زمان مطالعه: 4 دقیقه

تغذیه مناسب برای کودک چیست؟

با آموزش عادت‌های غذایی سالم به کودکان و انجام این رفتار‌ها توسط خود، به فرزندان‌تان در حفظ وزن سالم و رشد طبیعی کمک کنید. همچنین، عادت‌های غذایی کودک شما در سنین جوانی به آن‌ها کمک می‌کند تا در بزرگسالی یک سبک زندگی سالم را حفظ نمایند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سؤال تغذیه مناسب برای کودک چیست؟ را بیابید.

پزشک وزن و قد کودک شما را اندازه‌گیری و ارزیابی و شاخص تودهٔ بدن (BMI) او را محاسبه می‌نماید و در صورت نیاز به کاهش و یا افزایش وزن کودک و یا لزوم ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی وی، شما را در جریان این موارد می‌گذارد.

برخی از مهم‌ترین جنبه‌های تغذیهٔ سالم، کنترل میزان غذای مصرفی و کاهش میزان مصرف چربی و قندی است که کودک شما می‌خورد و یا می‌نوشد. روش‌های ساده برای کاهش مصرف چربی در رژیم غذایی کودک و تقویت و حفظ وزن سالم شامل وعده‌های زیر است:

  • محصولات لبنی کم‌چرب و یا بدون چربی
  • مرغ بدون پوست
  • برش‌های لخم و بدون چربی گوشت
  • نان و غلات سبوس‌دار و کامل
  • میان‌وعده‌های سالم مانند میوه و سبزیجات

همچنین، مقدار نوشیدنی‌های شیرین‌شده و نمک را در رژیم غذایی کودک خود کاهش دهید.

اگر در مورد نحوهٔ انتخاب و تهیهٔ انواع مواد غذایی برای خانوادهٔ خود تردید دارید، برای مشاورهٔ تغذیه به یک متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

مهم است که به کودکی که اضافه وزن دارد یک رژیم غذایی سخت و محدودکننده ندهید. کودکان هرگز نباید رژیم لاغری برای کاهش وزن بگیرند مگر اینکه پزشک به دلایل پزشکی این را تجویز کند و بر روند آن نظارت داشته باشد.

 

سایر رویکردهایی که والدین می‌توانند برای ایجاد عادت‌های غذایی سالم در کودکان خود به‌کار گیرند، عبارت‌اند از:

به اعضای خانوادهٔ خود حق انتخاب دهید

طیف گسترده‌ای از غذاهای مفید را در خانه تهیه نمایید. این روش به فرزندان شما کمک می‌کند تا یاد بگیرند چگونه غذاهای سالم را انتخاب نمایند. گزینه‌های ناسالم مانند چیپس، نوشابه و آب‌میوه‌های موجود در فروشگاه‌های موادغذایی را فراموش کنید. همراه وعده‌های غذایی، آب بنوشید.

 

فرزندان خود را تشویق کنید به‌آرامی غذا بخورند

کودکان هنگامی‌که آرام غذا می‌خورند، گرسنگی و سیری را بهتر تشخیص می‌دهند. قبل از اینکه بشقاب او را دوباره پر نمایید، از او بخواهید تا 15 دقیقه صبر کند تا ببیند آیا واقعاً هنوز گرسنه است. این زمان به مغز فرصت می‌دهد تا سیری را ثبت نماید. همچنین، حجم بشقاب دوم باید بسیار کمتر از بشقاب اول باشد، و در صورت امکان بشقاب دوم با سبزیجات بیشتری پر شود.

 

وعده‌های غذایی را تا حد امکان در کنار خانواده میل نمایید

سعی کنید زمان صرف غذا را با مکالمه و اشتراک‌گذاری وقایع روزانه دلپذیر نمایید، نه با سرزنش و مشاجره. اگر زمان وعده‌های غذایی ناخوشایند بوده و با بحث و مشاجره همراه باشد، کودکان ممکن است سعی کنند سریع‌تر غذا بخورند تا زودتر میز را ترک نمایند. در این حالت ممکن است آن‌ها این احساس را داشته باشند که غذا خوردن با استرس مرتبط است.

 

فرزندان خود را در فرایند خرید مواد غذایی و تهیهٔ غذا مشارکت دهید

این فعالیت‌ها به شما نکاتی در مورد ترجیحات غذایی فرزندان می‌دهد و همچنین فرصتی مناسب برای آموزش مواد مغذی به فرزندان و ایجاد احساس موفقیت در آن‌ها است. افزون بر این، کودکان ممکن است تمایل بیشتری به خوردن یا امتحان غذاهایی داشته باشند که در تهیهٔ آن‌ها کمک کرده‌اند.

 

برای میان‌وعده‌ها برنامه‌ریزی نمایید

میان‌وعدهٔ مداوم ممکن است منجر به پرخوری شود، اما میان‌وعده‌هایی که در ساعت‌های مشخصی از روز برنامه‌ریزی شوند، می‌توانند بدون اینکه اشتهای کودک را در زمان وعده‌های اصلی غذا خراب کنند، بخشی از یک رژیم غذایی مغذی باشند. بدون محروم کردن کودکان خود از چیپس یا کلوچه‌های گه‌گاه، به‌ویژه در مهمانی‌ها یا سایر رویدادهای اجتماعی، باید میان‌وعده‌ها را تا حد امکان مقوی تهیه نمایید. میان‌وعدهای سالم را در دسترس و جلوی چشم قرار دهید.

 

برخی از اهداف خانوادگی را تعیین نمایید

شاید محدود کردن دسرها به آخر هفته و فقط داشتن نوشابه در آخر هفته مثال‌هایی از این قبیل باشد. برای افزایش آبرسانی کافی به بدن، اطمینان حاصل کنید که اعضای خانواده قبل از شام، بطری‌های آبشان را خالی کرده و خورده باشند.

 

هنگام تماشای تلویزیون، از خوردن وعده‌های غذای اصلی یا میان‌وعده‌ها اجتناب نمایید

سعی کنید تنها در مکان‌های تعیین‌شدهٔ خانه مانند اتاق غذاخوری یا آشپزخانه، غذا بخورید. غذا خوردن جلوی تلویزیون ممکن است در توجه به احساس سیری و گرسنگی خلل ایجاد نماید و منجر به پرخوری شود.

 

فرزندان خود را به نوشیدن آب بیشتر تشویق کنید

مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه با افزایش میزان چاقی در کودکان ارتباط دارد.

 

سعی کنید از غذا برای تنبیه یا تشویق فرزندان خود استفاده نکنید

غذا ندادن به کودکان در موعد مقرر به عنوان مجازات ممکن است کودکان را به نگرانی از عدم دریافت غذای کافی سوق دهد. برای نمونه، فرستادن کودکان به رخت‌خواب بدون شام ممکن است باعث نگرانی آن‌ها از گرسنه ماندن شود. در نتیجه برای جلوگیری از گرسنه ماندن، کودک ممکن است هر زمان که فرصت دارد چیزی بخورد. به همین ترتیب، زمانی‌که از غذاها، برای نمونه شیرینی‌جات، به عنوان جایزه استفاده می‌شود، ممکن است کودکان تصور کنند که این غذاها از سایر غذاها بهتر و یا باارزش‌تراند. مثلاً، گفتن این جمله که اگر تمام سبزیجات خود را بخورند، دسر دریافت می‌کنند، پیام اشتباهی دربارهٔ سبزیجات ارسال می‌کند.

 

اطمینان حاصل کنید که وعده‌های غذایی فرزندان شما در خارج از خانه نیز متعادل است

دربارهٔ برنامهٔ ناهار مدرسهٔ آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید یا ناهاری را برایشان بگذارید که شامل انواع غذاها باشد. همچنین هنگام صرف غذا در رستوران‌ها هم، موارد سالم‌تری را انتخاب کنید.

 

به میزان غذا و مواد تشکیل‌دهندهٔ آن توجه کنید

برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید و غذاهای حاوی چربی ترانس را محدود کنید. همچنین مطمئن شوید که همان مقدار مناسبی را که روی برچسب مشخص شده است مصرف می‌کنید.

 


منبع:

تغذیه مناسب برای کودک چیست؟ / تغذیه مناسب برای کودک چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟