زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا خواب روزانه برای نوزاد و کودک مفید است؟ خواب و چرت زدن روزانه هم برای کودک و هم برای والدین کودک بسیار مفید است. با ما همراه باشید…

نهایت استفاده را از خواب نیمروزی ببرید و بدانید چه زمانی باید آن را متوقف کنید

در طول سال اول زندگی، چرت زدن برای نوزادان که نمی‌توانند بیش از چند ساعت بیدار بمانند و همچنین برای والدین و مراقبانی که نیاز به استراحت از کار سخت مراقبت از نوزاد دارند، بسیار مهم است.

اما با بزرگ شدن نوزادان و تبدیل شدن آن‌ها به کودکان نوپا و پیش‌دبستانی، چرت زدن همیشه ساده نیست. بچه‌ها اغلب برای به خواب رفتن چه برای چرت زدن نیمروزی و یا برای خواب شبانه، مقاومت می‌کنند.

در اینجا چند نکته برای اینکه چرت زدن برای شما و فرزندتان مفید باشد و برای اینکه بدانید چه زمانی دیگر به این نوع خواب نیازی نیست، آورده شده‌است.

 

 

چرت زدن را برای کودکتان مفید کنید

بیشتر نوزادان حداقل دو مرتبه در طول روز چرت خواهند زد و در اوایل دوران نوپایی، بیشتر کودکان همچنان یک چرت صبحگاهی و یک چرت نیم‌روزی را خواهند داشت. چرت زدن نه تنها برای استراحت فیزیکی و خلق‌وخوی بهتر، بلکه برای یادگیری نیز مهم است. خواب این امکان را می‌دهد که اطلاعات جدید در مغز تثبیت شوند. زمانی که بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، معمولاً از میزان این چرت کاسته می‌شود، به‌طوری که چرت صبحگاهی حذف می‌شود.

میزان و زمان چرت زدن در کودکان متفاوت است. برخی به چرت زدن‌های طولانی نیاز دارند، برخی با چرت زدن کوتاه بهتر عمل می‌کنند و برخی زودتر از دیگر کودکان چرت زدن را کنار می‌گذارند. بیشتر کاری که باید برای مجاب کردن کودکان به خوابیدن انجام دهید، توجه به خلق‌وخوی کودکان و نیاز‌های آن‌ها است. اگر متوجه این موضوع نباشید و بخواهید کودک خود را مجبور به خوابیدن کنید، باید وارد نبرد و جدال با کودک شوید که در انتها در آن بازنده خواهید بود.

نیاز‌‌های والدین و یا فردی که از کودک مراقبت می‌کند نیز مهم است، چرا که به استراحت نیاز دارد. گاهی اوقات این استراحت‌ها به‌ویژه در زمان‌های خاصی از روز مانند زمان آماده‌سازی غذا مفید است. در حالی که نمی‌توانید همیشه کودک را در راحت‌ترین زمان برای خودتان بخوابانید، ارزش امتحان کردن را دارد. در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم:

 

برای چرت زدن برنامه‌ریزی کنید

به جای اینکه منتظر بمانید تا کودک به معنای واقعی کلمه خسته شده، بیفتد و بخوابد، زمان چرت منظمی را برای او تنظیم کنید. همهٔ ما، حتی بزرگسالان، زمانی که روال خواب منظمی داشته باشیم، بهتر عمل می‌کنیم. اگر می‌توانید کودک را بیدار و یا نیمه‌بیدار روی تخت یا زمین بگذارید. یادگیری به خواب رفتن بدون نیاز به شیشه شیر و یا مکیدن سینه و یا بدون در آغوش گرفتن، مهارتی مفید برای کودکان است و منجر به عادات خواب بهتر در حین رشد می‌شود.

 

چند نکته برای برنامه‌ریزی:

  • اگر نیاز دارید که کودک زودتر یا دیرتر از زمانی که معمولاً می‌خوابد به خواب برود، سعی کنید زمان خواب قبلی را تنظیم کنید. برای نمونه اگر نیاز دارید کودک چرت صبحگاهی زودتر داشته باشد، کودک را صبح زودتر از ساعت معمول بیدار کنید. ممکن است این شیوه مؤثر نباشد، اما ارزش امتحان کردن را دارد.
  • چرت‌های دیر در بعداز ظهر اغلب به این معنا است که کودک تا اواخر شب خواب‌آلود نخواهد بود. این موضوع ممکن است مشکلی ایجاد نکند، اما برای والدینی که خسته‌اند و یا باید صبح زود از خواب بیدار شوند، مشکل‌ساز باشد می‌شود. سعی کنید خواب نیمروزی کودک در اوایل بعدازظهر باشد و یا اینکه او را زودتر بیدار کنید. اگر چرت بعدازظهر در مهدکودک مشکل‌ساز است، با مهد صحبت کنید تا ساعت آن را تغییر دهند و کودک را زودتر بخوابانند و یا مدت زمان خواب نیمروزی را کوتاه کنند.

 

فضایی مناسب را برای خواب ایجاد کنید

برخی از کودکان می‌توانند در هر مکانی و در هر شرایطی بخوابند، اما بیشتر آن‌ها به فضایی ساکت و تاریک نیاز دارند تا بتوانند بخوابند. دستگاه ایجادکنندهٔ نویز سفید یا وایت نویز نیز کمک‌کننده است.

 

قبل از خواب و یا زمان خواب از صفحه نمایش استفاده نکنید

نور آبی ساطع‌شده از صفحه نمایش رایانه، تبلت و تلفن مغز را بیدار کرده و به خواب رفتن کودکان را سخت می‌کند.

 

چه زمانی برای حذف چرت نیم‌روزی کودکان مناسب است؟

بیشتر کودکان در سنین 3 تا 5 سالگی چرت زدن را کنار می‌گذارند. اگر کودک بتواند در طول بعدازظهر بیدار بماند، سرحال، خوش‌اخلاق و با انرژی باشد، احتمالاً آماده است که خواب نیمروزی را کنار بگذارد. کمی بداخلاقی در اواخر بعدازظهر و اوایل عصر مشکلی ندارد. همیشه می‌توانید آن‌ها را زودتر به رختخواب ببرید.

یکی از راه‌های پی بردن به این موضوع و تسهیل انتقال و حذف خواب نیمروزی، حفظ «زمان آرام» در بعدازظهر است. از کودک بخواهید به رختخواب برود، اما اصرار به خوابیدن نداشته باشید. بگذارید به کتاب نگاه کند و یا آرام بازی کند. اگر کودک در این حالت بیدار ماند، نشانهٔ آن است که آمادهٔ حذف خواب نیمروزی است. اگر کودک بخوابد و در نهایت شب تا دیر وقت بیدار بماند، این نشانهٔ دیگری است که چرت نیمروزی باید تمام شود.

چه کودک چرت بزند و خواب نیمروزی داشته باشد و یا نه، داشتن ساعاتی آرام بدون استفاده از صفحه نمایش هر بعدازظهر مورد خوبی برای انجام است. این به فرزند شما و هر کس دیگری فرصتی برای استراحت و آرامش می‌دهد و نه تنها برای تکالیف مدرسه، بلکه برای استراحت عمومی در حین رشد کودکان نیاز است. درست مانند چرت زدن و خوابیدن برای رشد نوزادان، استراحت برای کودکان نیز مفید است.

 


منبع:

خواب روزانه برای نوزاد و کودک مفید است؟ / خواب روزانه برای نوزاد و کودک مفید است؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟