زمان مطالعه: 2 دقیقه

ویروس کرونا تاکنون میلیون‌ها نفر را آلوده کرده و جان هزاران نفر را گرفته است، یکی از مهم‌ترین موضوعات در این مورد این است که در تشخیص ویروس کرونا از چه تست‌هایی استفاده می‌شود؟ برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب در گفت‌وگویی با آقای دکتر محمد امین صامت، متخصص بیهوشی و آی سی یو، به بررسی انواع تست کرونا در تشخیص بیماری کووید 19 پرداخته است که در این ویدئو می‌توانید شاهد آن باشید.

در تشخیص بیماری کرونا از چه تست‌هایی استفاده می‌شود؟

دکتر محمد امین صامت، متخصص بیهوشی و آی سی یو در گفت‌وگو با برنامهٔ اینستاکلینیک محب، در مورد انواع تست کرونا توضیحات جامعی ارائه نمودند، که در این بخش به آن می‌پردازیم.

وی در توضیحات خود عنوان کرد که: ویروس کرونا انواع مختلفی دارد که عامل ایجاد بسیاری از بیماری‌ها هستند که کووید-۱۹ یکی از انواع متنوع آن بیماری‌ها است که در نتیجهٔ ویروس کرونا ایجاد می‌شوند.

بعد از ورود ویروس دو نوع آنتی بادی (پادتن) در بدن ساخته می‌شود، که ایمنوگلوبولین M با نام اختصاری IGM و ایمنوگلوبولین G با نام اختصاری IGG نامیده می‌شوند. در اکثر موارد ابتدا IGM بالا می‌رود، سپس نوع IGG افزایش می‌یابد. در مورد بیماری کووید-19 هنوز ماندگاری این ایمنوگلوبولین‌ها در خون و مدت زمانی که باعث جلوگیری از ابتلای مجدد به عفونت می‌شوند، مشخص نیست.

آن‌ها همچنین می‌توانند با سایر ویروس‌های کرونا نیز تداخل ایجاد کنند. این ایمنوگلوبولین‌ها در کوتاه‌مدت ایمنی می‌دهند، اما در درازمدت هنوز مورد سؤال است.

وی در ادامه در مورد روش‌های تشخیصی این ویروس به این نکات نیز اشاره کرد که: برای تشخیص ویروس کرونا از انواع تست‌ها استفاده می‌شود که جواب این تست‌ها دلیلی بر جداسازی اشخاص از محیط کار یا بالعکس بازگشت آن‌ها به کار نیست، بلکه باید براساس علائم بالینی و تست‌های تشخیصی باشد. تست‌های سرولوژیک از جمله این تست‌ها است که می‌تواند کمی یا کیفی باشد.

تست‌های خانگی یا Rapid test از انواع کیفی تست‌های سرولوژیک است، نیاز به آزمایشگاه نداشته، و جواب آن‌ها به صورت مثبت یا منفی و براساس آنتی ژن و آنتی بادی می‌باشد.

تست‌هایی که براساس آنتی‌ژن هستند، به علت وجود مثبت کاذب در جواب‌ها، ممکن است در شناسایی تنها تا 50% بیماران کمک کنند که این درصد نیز بستگی به کارخانهٔ سازنده این تست‌ها دارد و در مورد آنتی‌بادی باید گفت که هفتهٔ دوم مقدار آن‌ها افزایش می‌یابد و این مقدار براساس سن، وضعیت تغذیه، شدت بیماری و دارو‌های سرکوب‌کنندهٔ سیستم ایمنی متفاوت است.

اما این نکته نیز مورد توجه است که تست‌های سرولوژیک هنوز به قطعیت نرسیده‌اند و فقط آن دسته از تست‌هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأیید شده، در بیماریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: حتی ایمنوگلوبولین‌های G و M که هم‌اکنون مورد استفاده است نیز قطعی نیستند، اما می‌توانند در کنار علائم بالینی یا تست‌های PCR یا به متخصصین اپیدمیولوژی در بررسی شیوع بیماری، میزان حمله و سایر شرایط کمک کنند.

و در آخر اینکه بقیهٔ تست‌ها از نوع مولکولار (مولکولی) هستند که PCR در رأس آن‌ها می‌باشد.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟