زمان مطالعه: 3 دقیقه

علائم دندان درآوردن نوزاد چیست؟ احتمالاً شما در حال لذت بردن و تشویق کودک خود برای تسلط و انجام مهارت‌های جدید از جمله غلت زدن، کف زدن و نشستن هستید.

اما نقطهٔ عطفی وجود دارد که ممکن است انتظار آن را نداشته باشید: دندان درآوردن. این مرحله می‌تواند چالشی برای شما و کودکتان باشد، چرا که ممکن است کودک خوشحال و بازیگوش شما را ناراحت، کلافه و بهانه‌گیر نماید.

دندان درآوردن در حدود 6 ماهگی اتفاق می‌افتد، همان زمانی که کودکان معمولاً بیشتر بیمار می‌شوند. محافظت ایمنی که در رحم مادر داشتند رفته‌رفته رو به انحلال است.

تشخیص اینکه چه چیزی باعث ناراحتی کودک شما می‌شود، بسیار دشوار است. آیا ناراحتی او از دندان درآوردن است؟ یا از بیماری؟

هر زمان که نگران شدید، با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید، اما برخی از علائم می‌توانند سرنخ‌هایی را ارائه دهند.

 

در صورت بروز علائم زیر کودک شما به احتمال زیاد در حال دندان درآوردن است:

بهانه‌گیری بیش از حد معمول: ممکن است متوجه نق زدن و بهانه‌گیری‌های بیش از حد معمول و نیاز بیشتر او به در آغوش گرفتن و آرامش داشتن شوید. تقریباً دوسوم کودکان زمان دندان درآوردن بهانه‌جو می‌شوند.

راه افتادن آب دهان: با شروع دندان درآوردن، این مورد به‌وفور در کودکان مشاهده می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد بیش از نیمی از نوزادان هنگام دندان درآوردن، آب دهانشان سرازیر می‌شود. گاهی اوقات بزاق اضافی دهان باعث ایجاد بثورات در چانه، گونه و گردن می‌شود.

بردن اشیا به دهان به‌علت خارش لثه: با توجه به تحقیقاتی که در بالا ذکر شد، علامت شایع‌تر در دندان درآوردن کودکان تحریک و خارش لثه است. بیش از 85% از کودکان این حالت را تجربه می‌کنند.

کودک شما ممکن است با گاز گرفتن یا جویدن اشیا و یا اسباب‌بازی‌های خود به این خارش پاسخ دهد. یا ممکن است گونه و یا لثه‌های خود را با دست بمالد. کودک ممکن است بعد از جویدن پارچه‌ای سرد، پستانک و یا دندانگیر احساس بهتری داشته باشد.

دمای بدن کمی بالا: تب اغلب با دندان درآوردن مرتبط است، اما شواهد نشان می‌دهد که این ارتباط واقعا درست نیست. دندان درآوردن ممکن است دمای بدن کودک را کمی بالا ببرد، اما تب نمی‌کند.

در یک تحقیق در سال 2011، محققان برزیلی از تعدادی دندانپزشک دعوت نمودند تا به مدت 8 ماه روزانه 47 کودک را مورد بررسی قرار دهند. آن‌ها دریافتند که کودکان در روزی که دندانشان جوانه زده است و روز قبل از آن درجه حرارتی داشتند که کمی از حد نرمال بالاتر بوده است. اما آن‌ها چیزی را که پزشکان تب می‌نامند در این کودکان مشاهده نکردند.

کمتر تمایل به غذاهای جامد دارند: اگر کودک شما قبلا خوردن غذاهای جامد را شروع کرده است، ممکن است متوجه شوید که او در روزهای منتهی به دندان درآوردن تمایل کمتری به خوردن غذاهای جامد دارد. تا زمانی‌که کودک شما هنوز مقدار زیادی شیر مادر و یا شیر خشک می‌خورد، جای نگرانی نیست.

 

در موارد زیر، کودک به احتمال زیاد بیمار است:

به شدت بهانه‌جو است و نمی‌توانید او را آرام کنید: دندان درآوردن همراه با درد است اما درد آن خفیف است. کمی بهانه‌جویی و گریه طبیعی است. اما اگر کودک شما آن‌قدر گریه می‌کند که نمی‌توانید او را آرام کنید، به پزشک مراجعه نمایید.

تب بالا دارد: دمای بالاتر از 37.7 درجهٔ سانتی‌گراد احتمال عفونت را نشان می‌دهد. اما به خاطر داشته باشید که ممکن است کودکی که در حال دندان درآوردن است و مدام دست‌های خود را به دهان می‌برد، میکروبی را از اینجا و آنجا گرفته باشد، بنابراین کودک ممکن است سرما نیز بخورد. اگر درجهٔ حرارت کودک بالاتر از 38.8 درجهٔ سانتی‌گراد است و مشکلات دیگری مانند بهانه‌گیری شدید نیز دارد، به پزشک اطفال مراجعه نمایید.

اشتهایی به غذا ندارد: در زمان دندان درآوردن برخی از کودکان از مواد غذایی جامد دوری می‌کنند. اما اگر فرزند شما حتی از نوشیدن شیر نیز اجتناب می‌کند و تمایلی به آن ندارد، با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

آبریزش بینی، سرفه، استفراغ و اسهال دارد: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد دندان درآوردن باعث ایجاد هر یک از این علائم شود. به احتمال زیاد فرزند شما مشکل دیگری دارد.

بثوراتی دارد که تنها در ناحیهٔ صورت نیست: آبریزش زیاد می‌تواند در اطراف دهان کودک بثوراتی را ایجاد نماید، اما گسترش این بثورات به ناحیهٔ نیم‌تنه، بازوها و پاها، ممکن است علائم بیماری باشد.

علائم بیش از چند روز ادامه یابد: تحریک‌پذیری، خارش لثه و کمی افزایش دما فقط چند روز قبل و حین دندان درآوردن ممکن است به دلیل دندان درآوردن باشد، اما اگر بیش از این مدت ادامه یابد، ممکن است نشان از بیماری دیگری باشد.

 

بنابراین اگر کودک شما برای چند روز متوالی با این علائم دیده شود ولی دندانی در کار نباشد، احتمالاً مشکل دیگری در جریان است. با پزشک متخصص اطفال کودک خود مشورت نمایید.

 


منبع:

علائم دندان درآوردن نوزاد چیست؟ / علائم دندان درآوردن نوزاد چیست؟

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟