زمان مطالعه: 4 دقیقه

غذاهایی که نمی‌دانید اما کلسترول را افزایش می‌دهد ، آیا قهوه کلسترول را افزایش می‌دهد؟ آیا میگو برای کلسترول خوب است؟ برای پاسخ به این سؤلات با ما همراه باشید.

 

غذا‌هایی با برچسب ” کلسترول پایین”

زمانی‌که در حال خرید هستید و موردی را مشاهده می‌کنید که می‌گوید ” کلسترول آن کم است”، حتماً باید برچسب تغذیه‌ای آن را بررسی نمایید. اگر سرشار از چربی اشباع باشد، می‌تواند کلسترول بد LDL شما را افزایش دهد. میزان پرس و اندازهٔ غذا را نیز بررسی کنید. ممکن است کوچک‌تر از آن باشد که فکر می‌کنید و اگر بیش‌ازحد بخورید، ممکن است نسبت به آنچه تصورش را می‌کنید، میزان بیشتری کلسترول دریافت نمایید.

 

 

قهوه

فنجان قهوهٔ صبحگاهی شما ممکن است به سطح کلسترول خونتان تغییر ناخواسته‌ای بدهد. قهوهٔ دمی و یا قهوهٔ ترک از طریق کافستول میزان سطح کلسترول بد LDL را افزایش می‌دهد. اسپرسو نیز چنین می‌کند، اما از آنجایی‌که اندازه‌های سرو آن کوچک است، جای نگرانی وجود ندارد. اگر قهوهٔ قطره‌ای و یا فیلتری می‌نوشید، جای نگرانی نیست، چرا که فیلتر، کافستول را می‌گیرد.

 

غذا‌های تایلندی

غذای تایلندی تند و خوشمزه است، اما اگر بادقت انتخاب نکنید، می‌تواند کلسترول شما را افزایش دهد. مادهٔ مخفی؟ شیر نارگیل. این ماده اثر ادویهٔ کاری را از بین می‌برد و چربی اشباع زیادی دارد. به جای آن، فهرست را برای غذاهای سرخ‌شده یا غذاهایی با رشته مرور کنید و سعی کنید غذای بخارپز یا درست‌شده با روغن گیاهی را مصرف نمایید. مرغ را به جای گوشت گاو انتخاب کرده و داخل غذا سبزیجات اضافی بریزید.

 

گرانولا

آیا زمانی‌که واژهٔ “گرانولا” را می‌شنوید، به غذای سالم می‌اندیشید؟ این ترکیب ترد اغلب با یک وعده چربی اشباع‌شدهٔ سنگین همراه است. حتی مارک‌های گرانولای کم‌چرب می‌توانند از نظر چربی اشباع، بالاتر از انواع دیگر غلات باشند. گرانولایی بخورید که فقط با میوهٔ خشک، عسل یا شربت افرا شیرین شده باشد و حداقل 20 درصد از مقدار توصیه‌شدهٔ روزانهٔ فیبر را داشته باشد.

 

میگو

احتمالا شنیده‌اید که زمانی‌که در حال کنترل کلسترول هستید، غذا‌های دریایی انتخاب خوبی‌اند. این درست است، اما میگو استثنا است. یک وعده، حتی اگر آن را بدون چربی بپزید، حدود 190 میلی‌گرم کلسترول دارد. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند میزان مصرف کلسترول را به 300 میلی‌گرم در روز یا در صورت داشتن بیماری قلبی یا کلسترول بالا، 200 میلی‌گرم در روز محدود نمایید. به جای آن گوش ماهی امتحان کنید، چرا که میزان کلسترول آن یک‌چهارم میزان کلسترول میگو است.

 

نان تورتیلا

برای تهیهٔ یک تاکوی خوب، باید از پایه شروع کرد. نان تورتیلا، حتی نوع گندم کامل آن، ممکن است بهترین انتخاب به نظر برسد، اما این‌طور نیست. از نظر چربی اشباع بالاتر از تورتیلای ذرت است، البته با این فرض که تورتیلای ذرت خود را در روغن سرخ نکنید. با یک تورتیلای ذرت شروع کنید، برچسب روی آن را بررسی کنید و مواد اضافی سالم مانند مرغ کبابی، گوجه فرنگی و کاهوی خردشده به آن اضافه کنید.

 

گوشت جگر و سایر اعضا

خوردن گوشت اعضا و ارگان‌ها ممکن است در دنیا مرسوم باشد، اما می‌تواند کلسترول شما را افزایش دهد. کلسترول گوشت‌ امعا و احشا مانند جگر، کلیه و خوش گوشت نسبت به سایر برش‌های گوشت بیشتر است. گوشت جگر گاو سرشار از آهن است، اگرچه غذاهای دیگری نیز وجود دارند که اندامی نیستند و به شما میزان مناسبی آهن ارائه می‌کنند. استفاده از این بخش (جگر گاو) به اندازهٔ ۸۵ گرم در ماه مشکلی ندارد.

 

مارگارین

انتخاب کره یا مارگارین می‌تواند دشوار باشد. هر دو چربی اشباع دارند و باید کم مصرف شوند.

مارگارین از روغن‌های گیاهی تهیه می‌شود، بنابراین حاوی چربی‌های اشباع‌نشدهٔ خوب، چربی‌های چنداشباع‌نشده و تک‌اشباع‌نشده است. این نوع چربی‌ها به کاهش کلسترول بد LDL کمک می‌کنند. اگر از مارگارین استفاده می‌کنید، نوع نرم آن را انتخاب کنید، چرا که از نظر چربی ترانس، کمتر هستند. برچسب تغذیهٔ آن را بخوانید و به دنبال محصولی باشید که روی آن چربی‌های اشباع کم و بدون چربی ترانس نوشته شده است.

از طرف دیگر، کره از چربی حیوانی ساخته می‌شود، بنابراین حاوی چربی اشباع بیشتری است.

 

پاستا

رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای کاهش کلسترول خوب است، آیا این دیدگاه درست است؟ این به شرطی است که انتخاب‌های درستی انجام دهید. به یاد داشته باشید، کلسترول تنها چیزی نیست که باید هنگام برنامه‌ریزی یک رژیم غذایی سالم به آن فکر کنید. پاستا و ماکارانی دارای کالری و کربوهیدرات زیادی‌اند. بنابراین به یاد داشته باشید که مقدار مصرف خود را محدود کنید.

 

شکلات انرژی‌زا

این شکلات‌ها برای افرادی‌که ورزش می‌کنند، به بازار عرضه شده‌اند، بنابراین باید انتخاب خوبی باشند. آیا درست است؟ شاید. برچسب تغذیهٔ آن‌ها را بررسی کنید. ممکن است از میزان چربی اشباع‌شده در برخی از انواع آن‌ها متعجب شوید. مراقب انواعی از آن‌ها باشید که روغن‌های گرمسیری مانند روغن پالم و روغن هستهٔ پالم دارند، که چربی اشباع‌شده اضافه می‌کنند.

 

روغن گی

غذای هندی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد، اما در صورتی‌که مقدار گی استفاده‌شده در آن محدود باشد. گی چیست؟ کرهٔ تصفیه‌شده است، و این به معنای چربی اشباع‌شده و کلسترول است. چه میزان؟ یک قاشق غذاخوری گی دارای 33 میلی‌گرم کلسترول است که حدود 11 درصد میزان توصیه‌شدهٔ روزانه است.

 

گوشت اردک

اگر مرغ و بوقلمون گزینه‌های خوبی با کلسترول پایین‌اند، اردک نیز باید انتخاب مناسبی باشد. آیا این جمله درست است؟ این‌طور نیست. اردک و غاز کلسترول بالاتری نسبت به مرغ و بوقلمون دارند. یک فنجان گوشت اردک و یا غاز پخته‌شده حتی به‌صورتی که پاک شده و بدون پوست باشد، حدود 128 میلی‌گرم کلسترول دارد. همین مقدار گوشت مرغ تنها به میزان 113 میلی‌گرم کلسترول دارد و بوقلمون با میزان 93 میلی‌گرم کلسترول، انتخاب بهتری نسبت به دو مورد دیگر است.

 

برخی محصولات لبنی

مادر شما چند بار از شما خواسته تا شیر خود را به‌صورت کامل بنوشید، چرا که برای شما مفید است؟ بله، درست می‌گویند: لبنیات به شما کمک می‌کند تا کلسیم و ویتامین D مورد نیاز خود را دریافت نمایید. فقط سعی کنید در زمان خرید به دنبال نوع بدون چربی و یا کم‌چرب آن باشید تا مواد مغذی را بدون کلسترول دریافت نمایید. می‌توانید در تهیهٔ برخی غذا‌ها در صورت امکان به جای خامهٔ ترش از ماست استفاده نمایید تا به میزان بیشتری چربی اشباع و کلسترول را کاهش دهید.

 


منبع:

کدام غذاها کلسترول را افزایش می‌دهند؟ / غذاهایی که نمی‌دانید اما کلسترول را افزایش می‌دهد

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟