زمان مطالعه: 4 دقیقه

با افزایش سن ممکن است دچار مشکلات حافظه شوید اما علت کم حافظه شدن چیست؟ پیری یا آلزایمر ؟؟ اگر حافظهٔ شما خوب است، اما همچنان نگران پیری و زوال عقل و فراموشی هستید با ما همراه باشید.

 

آیا حافظهٔ شما دچار مشکل شده است؟

همهٔ ما گاهی اوقات چیز‌هایی را فراموش می‌کنیم، به‌خصوص زمانی که سرمان شلوغ می‌شود. ممکن است با افزایش سن، بیشتر متوجه این موضوع شوید. کاهش خفیف حافظه می‌تواند بخشی طبیعی از فرآیند پیری باشد. این بدان معنا نیست که شما به زوال عقل مبتلا خواهید شد. هرساله تنها 1% از افراد بالای 65 سال، با مشکلات معمولی حافظه که مرتبط به سن است، به زوال عقل مبتلا می‌شوند.

 

چه زمانی فراموشی یک مشکل است؟

اگر از دست دادن حافظه، انجام کارهای روزمره را برای شما سخت کرده است، این نشانه‌ای است که نباید از آن چشم‌پوشی نمود. آیا چیز‌هایی را که تازه شنیده‌اید، فراموش می‌کنید؟ بار‌ها و بار‌ها سؤال یکسانی را می‌پرسید؟ آیا نیاز است تا برای گذران روز به یادداشت‌های کاغذی یا یادآورهای الکترونیکی اتکا داشته باشید؟ اگر خود و یا یکی از اعضای خانواده متوجه اتفاقاتی این‌چنینی در مورد شما شده است، می‌بایست با پزشک مشورت نمایید.

 

 

برنامه‌ریزی یا حل مشکل سخت است؟

همهٔ افراد گاهی اوقات اشتباه می‌کنند. شاید در پرداخت مبلغ قبض و یا یادآوری قرار ملاقاتی اشتباه کرده باشید. این مسائل عادی است و همهٔ ما انجام می‌دهیم. اما اگر واقعاً در تلاش برای انجام کار‌هایی مانند دنبال کردن دستورالعمل‌ها در امور روزمره و یا پیگیری صورتحساب‌ها به روشی که قبلا انجام می‌دادید، با مشکل روبه‌رو هستید، این مسئله می‌تواند نشانه‌ای هشداردهنده از مشکلات مربوط به حافظه باشد.

 

در انجام امور روزمره مشکل دارید

در استفاده از ریموت کنترل مشکل دارید؟ نحوهٔ تنظیم مایکروفر را فراموش کرده‌اید؟ اگر گاهی اوقات برای انجام این امور به کمک نیاز دارید، احتمالاً جای نگرانی نیست. اما اگر در انجام فعالیت‌های منظم که عادت به انجام آن‌ها دارید، مانند رانندگی در مکان‌هایی که همیشه می‌روید، بازی‌های مورد علاقه یا یافتن مسیر خود در فروشگاه مواد غذایی، مشکل دارید، این ممکن است نشانهٔ مسئله‌ای جدی مربوط به حافظه باشد.

 

کجا ماشین را پارک کردم؟

برای همهٔ ما این مورد اتفاق افتاده است. از فروشگاه بیرون می‌آییم و فکر می‌کنیم: “حالا، ماشین را کجا گذاشتم؟” طبیعی است که مکان پارک کردن را فراموش کنید. اگر این مورد اغلب اتفاق می‌افتد، با پزشک خود مشورت نمایید. زیرا ممکن است نشانه‌ای هشداردهنده از زوال عقل باشد.

 

 نمی‌توانید کلید‌های خود را پیدا کنید

در بیشتر مواقع وقتی چیزی مانند کلید و یا عینک را در جایی می‌گذارید و بعد آن را به یاد نمی‌آورید، باید بتوانید به عقب فکر کنید، رد‌یابی کنید و هر چه را که نیاز است، پیدا کنید. اگر متوجه شوید که به‌کرات چیز‌هایی را گم می‌کنید و نمی‌توانید آن را ردیابی کنید، این می‌تواند علامت شایع یک مشکل حافظه‌ای بزرگ باشد.

 

فراموشی زمان

بیشتر ما از خواب بیدار می‌شویم و با خود فکر می‌کنیم: “امروز چه روزی است؟” خیلی طول نمی‌کشد که پاسخ این سؤال را پیدا کنیم. اما اگر اغلب تاریخ، فصول و یا گذشت زمان را فراموش می‌کنید، این نشانه‌ای دیگری از مشکلات جدی حافظه است.

 

چطور به اینجا رسیدم؟

اگر وارد یک اتاق می‌شوید و نمی‌توانید به خاطر بیاورید که برای چه کاری به آنجا رفته‌اید، این جای نگرانی ندارد چرا که ممکن است برای همه اتفاق بیفتد. اما افراد مبتلا به آلزایمر گاهی اوقات محل زندگی خود را فراموش می‌کنند و یا اینکه خود را در جایی پیدا می‌کنند و به یاد نمی‌آورند که چگونه به آنجا رفته‌اند. اگر مشکلی این‌چنینی برای شما پیش آمد، بهتر است از یک پزشک مشاوره بگیرید.

 

به آن چه می‌گویند؟

طبیعی است که گاهی اوقات در یافتن کلمات مناسب مشکل داشته باشید، یا ممکن است کلمه‌ای را به اشتباه استفاده کنید. نگران نباشید. اما مبتلایان به آلزایمر اغلب در گفت‌وگو یا نوشتن دچار مشکل واقعی می‌شوند. ممکن است یادآوری کلمه و یا اصطلاح مناسب برای اشیا و امور آشنا یا نام اشخاصی که آن‌ها را به خوبی می‌شناسید، دشوار باشد. اگر با نام‌ها، کلمات یا آنچه باید بگویید، مشکل دارید، ممکن است این نشانه‌ای جدی از کاهش حافظه باشد.

 

کناره‌گیری از دوستان و خانواده

آیا از دوستان، خانواده یا همکارانتان دوری می‌کنید؟ آیا ادامه دادن و یا دنبال کردن مکالمه، برای شما سخت است؟ زمانی‌که مشکلات حافظه شدیدتر می‌شود، معمولاً افراد علاقهٔ خود به سرگرمی‌ها، رویداد‌های اجتماعی یا سایر فعالیت‌هایی را که دوست داشتند انجام دهند، از دست می‌دهند. اگر این مشکل برای شما پیش آمد، وقت آن است که با پزشکی مشورت نمایید.

 

انجام تست حافظه

اگر مطمئن نیستید که آنچه برای شما در حال رخ دادن است، فرآیند پیری معمول است یا خیر، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا این موضوع را بررسی کرده و متوجه آن شوید. پزشک با انجام آزمایش‌ها و تست‌هایی متوجه این موضوع می‌شود که آیا از دست دادن حافظه در محدودهٔ طبیعی است یا خیر. پزشک از شما سؤالاتی می‌پرسد و ممکن است بخواهد که یک سری آزمایش‌ها را انجام دهید. پزشک همچنین ممکن است شما را از نظر مشکلات دیگری مانند زوال عقل، عوارض جانبی داروهای مصرفی و یا افسردگی بررسی نماید.

 

آیا می‌توانم برای این مسئله، کاری انجام دهم؟

اگر حافظهٔ شما خوب است، اما همچنان نگران پیری و زوال عقل و فراموشی هستید، ممکن است بتوانید کاری در این مورد انجام دهید. افرادی که وقت خود را برای خواندن، حل جدول و یا اموری که درگیری مغز را می‌طلبد، صرف می‌کنند، کمتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند. این احتمال وجود دارد که این فعالیت‌ها به شما کمک کنند ذهن خود را همیشه آماده و هوشیار نگه دارید. همچنین بهتر است استرس خود را کاهش داده و آن را مدیریت نمایید، درست غذا بخورید و ورزش کنید.

 


منبع:

علت کم حافظه شدن چیست؟ پیری یا آلزایمر / علت کم حافظه شدن چیست؟ پیری یا آلزایمر

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟