زمان مطالعه: 3 دقیقه

این احتمال وجود دارد که شما یکی از زنان بارداری باشید که سوزش سردل و یا سوءهاضمه را تجربه می‌کند. این حالت معمولاً در سه ماههٔ دوم و یا سوم بارداری ایجاد می‌شود و ناراحت‌کننده است. سوزش سردل از پشت استخوان جناغ سینه شروع شده، سپس به بالا به سمت گردن و گلو حرکت می‌کند. سوزش سردل به عنوان رفلاکس معده به مری شناخته می‌شود، زمانی که اسید معده یا غذا و مایعات به مری برمی‌گردند. مری لولهٔ عضلانی توخالی‌ای بین دهان و معده است.

 

چرا سوزش سردل در بارداری اتفاق می‌افتد؟

بسیاری از زنانی که در دوران بارداری دچار سوزش سردل می‌شوند، قبلاً هرگز مشکلی نداشته‌اند. متأسفانه، اگر قبل از باردار شدن دچار سوزش سردل شده‌اید، احتمال بروز علائم در دوران بارداری بیشتر است. اگرچه دلایل دقیق آن مشخص نیست، بیشتر متخصصان معتقداند که هورمون‌های بارداری، به‌ویژه پروژسترون در این مورد نقش دارند. هورمون‌ها باعث شل شدن اسفنکتر مری می‌شوند. اسفنکتر نوار دایره‌ای محکمی از ماهیچه در بالای معده است. این نوار به غذای نیمه هضم‌شده و اسید‌های معده اجازه می‌دهد تا به مری برگردند و یا رفلاکس کنند. افزون‌بر این، پروژسترون روند گوارش را نیز کند می‌کند. این کندی باعث می‌شود غذا برای مدت طولانی‌تری در معده بماند. خود حاملگی نیز به علت فشار رو به بالای رحمِ در حال رشد، ممکن است در این سوزش نقش داشته باشد.

 

چه چیزی سوزش سردل را بدتر می‌کند؟

بیشتر غذا‌های تند و چرب باعث سوزش سردل می‌شوند، احتمالاً برای زنان باردار نیز مشکلاتی ایجاد می‌کنند. غذا در دوران بارداری به‌خوبی و به‌سرعت قبل هضم نمی‌شود و حرکت نمی‌کند. بنابراین، خوردن وعده‌های غذایی زیاد و به‌طور کلی پرخوری نیز احتمال ایجاد سوزش سردل را افزایش می‌دهد. خوردن غذا درست قبل از خواب نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کند. سیگار کشیدن باعث بدتر شدن سوزش سردل می‌شود و شاید این دلیل مناسبی برای ترک سیگار به‌ویژه در دوران بارداری باشد.

 

چه چیزی سوزش سردل را بهتر می‌کند؟

در بیشتر زنان، چیز‌هایی که به کاهش تولید اسید و یا جلوگیری از رفلاکس کمک می‌کند، برای جلوگیری از ناراحتی ناشی از سوزش سردل نیز مؤثر خواهد بود. در اینجا به نکاتی اشاره می‌شود که ممکن است مفید باشد:

  • از مصرف غذا‌های ادویه‌دار و همچنین غذا‌های چرب و روغنی خودداری کنید. بسیاری از افراد توصیه می‌کنند مرکبات و شکلات نیز نخورید.
  • به جای سه وعدهٔ غذایی با حجم زیاد، در طول روز چندین وعدهٔ غذایی کم‌حجم بخورید.
  • سعی کنید سر تخت خود را مقداری بالا بیاورید و پیش از رفتن به رختخواب و یا دراز کشیدن بعد از غذا کمی صبر کنید.

 

برخی از زنان دریافته‌اند که بهتر است مایعات را در فواصل وعده‌های غذایی نه همراه با غذا بنوشند. خوردن آب همراه با غذا مقدار محتویات معده را افزایش می‌دهد.

اگر علائم شما پس از اعمال رژیم غذایی توصیه‌شده در بالا و تغییر شیوهٔ زندگی بهبود نیافت، با پزشک در مورد دارو‌های بدون نسخه‌ای که می‌توانید مصرف نمایید، مشورت کنید. آنتی‌اسید‌ها به صورت قرص‌های جویدنی و یا مایعات در دسترس‌اند. آن‌ها با پوشاندن پوشش مری و معده و خنثی کردن اسید معده عمل می‌کنند. دارو‌های سوزش سردل به نام مسدودکننده‌های H2 با کاهش میزان اسید ساخته‌شده توسط معده کار می‌کنند. اگرچه بسیاری از این داروها در بارداری بی‌خطر تلقی می‌شوند، اما مانند سایر دارو‌ها باید در سه ماههٔ اول از مصرف آن‌ها اجتناب شود.

 

چه زمانی این حالت تمام می‌شود؟

علائم سوزش سردل معمولاً خفیف و قابل کنترل‌اند. اگر سوزش سردل شما شدید است، خون بالا می‌آورید و یا مدفوع تیره‌رنگ دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این حالت نشانهٔ وجود خون در دستگاه گوارش شما است. خوشبختانه سوزش سردل معمولاً با تولد نوزاد پایان می‌یابد و بدن شما به زمان پیش از بارداری بازمی‌گردد.

کنترل اضطراب در دوران بارداری

سردرد دوران بارداری

اتفاقاتی که پس از به دنیا آمدن نوزاد در خانواده رخ می‌دهد!

عواملی که باعث سوزش معده می‌شود

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟