.

مطالعه‌ٔ منتشرشده در JAMA Internal Medicine نشان می‌دهد که شیوع زوال عقل از سال 2000 تا 2012 در افراد 65 سال و بالاتر کاهش یافته و این کاهش به گذراندن سال‌های بیشتر در مدرسه ربط داده شده‌است.

استر اُ، دانشیار مرکز حافظه و درمان آلزایمر بیمارستان جانز هاپکینز، اظهار می‌کند با وجود افزایش شیوع فشارخون بالا و دیابت که خطر زوال عقل را افزایش می‌دهند، کاهش زوال عقل رخ داده‌است. او که به این مطالعه وابسته نیست، می‌گوید هرچند به نظر می‌رسد که این کاهش به بهبود سطح تحصیلات مرتبط باشد، اما تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

 

کاهش نرخ زوال عقل

محققان دانشگاه میشیگان داده‌های نظرسنجی بیش از 10000 آمریکایی را مطالعه کرده و دریافته‌اند که میزان زوال عقل از سال 2000 تا 2012 حدود 24 درصد کاهش یافته‌است.

سال‌های بیشتر تحصیل با این کاهش مرتبط بوده‌است. در همان دورهٔ زمانی، میانگین تعداد سال‌های تحصیل از تقریباً 12 سال به 13 افزایش یافت.

با وجود افزایش میزان فشارخون بالا و دیابت، کاهش زوال عقل در مردان و زنان رخ داد. محققان در مقالهٔ خود خاطرنشان کردند که کنترل بهتر این عوامل خطر با دارو‌ها نیز ممکن است به کاهش شیوع زوال عقل کمک کرده باشد.

 

ذهن خود را فعال نگه دارید

علاوه بر مدیریت بیما‌ری‌هایی که خطر زوال عقل را افزایش می‌دهند، استر اُ، توصیه می‌کند برای حفظ سلامت مغز ذهن خود را فعال نگه دارید. او می‌گوید: «نیازی به حل جدول کلمات متقاطع یا خرید برنامهٔ رایانه‌ای گران‌قیمت که مغز را به چالش می‌کشد، نیست. معاشرت با دوستان و خانواده و دنبال کردن فعالیت‌های مورد علاقه‌تان به کارکرد بهتر ذهن کمک می‌کند.»

 

چرا آموزش ممکن است به پیشگیری از زوال عقل کمک کند؟

به گفتهٔ استر اُ، آموزش نقش مهمی در بهبود ذخیرهٔ شناختی دارد، که توانایی مغز برای مقابله با آسیب‌هایی است که منجر به زوال عقل می‌شوند.

استر اُ در ادامه می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد که آموزش به مغز کمک می‌کند سیناپس‌های بیشتری را که محل اتصال بین سلول‌های مغزی‌اند و اطلاعات را منتقل می‌کنند، توسعه دهد. اما کاملاً در این مورد مطمئن نیستیم. سیناپس‌های بیشتر ممکن است ذخیرهٔ شناختی را تقویت کند، که این به جلوگیری از زوال عقل نیز کمک می‌کند.»

دلیل دیگر ممکن است این باشد که افرادی که تحصیلات بیشتری دارند نسبت به افرادی که تحصیلات کمتری دارند، سبک زندگی سالم‌تری دارند. او می‌گوید: «افرادی که تحصیلات بیشتری دارند ممکن است بیشتر بدانند که سیگار کشیدن، ورزش نکردن و خوب غذا نخوردن برای سلامتی آن‌ها مضر است و انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشند.»

 

نگران از دست دادن حافظهٔ خود هستید؟ با پزشک مشورت کنید

استر اُ می‌گوید با وجود کاهش نرخ زوال عقل گزارش‌شده در این مطالعه، افراد همچنان باید نگران سلامت شناختی خود باشند. او خاطرنشان می‌کند: «زول عقل وابسته به سن است و با افزایش سن جمعیت، تعداد افراد مبتلا به زوال عقل بسیار زیاد خواهد شد.»

افزون‌بر پیری جمعیت، افراد نیز عمر طولانی‌تری دارند. بنابراین، حتی اگر درصد جمعیت مبتلا به زوال عقل کاهش یابد، احتمال دارد تعداد کلیِ افراد مبتلا به این بیماری افزایش یابد.

او می‌گوید صرف نظر از کاهش میزان زوال عقل، اگر مشکلی در حافظه دارید، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

 

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟