زمان مطالعه: 5 دقیقه

روش‌های پیشگیری از سرطان

راههای پیشگیری از سرطان با مراقبت‌های ساده‌ای امکان پذیر است. آیا می‌دانید کلم بروکلی ضد سرطان است ؟ یا کرم ضد آفتاب برای پیشگیری از سرطان موثر است؟ یا احتمال ابتلا به سرطان با مصرف مشروب در افراد بیشتر می‌شود؟ و اینکه سابقه فامیلی در ابتلا به سرطان مهم است، بنابراین باید مراقبت بیشتری داشته باشد.

 

ترک سیگار

یکی از بهترین راههای پیشگیری از سرطان ترک سیگار است، هر پوک از تنباکو حدود 250 مادهٔ شیمیایی مضر را به همراه دارد، که نزدیک به 70 نوع از آن‌ها سرطان‌زا هستند و این سرطان‌ها فقط سرطان ریه نیست. سیگار با 12 نوع سرطان از جمله سرطان معده، مثانه، کلیه، دهان، و گلو ارتباط دارد. هر چه زودتر استعمال دخانیات را متوقف و ترک نمایید، بهتر است. از پزشک خود در مورد روش‌های ترک سیگار مشورت بگیرید.

 

کلم بروکلی بیشتر بخورید

میوه‌ها و سبزیجات از آنجایی‌ که سرشار از مواد مغذی و فیبر بوده و میزان چربی کمی دارند، بستهٔ ضدسرطانیِ مفیدی هستند. از خانوادهٔ کلم‌ها از جمله کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم‌پیچ استفاده نمایید. این سبزیجات در برابر آسیب DNA ای که می‌تواند سلول‌های سرطانی را به وجود آورد، محافظت می‌کنند.

یا انواع توت‌های رنگارنگ (berry) را میل نمایید. مطالعات نشان می‌دهد که این میوه‌ها دارای مواد شیمیایی ضدسرطان هستند که از آسیب رساندن به سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

 

مقداری وزن کم کنید

وزن اضافی به خصوص در ناحیهٔ میانی بدن و اطراف شکم ممکن است احتمال ابتلا به سرطان به ویژه سرطان سینه، رودهٔ بزرگ، رحم، لوزالمعده، مری و کیسهٔ صفرا را افزایش دهد. محققان می‌گویند یکی از دلایل ابتلا این است که سلول‌های چربی موادی را ترشح می‌کنند که سلول‌های سرطانی را تشویق به رشد می‌کند.

 

 

محدود کردن مصرف الکل

مصرف الکل با ابتلا به سرطان‌های دهان، سینه، کبد، مری و دیگر انواع سرطان در ارتباط است. هر چه بیشتر بنوشید، خطر ابتلا بیشتر می‌شود. اگر امکان ترک آن را ندارید، استعمال و نوشیدن آن را در حد اعتدال نگه دارید. این حد اعتدال برای خانم‌ها یک و برای آقایان دو لیوان در طول یک روز است.

 

میزان مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده را کاهش دهید

قبل از تصمیم در مورد مصرف گوشت‌های فرآورری شده خوب فکر کنید. مطالعات نشان می‌دهد که این نوع مواد غذایی از جمله هات‌داگ، بیکن و سوسیس، مواد شیمیایی‌ای به نام نیتریت و نیترات دارند که ممکن است با ابتلا به سرطان در ارتباط باشد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد گوشت قرمز مانند استیک و همبرگر می‌تواند در طولانی‌مدت خطر ابتلا به سرطان رودهٔ بزرگ را در پی داشته باشد. بنابراین در زمان انتخاب مواد غذایی سایر گزینه‌های سالم‌تر مانند سینهٔ مرغ یا ماهی را مد نظر داشته باشید.

 

فعال باشید و ورزش کنید

آیا وقت زیادی را بر روی کاناپه و روبه‌روی تلویزیون می‌گذرانید؟ یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از سرطان، فعال بودن و حرکت داشتن است. ورزش با چاقی مبارزه کرده و سطح هورمون‌هایی مانند استروژن و انسولین را که با سرطان در ارتباط هستند، کاهش می‌دهد.

سعی کنید روزانه حداقل 30 دقیقه را به ورزش هوازی که قلب را وادار به پمپاژ بیشتر می‌کند، اختصاص دهید.

 

از ضد ‌آفتاب استفاده کنید

آفتاب‌سوختگی ممکن است ظاهر زیبایی به شما دهد، اما در اصل، اشعهٔ ماوراء بنفش باعث آسیب پوستی شده و  می‌تواند منجر به سرطان شود. از آنجا که ممکن است حتی در مدت 15 دقیقه در معرض آفتاب بودن، دچار آفتاب‌سوختگی شوید، قبل از بیرون رفتن، از کرم‌های ضد آفتاب بر روی پوست خود استفاده نمایید.

سعی کنید از محصولی با پوشش‌دهی گسترده و با SPF در حد 30 و یا بالاتر استفاده کنید. هر زمان عرق کرده و یا شنا کردید و یا صورت خود را شستید، مجدد از کرم استفاده نمایید. سعی کنید زمانی ‌که در معرض آفتاب هستید، از کلاه پهن و عینک آفتابی مناسب استفاده کنید.

 

سکس ایمن داشته باشید

تنها نگرانی شما در طول رابطهٔ جنسی محافظت‌نشده بیماری‌های مقاربتی نیست. برخی از این عفونت‌ها احتمال ابتلا به سرطان را نیز افزایش می‌دهند. حدود 70% از سرطان‌های دهانهٔ رحم با پاپلومای انسانی نوع 16 و 18 شروع می‌شود. برخی از انواع هپاتیت می‌تواند سرطان کبد را ایجاد نماید. برای ایمن ماندن، رابطهٔ جنسی محافظت‌شده داشته باشید.

 

واکسن بزنید

وقتی صحبت از واکسن می‌شود، به چیزی فراتر از واکسن آنفلوآنزای سالانه فکر کنید. برخی از انواع واکسن‌ها می‌توانند در برابر سرطان نیز محافظت و ایمنی ایجاد نمایند. نوع خاصی از واکسن HPV از ابتلا به سرطان دهانهٔ رحم، روده، و مقعد جلوگیری می‌کند. زمان مناسب انجام واکسیناسیون بین 9 تا 26 سالگی است. واکسن هپاتیت B از بدن در برابر ویروس‌هایی که باعث سرطان کبد می‌شوند، محافظت می‌نماید، که این واکسن بخشی از برنامهٔ واکسیناسیون دوران کودکی است.

 

در معرض مواد شیمیایی سمی قرار نگیرید

مواد شیمیایی با عنوان سرطان‌زا به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و در صورت لمس، خوردن و یا تنفس آن‌ها در طولانی‌مدت احتمال ابتلا به سرطان افزایش پیدا می‌کند.

آزبست، رادون، و بنزن از جمله مواد معدودی هستند که برخی افراد در محل کار و یا خانه در معرض آن قرار گرفته و با آن در تماس هستند. مواد شیمیایی موجود در علف‌کش‌ها، پلاستیک و برخی محصولات خانگی ممکن است خطرناک باشند. شما نمی‌توانید از هر مادهٔ شیمیایی اجتناب کنید، اما بدانید کدام‌ یک از محصولات مورد استفادهٔ شما در گروه خطرناک قرار دارد و در صورت امکان از گزینه‌های ایمن‌تر به جای آن‌ها استفاده نمایید.

 

از سابقهٔ بیماری خانوادگی خود آگاه باشید

شما چیزی بیشتر از رنگ چشمان مادرتان و یا لبخند پدرتان را به ارث برده‌اید. آن‌ها ممکن است شانس و امکان ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان را نیز با شما به اشتراک گذاشته باشند. برخی از ژن‌هایی که والدین به فرزندان خود منتقل می‌کنند دارای نقص‌هایی هستند. این ژن‌ها DNA آسیب‌دیده را آن‌گونه که باید ترمیم نمی‌کنند و همین امر منجر به تبدیل سلول‌ها به سرطان می‌شود. از سابقهٔ پزشکی خانوادهٔ خود مطلع شوید و از پزشک خود در مورد اینکه آیا آزمایش ژنتیک برای شما گزینهٔ مناسبی است یا خیر، مشورت بگیرید. بنابراین یکی دیگر از راههای پیشگیری از سرطان کسب اطلاعات از سابقه این بیماری در خانواده است.

 

با انجام آزمایش‌های غربالگری به‌روز باشید

آزمایشات غربالگری ابتلای به سرطان را زودهنگام، گاهی اوقات حتی قبل از شروع بروز علائم، نشان می‌دهند. کولونوسکوپی اغلب پولیپ در رودهٔ بزرگ و رکتوم را قبل از تبدیل شدن به سرطان، نشان می‌دهد. آزمایش پاپ اسمیر سلول‌های پیش‌سرطانی و سرطانی دهانهٔ رحم را در خانم‌ها نشان می‌دهد. ماموگرافی و توموگرافی کامپیوتری با دوز کم به دنبال تشخیص سرطان اولیهٔ سینه و ریه هستند. از پزشک خود در مورد زمان شروع به انجام این گونه آزمایشات غربالگری و زمان تمدید انجام آن مشورت بخواهید.

 

در زمان نیاز، دارو مصرف نمایید

برخی دارو‌ها امکان ابتلا به سرطان‌های خاص را کاهش می‌دهند. تاموکسیفن و رالوکسین می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند، اما ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشند. آسپرین ممکن است در مقابل سرطان‌های رودهٔ بزرگ و پروستات ایمنی ایجاد نماید. اما مکمل‌هایی را که با عنوان و هدف پیشگیری از سرطان هستند، با احتیاط مصرف نمایید، چرا که خاصیت پیشگیرانهٔ آن‌ها اثبات نشده است و بعضی عوارض جانبی جدی‌ای دارند.

 

در مورد هورمون‌درمانی احتیاط کنید

هورمون‌درمانی می‌تواند علائم یائسگی مانند گر‌گرفتگی و خستگی را کاهش داده و از استخوان‌های شما محافظت نماید. اما ممکن است از طرفی احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش داده و تشخیص سرطان را سخت‌تر نماید. قبل از امتحان این روش، با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی آن صحبت کنید.

 


منبع:

راههای پیشگیری از سرطان / راههای پیشگیری از سرطان / کلم بروکلی ضد سرطان است / کلم بروکلی ضد سرطان است / کلم بروکلی ضد سرطان است / احتمال ابتلا به سرطان با مصرف مشروب / کرم ضد آفتاب برای پیشگیری از سرطان / کرم ضد آفتاب برای پیشگیری از سرطان / سابقه فامیلی در ابتلا به سرطان مهم است

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟