زمان مطالعه: 4 دقیقه

با افزایش سن مشکلاتی برای انسان ایجاد می‌شود که می‌توان با این مشکلات مقابله کرد. راه‌های مقابله با پیری چیست؟ برای آگاهی از پاسخ این پرسش با ما همراه باشید.

 

دردهای جزئی و کم

چه این درد آسیبی قدیمی باشد که دائم عود می‌کند و چه شروع آرتروز، به احتمال زیاد با افزایش سن، این دردها نیز افزایش می‌یابند. حرکت داشتن به‌طور منظم، درد را کاهش می‌دهد و باعث انعطاف‌پذیری مفاصل شما می‌شود. تمرینات کم‌برخورد مانند شنا، یوگا و تایچی را امتحان کنید. پدهای گرمایشی یا بسته‌های یخ نیز کمک‌کننده‌اند. اگر این موارد باعث تسکین شما نمی‌شود، با پزشک در مورد داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) مشورت نمایید.

 

 

چین و چروک

چین و چروک با نازک شدن، خشکی و کشش پوست، خود را نشان می‌دهد. اما برخی از موارد مانند سیگار کشیدن، اشعهٔ ماوراءبنفش خورشید یا اتاقک‌های برنزه نیز باعث بدتر شدن آن‌ها می‌شوند. برای تسکین این علائم پیری، از پوست در برابر آفتاب محافظت نمایید و اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. برخی از محصولات پوستی مانند مرطوب‌کننده‌ها یا رتینوئیدهای تجویزشده ممکن است باعث شوند چین و چروک‌ها کمتر نمایان شوند. اما باید به این محصولات زمان دهید تا تأثیر خود را بگذارند. بیشتر آن‌ها برای نشان دادن نتایج به ۶ هفته تا ۳ ماه زمان نیاز دارند. متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید چه چیزی برای شما مناسب است.

 

پوست خشک

ضدآفتاب و ترک سیگار نیز به رفع و کاهش این مورد کمک می‌کند. کنترل میزان نوشیدن الکل نیز به کاهش مشکل کمک می‌کند، چرا که الکل باعث کاهش میزان آب بدن می‌شود. بهتر است مدت زمان استحمام را به کمتر از ۱۰ دقیقه کاهش دهید و به جای آب داغ، از آب گرم استفاده نمایید. پس از استحمام، از مرطوب‌کننده‌ای سنگین بر پایهٔ روغن بر روی پوست خود استفاده نمایید.

 

از دست دادن عضله

بسیاری از افراد با افزایش سن، قدرت و استقامت خود را از دست می‌دهند، اما دلیل این مورد در واقع روند پیری نیست. بسیاری از افراد استفاده از عضلات کلیدی را متوقف می‌نمایند و عبارت «از آن استفاده کنید یا آن را از دست بدهید» در مورد آن صدق می‌کند، بنابراین ببینید آیا می‌توانید برای تقویت قدرت عضلات، تمرینات وزنه‌برداری را آغاز کنید. ورزش منظم مانند پیاده‌روی، باغبانی یا شنا به شما کمک می‌کند. هدف خود را بر روی حداقل ۳۰ دقیقه در روز قرار دهید. می‌توانید این ورزش را به دو جلسهٔ ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید. بستگی به این دارد که کدام برای شما بهتر است.

 

تغییرات میزان و کیفیت خواب

نیاز به خواب با افزایش سن تغییر نمی‌کند، اما توانایی شما در خوابیدن ممکن است تغییر کند. افراد مسن به سختی به خواب می‌روند، خواب عمیق کمتری دارند و اغلب در نیمه‌شب بیدار می‌شوند. قهوه و الکل ممکن است این مشکلات را شدت بخشد، بنابراین، کاهش میزان مصرف این مواد مفید است. مهم است که شرایط سلامتی و روانی مانند فشارخون یا GERD را که بر میزان و کیفیت خواب مؤثر است، تحت کنترل داشته باشید. اگر اغلب در خواب مشکل دارید، با پزشک خود در این مورد صحبت نمایید.

 

اختلال در حافظه

این اختلالات ممکن است نگران‌کننده باشند، اما بخشی از روند طبیعی پیری‌اند. مغز شما با افزایش سن تغییر می‌کند، که در به خوب یادآوردن چیزها تأثیر می‌گذارد. ممکن است لازم باشد به چند ترفند مانند تهیهٔ فهرست، رعایت روال معمول و قرار دادن اشیا در مکانی مشخص، تکیه کنید. اما برخی از عادت‌ها به شما در قوی و آماده نگه داشتن حافظه کمک می‌کنند. برای نمونه، ثابت شده‌ است که حضور در کنار دوستان و خانواده مغز شما را در یادآوری تقویت می‌کند. ورزش منظم و خوردن غذاهای سالم نیز مؤثر و کلیدی است.

 

افزایش وزن

هر چه مسن‌تر می‌شوید، میزان سطح کالری‌ای که می‌سوزانید مانند گذشته نیست. اما می‌توانید با تحرک بیشتر و بررسی و کنترل مقدار غذا خوردن و نوع آن، با این مشکل مبارزه کنید. میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین بدون چربی را بخشی اصلی از رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین غذاهایی را که قند و چربی اشباع زیادی دارند محدود نمایید و میزان غذای دریافتی خود را در هر وعده تحت نظر داشته باشید.

 

تغییراتی در زندگی جنسی

اختلال نعوظ، خشکی واژن و سایر شرایطی که با افزایش سن بیشتر می‌شود، ممکن است رابطهٔ جنسی را به یک چالش تبدیل نماید. با همسرتان در مورد احساس خود صحبت نمایید و اگر تمایل دارید می‌توانید راه‌های مختلف صمیمی‌بودن را امتحان کنید. محصولات بهداشتی بدون نیاز به نسخه مانند روان‌کننده‌های واژن به برخی از مشکلات کمک می‌کنند. همچنین می‌توانید از پزشک خود دربارهٔ وجود داروهایی برای امتحان، مشورت بگیرید. اما در کل، حفظ سلامت کلی نیز مؤثر خواهد بود. ورزش، جریان خون و هورمون‌های جنسی را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند احساس خوبی در مورد خود داشته باشید.

 

تعداد دفعات بیشتر ادرار

عضلات مثانه و لگن با افزایش سن ضعیف می‌شوند. سایر مشکلات سلامتی، مانند بزرگ شدن پروستات، مسئله را بدتر می‌نماید. با تمرینات کگل، ناحیهٔ لگن خود را تقویت نمایید. ماهیچه‌های خود را طوری فشار دهید و منقبض کنید که گویی سعی در نگه‌داشتن ادرار دارید، آن را برای چند ثانیه در این حالت نگه دارید و سپس آزاد کنید. ۱۰ تا ۱۵ بار انجام دادن این حرکت، سه بار در روز مؤثر است. رژیم شما نیز مهم است. فیبر زیاد مصرف نمایید و نوشیدنی‌های شیرین، گازدار و کافئین را محدود کنید. اگر در نگه داشتن ادرار، مشکل دارید، یا در هنگام دفع، درد دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

درگیر روزمرگی شدن

احساس بی‌حوصلگی و خستگی زمانی‌که روال زندگی شما تکراری و ازپیش‌تعیین‌شده باشد، محتمل‌تر است. به‌ویژه اگر برای سال‌ها برنامهٔ شما یکسان بوده و تغییر چندانی نداشته باشید. برای ایجاد تغییر و مشغول نگه داشتن ذهن خود، سعی کنید برنامهٔ روزانه خود را تغییر دهید. برای انجام کاری که دوست دارید، وقت بگذارید یا مهارت جدیدی یاد بگیرید. اگر بازنشسته شده‌اید، ممکن است به فکر کار نیمه‌وقت یا حتی تمام‌وقت باشید. این مورد سلامت روان و خط اصلی فکر شما را هم‌زمان افزایش می‌دهد.

 

احساس تنهایی

خواه بچه‌هایتان از شما جدا شده باشند یا اینکه از کار بازنشسته شده باشید، ممکن است با افزایش سن، وقت بیشتری را با افراد کمتری سپری نمایید. برای جلوگیری از احساس انزوا، صحبت با دوستان، اعضای خانواده و همسایگان را بخشی از برنامهٔ روزمره خود قرار دهید. داوطلب و عضو یک مؤسسهٔ خیریه یا گروه مذهبی شوید. نوشتن نامه، زندگی اجتماعی شما را تقویت می‌کند. داشتن حیوان خانگی برای همراهی شما مفید است، برای نمونه پیاده‌روی روزانه با سگ ورزش خوبی است و فرصتی برای ملاقات با مردم را فراهم می‌آورد.

 

سلامتی خود را در حد عالی حفظ نمایید

بیشتر افراد مسن درگیر حداقل یک مشکل سلامتی یا بیماری مانند بیماری قلبی یا دیابت‌اند. مهم است که ‌به‌طور مرتب معاینه شوید، نسخه‌های خود را تهیه کنید و تمام دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال نمایید. حتی اگر بیماری زمینه‌ای ندارید، انجام معاینات دوره‌ای مهم است، و به تشخیص زودهنگام مشکل کمک می‌کند و پزشک می‌تواند نکاتی را برای سالم ماندن توصیه نماید.

 


منبع:

راه‌های مقابله با پیری چیست؟ / راه‌های مقابله با پیری چیست؟

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟