زمان مطالعه: 2 دقیقه

دوش گرفتن و حمام کردن روزانه برای بسیاری از ما و حتی برای فرزندانمان روالی عادی است. اما آیا حمام روزانه برای کودک لازم است؟ جواب کوتاه و صریح آن، خیر است.

البته در روز‌هایی که کودکان با خاک و رنگ بازی کرده، عرق نموده‌اند و یا لباس و بدنشان آلوده شده‌است، حمام کردن امری بدیهی است. همچنین زمانی‌که فرزند شما در استخر شنا کرده‌است هم حمام کردن ایدهٔ مناسبی است، چرا که کلر ممکن است برای پوست تحریک‌کننده باشد و یا در آب استخر مواد تحریک‌کننده و ناسالم وجود داشته باشد. مطمئناً وقتی نوجوانی که عرق کرده‌است، دوش می‌گیرد و خوشبو می‌شود، برای اطرافیان نیز خوشایند است.

گاهی اوقات ممکن است پزشک برای برخی بیماری‌های پوستی، حمام روزانه را توصیه کند. همهٔ ما باید به‌طور مرتب دست‌های خود را بشوییم تا از عفونت جلوگیری کنیم. اما شست‌وشوی تمام بدن بدون دلیل خاصی، ایدهٔ مناسبی نیست و لزومی هم ندارد.

 

 

چرا کودک را هر روز حمام نبریم؟

استحمام زیاد منجر به خشکی و تحریک پوست می‌شود. پوست همچنین روغن‌های محافظ و باکتری‌های طبیعی دارد که به سلامت و ایمنی بدن کمک می‌کنند و ممکن است با استحمام روزانه، شسته شوند و از بین بروند.

اگر کودک و یا نوجوان شما کاملاً تمیز به نظر می‌رسد، بوی بد عرق نمی‌دهد و در استخر یا آب دیگری نرفته‌است، بهتر است از حمام و یا دوش صرف نظر کنید. دو یا سه بار حمام کردن در هفته خوب است. در حقیقت، برای بسیاری از بچه‌ها، حتی یک یا دو بار استحمام در هفته نیز کافی است. می‌توانید از لیفی مرطوب برای تمیز کردن صورت، ناحیهٔ کشاله ران و هرگونه لک کثیف بر بدن استفاده کنید.

بسته به سطح فعالیت و استفاده از اسپری‌های دئودورانت و خوشبوکننده، نوجوانانی که عرق می‌کنند و بوی بد می‌دهند، ممکن است نیاز به حمام بیشتری داشته باشند. اما ممکن است بتوانند با شستن صورت و استفاده از لیف صابونی روی کشالهٔ ران و زیر بغل خود، این بوی بد را از بین ببرند.

 

نکاتی برای حمام کردن سالم

برای حمام کردن سالم بچه‌ها، در اینجا به نکاتی اشاره می‌شود:

  • از آب داغ استفاده نکنید. به جای آن از آب ولرم استفاده کنید.
  • تا حد امکان زمان حمام را کوتاه کنید. ترجیحاً تا حدی که نیاز به شست‌وشو دارید در حمام بمانید.
  • از صابون‌های ضدباکتری و کف‌ساز استفاده نکنید. در عوض از صابون و شامپوی ملایم و بدون بو استفاده کنید.
  • در زمان استحمام نوزادان و کودکان کوچک دقت بیشتری داشته باشید.
  • برای خشک کردن، به جای کشیدن حوله روی پوست، آن را روی بدن بگذارید و بردارید. اگر پوست کودک شما خشک است، استفاده از مرطوب‌کننده‌ای چرب، ملایم و بدون بو پس از استحمام سودمند است.
  • اگر فرزند شما مبتلا به اگزما و یا هرگونه بیماری پوستی دیگری است، با پزشک مشورت کنید تا از توصیه‌های مناسب برای استحمام مطلع شوید.

 


منبع:

آیا حمام روزانه برای کودک لازم است؟ / آیا حمام روزانه برای کودک لازم است؟ / آیا حمام روزانه برای کودک لازم است؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟