زمان مطالعه: 4 دقیقه

مطالعه‌ای جدید چیزی را نشان می‌دهد که ما همیشه تصور می‌کردیم درست است: سلامتی و عادات ما در دوران کودکی و نوجوانی بر سلامت ما در بزرگسالی تأثیر می‎‌گذارد. این تأثیر نه تنها بر سلامتی ما، بلکه بر مدت زمان زندگی ما نیز خواهد بود.

 

مطالعه چه چیزی را اندازه‌گیری کرد و نشان داد؟

مطالعهٔ بین‌المللیِ پیامدهای کنسرسیوم گروه‌های قلبی عروقی کودکی در حال جمع‌آوری داده‌ها در مورد تقریباً 40000 نفر از ایالات متحده، فنلاند و استرالیا بوده‌است. آن‌ها از دههٔ 1970 تا 1990 شروع به ثبت‌نام این افراد از کودکی کرده و از آن زمان تاکنون آن‌ها را دنبال کرده‌اند.

محققان اثرات پنج عامل خطر را بررسی کرده‌اند:

  • شاخص تودهٔ بدن یا BMI، محاسبه‌ای که نشان می‌دهد آیا یک فرد در محدودهٔ وزنی سالم است یا خیر.
  • فشار خون سیستولیک، که بالاترین عدد در اندازه‌گیری فشار خون است و اندازه‌گیری فشاری است که هنگام تپش قلب بر روی شریان‌ها وارد می‌شود.
  • مقدار کلسترول تام، اندازه‌گیری مقدار مادهٔ مومی در خون شما. در حالی که کلسترول برای انجام کار‌هایی مانند ساخت سلول‌ها و هورمون‌ها مهم است، مقدار بیش‌از حد آن می‌تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود.
  • سطح تری‌گلیسیرید، معیاری برای اندازه‌گیری مقدار این مادهٔ چرب در خون. مانند کلسترول، مصرف بیش‌از حد آن خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.
  • سیگار کشیدن در جوانی

از سال 2015 تا 2019، محققان تمام این افراد را که به‌طور متوسط 46 سال داشتند و خیلی مسن نبودند، بررسی و پیگیری کردند. محققان دریافتند که تقریباً 800 نفر از آن‌ها حوادث قلبی عروقی (مانند حملهٔ قلبی یا سکتهٔ مغزی) داشته‌اند که بیش از 300 مورد از آن‌ها کشنده بوده‌است.

هنگامی که محققان نتایج را با مقادیر پنج عامل تطبیق دادند، دریافتند که آن‌ها واقعاً عوامل خطر هستند:

  • افرادی که مقادیر بالاتر از حد طبیعی برای همهٔ عوامل خطر داشتند، تقریباً سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بودند.
  • سیگار کشیدن بزرگ‌ترین عامل خطر بود و به دنبال آن BMI، فشار خون سیستولیک، تری گلیسیرید و کلسترول قرار داشتند.
  • برای اینکه در معرض خطر قرار بگیرید، نیازی به داشتن هر پنج عامل نبود. برای نمونه، افرادی که در دوران کودکی چاق بودند، بیش از سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بودند و افرادی که فشار خون آن‌ها بالا یا نزدیک به بالا بود، دو برابر این خطر را داشتند.

هیچ یک از این موارد تعجب‌آور نیست، اما دیدن آن به این وضوح باید زنگ خطری به‌خصوص برای والدین باشد.

 

 

والدین برای هدایت مسیر رشد کودکان خود به سوی بزرگسالی سالم چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

والدین می‌توانند این چهار مرحلهٔ مهم را انجام دهند:

بررسی کنید که آیا فرزند شما در معرض خطر است یا خیر. قابل درک است که بسیاری از والدین به اعداد در معاینهٔ فرزندشان یا نتایج آزمایش خون توجه زیادی نمی‌کنند. اما این اعداد مهم‌اند:

  • مطمئن شوید که BMI فرزندتان و اینکه آیا این میزان سالم است یا خیر را می‌دانید. در بزرگسالان می‌گوییم که میزان BMI نوزده تا 25 سالم است. در کودکان و نوجوانان، کمی پیچیده‌تر است. ما به صدک BMI بر اساس سن و جنسیت توجه می‌کنیم. اگر بین 85 تا 95 باشد، کودک اضافه‌وزن دارد. اگر بالای 95 باشد، کودک چاق است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها یک ماشین حساب دارد که می‌توانید برای بدست آوردن BMI و صدک از آن استفاده کنید.
  • میزان فشار خون فرزندتان و اینکه آیا این میزان فشار خون سالم است یا خیر را بدانید. باز هم، این تشخیص بستگی به سن، جنسیت و قد کودک دارد. متأسفانه، بسیاری از پزشکان اطفال، فشارخون غیرطبیعی را تشخیص نمی‌دهند، چرا که اعدادی که طبیعی به‌نظر می‎‌رسند، ممکن است برای برخی از کودکان ناسالم باشند، بنابراین مهم است که از پزشک خود بپرسید تا مطمئن شوید. فشار خون کودک شما باید در هر معاینه از سن 3 سالگی اندازه‌گیری شود.
  • در مورد بررسی سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید فرزندتان بپرسید. این به‌طور کلی در نوجوانی انجام می‌شود، اما اگر کودک اضافه‌وزن داشته یا سابقهٔ خانوادگی افزایش سطح وجود داشته باشد، ممکن است زودتر انجام شود. اگر شما یا یکی از اعضای نزدیک خانواده‌تان کلسترول یا تری‌گلیسیرید بالا دارید، مطمئن شوید که متخصص اطفال فرزندتان از آن مطلع است.
  • از فرزندتان در مورد سیگار کشیدن (و مصرف مواد دیگر) بپرسید.

 

آنچه را که در این مطالعه می‌خوانید و می‌آموزید جدی بگیرید. عبارات «فقط چاقیِ بچگی است» یا «او زمان زیادی برای سالم شدن دارد» خطرناک است.

  • اگر فرزند شما BMI، فشار خون، سطح کلسترول یا تری‌گلیسیرید بالایی دارد، با پزشک خود در مورد کارهایی که می‌توانید انجام دهید مشورت کنید و آن‌ها را انجام دهید.
  • مهم نیست مقدار و اعداد موارد گفته‌شده در فرزندتان چقدر است، مطمئن شوید که او یک رژیم غذایی سالم، غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی‌های سالم و پروتئین بدون چربی دارد. مصرف مواد غذایی یا قند افزوده (به‌ویژه در نوشیدنی‌ها)، غذاهای فراوری‌شده و چربی‌های ناسالم را محدود کنید.
  • در مورد ورزش هم همین‌طور: کودکان باید یک ساعت در روز ورزش کنند. اگر فرزند شما اهل انجام ورزش گروهی نیست (یا سبک زندگی شما به ورزش‌های گروهی نمی‌خورد)، حتما نباید ورزش گروهی انجام داد. بازی فعال، پیاده‌روی، انجام ویدیو‌های ورزشی، یا حتی رقصیدن در اتاق نشیمن گزینه‌های مناسبی برای او است.

 

با فرزندان خود در مورد سیگار نکشیدن صحبت کنید. زود شروع کنید، خیلی قبل از بلوغ، زمانی که فشار همسالان قوی می‌شود. مطمئن شوید که حقایق را می‌دانند و به آن‌ها کمک کنید تا روش‌های نه گفتن را یاد بگیرند و تمرین کنند.

به‌طور منظم به پزشک مراجعه کنید. کودکان باید حداقل سالیانه به پزشک خود مراجعه کنند و اگر فرزند شما یکی از پنج عامل خطر را داشته باشد، به ویزیت‌های مکرر نیاز خواهد داشت. این بازدید‌ها را در اولویت قرار دهید، زندگی فرزند شما ممکن است به معنای واقعی کلمه به آن بستگی داشته باشد.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟