زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از سوالات اساسی تازه مادران این است که زمان خواب کودک چه زمانی است؟ خواب طبیعی نوزاد چقدر است؟ نوزاد تازه متولد شده‌ٔ شما ممکن است حدود ۱۶ ساعت در روز بخوابد. مادران باید با نحوه خواباندن نوزاد آشنا باشند و از همه مهم‌تر علل سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را به خوبی بدانند تا از این اتفاق دردناک جلوگیری کنند.

 

به دنبال نشانه‌های خواب‌آلود بودن کودک باشید.

اگر کودک شما خمیازه بکشد احتمالاً تشخیص می‌دهید که زمان خوابش فرا رسیده است. اما سرنخ‌های دیگری مانند مالیدن چشم‌ها، گریه کردن و نق‌نق کردن نیز می‌توانند نشانه‌هایی از خواب‌آلودگی در نوزاد شما باشند.

کودکانی که بیش از اندازه خسته هستند سخت‌تر به خواب می‌روند، بنابراین به دنبال این نشانه‌ها باشید.

کودکان بزرگ‌تر نیز ممکن است رفتارهایی همچون تلو تلو خوردن، چسبیدن به شما و یا بیش‌فعالی را نشان دهند.

 

کودک خود را در حال خواب در صندلی ماشین رها نکنید.

اگر کودکتان در صندلی ماشین خوابش ببرد چه؟ چرت زدن کوتاه مشکلی ندارد، اما نگذارید که کودکتان تمام طول شب را در آنجا بخوابد.

امن‌ترین و مطمئن‌ترین حالت خواب این است که کودک را به پشت، روی کمر و بر روی تشک محکم تختش بگذارید. این می‌تواند خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش دهد.

 

این را بدانید که کودکان زیاد می‌خوابند.

شاید در ابندا این‌طور به نظر نرسد، اما نوزاد تازه متولد شده‌ٔ شما ممکن است حدود ۱۶ ساعت در روز بخوابد و فقط برای تعویض پوشک و غذا خوردن بیدار شود.

با افزایش سن کودکان، نیاز آن‌ها به خوابیدن در روز کاهش یافته و در عوض خواب شبشان بیشتر می‌شود.

تا ۶ ماهگی برخی از کودکان باید بتوانند در طول شب خوابیده و همچنین دو یا سه چرت روزانه هم داشته باشند. اما اگر این‌طور نیست نگران نباشبد چرا که هر کودکی متفاوت است.

 

به چرت زدن‌های کودک هنگام حرکت وابسته نباشید.

شاید خواباندن کودک هنگام رانندگی، مسافرت، رفت و آمد برای انجام وظایف و حین حرکت وسوسه‌انگیز باشد، و این هر چند وقت یک‌بار اشکالی ندارد. اما این چرت زدن‌های دائمی در حین حرکت ممکن است استراحت و خواب مورد نیاز کودک را تأمین نکند.

اگر او همواره خسته به نظر می‌رسد و برنامهٔ شما نیز فشرده است، به فکر کاهش کارها و یا برنامه‌ریزی مجدد باشید. یا می‌توانید از پرستار بچه یا دوست خود بخواهید که به شما کمک کنند تا کودکتان خواب روزانهٔ کامل، عمیق و منظمی داشته باشد.

 

بین غذا دادن و خواباندن کودک وقفه بیندازید.

به خواب رفتن کودکان بعد از غذا خوردن طبیعی است. همچنین خواباندن کودکان در هنگام خوردن شیر مادر یا شیر خشک شیوهٔ خوبی برای احساس نزدیکی به کودک است. هرچند ممکن است به مرور زمان تبدیل به تنها راه خواباندن کودک شود. کودکان باید یاد بگیرند که خودشان و به تنهایی به خواب بروند.

سعی کنید بین شیر دادن و خواباندن کودک حتی برای چند دقیقه فاصله بیندازید. در این بین داستانی خوانده و یا پوشک کودک را عوض کنید.

 

مدت زمان چرت‌های روزانهٔ کودک را طولانی‌تر کنید.

آیا سن کودک شما بیشتر از ۶ ماه است و هنوز هم در طور روز تعداد زیادی چرت‌ ۲۰ دقیقه‌ای دارد؟ او را تشویق کنید که برای مدت طولانی‌تری بخوابد. سعی کنید که کودک خود را بیدار نگه دارید. برای این منظور مدت زمان بین هر چرت روزانه را یه مرور طولانی‌تر کنید.

در این صورت ممکن است کودک شما خواب روزانهٔ طولانی‌تر (به طور ایده‌آل یک تا دو ساعت در هر چرت) و خواب شبانهٔ عمیق‌تر و بهتری داشته باشد.

 

روتین و برنامهٔ منظمی داشته باشد.

برنامهٔ خواب منظم داشته و تا حد امکان به آن پایبند باشید.

برای کمک به خواب بهتر کودکتان کارهای زیر را انجام دهید:

  • برای چرت‌های روزانه و خواب او ساعت مشخصی را داشته باشید.
  • از چرت زدن او در اواخر بعدازظهر جلوگیری کنید. اگر کودک شما برای خوابیدن در شب مشکل دارد، در روز زودتر او را بخوابانید و قبل از زمان خوابِ شبانه او را بیدار کنید.
  • برای چرت‌های روزانه و خوابِ شب از گهواره و یا تخت مخصوص کودک استفاده کنید. در این صورت کودک شما هر وقت در این مکان‌ها قرار بگیرد به خواب فکر می‌کند.

 

عجله نکنید.

عطسه، سکسکه، ناله کردن، آه کشیدن و حتی صدای جیغ کوتاه سر و صداهای شایع کودکان در هنگام خواب است. احتمالاً نیازی نیست که عجله کنید. حتی سر و صدا و گریهٔ بچه نیز ممکن است به این معنی باشد که کودک در حال آرام شدن است.

قبل از بررسی او کمی صبر کنید، مگر اینکه فکر می‌کنید او ناامن، ناراحت و یا گرسنه است.

 

زمانی که کودکتان بیدار است او را زمین بگذارید.

بعد از چند هفته، هنگامی که کودک را روی زمین یا تخت قرار می‌دهید نیازی نیست که او کاملاً خواب به نظر برسد. خواب‌آلود بودن کافی است. با این کار به او یاد می‌دهید که چگونه بدون بغل کردن، تکان دادن و یا غذا دادن، خودش به تنهایی به خواب رود. این همچنین به او یاد می‌دهد که اگر در طول شب بیدار شد، بدون نیاز به کسی و به تنهایی دوباره بخوابد.

 

به امنیت کودک فکر کنید.

اگر کودکتان روی کاناپه، تخت خوابتان، تشک آبی یا روی زمین خوابش برد او را جابه‌جا کنید. این مکان‌ها برای خوابیدن کودک امن نیستند.

برای جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کودکتان را همیشه به پشت روی کمر بخوابانید.

پتو، بالش، عروسک، ضربه‌گیر و یا هر چیز نرم دیگری را از روی تخت یا گهوارهٔ کودک بردارید.

هنگام خوابیدن، نوزادان را در کنار کودکان دیگر و یا حیوانات خانگی قرار ندهید.

 

منبع:

زمان خواب کودک / زمان خواب نوزاد / خواب طبیعی نوزاد / خواباندن نوزاد / خواب طبیعی نوزاد / خواباندن نوزاد / خواباندن نوزاد

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟