زمان مطالعه: 2 دقیقه

قرار گرفتن در معرض اشعهٔ ماوراءبنفش (UV) مهم‌ترین عامل خطر برای ابتلا به سرطان پوست و قابل‌کنترل است. اشعهٔ ماوراءبنفش از خورشید، لامپ‌های حمام آفتاب و تخت‌های برنزه ساطع می‌شود. دو نوع اشعهٔ ماوراءبنفش  UVA و UVB وجود دارد که به سطح پوست برخورد می‌کنند و به آن آسیب می‌رسانند. راه‌های جلوگیری از سرطان پوست را در این مقاله برای شما مرور خواهیم کرد تا بتوانید مراقب پوست خودتان باشید.

 

 

 با رعایت این موارد می‌توانید خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید

  • میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر را به حداقل برسانید. در این زمان پرتو‌های UV در قوی‌ترین حالت خود هستند.
  • پیش از بیرون رفتن، مقدار زیادی کرم ضدآفتاب بر پوست خود بزنید. از ضدآفتاب مقاوم در برابر آب، طیف گسترده و با ضریب محافظتی (SPF) حداقل 30 استفاده کنید. طیف گسترده به این معناست که کرم ضدآفتاب در برابر اشعهٔ UVA و UVB محافظت لازم را ایجاد می‌کند. آن را روی تمام نواحی بدن خود که در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، بمالید.
  • کرم ضدآفتاب را هر 2 ساعت یک بار، حتی در روزهای ابری، تمدید کنید. بعد از شنا و یا عرق کردن، دوباره از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • لباسی بپوشید که بدن شما را بپوشاند و صورت خود را با استفاده از کلاه دور از اشعهٔ آفتاب نگه دارید. پیراهن آستین‌بلند، شلوار و کلاه لبه‌پهن بپوشید. کلاه باید سایه‌ای برای صورت، گوش‌ها و پشت گردن ایجاد کند.
  • از عینک آفتابی با روکش UV استفاده کنید (روی برچسب عینک باید محافظت صددرصدی از UVA/UVB نوشته شده باشد). این روکش میزان اشعهٔ ماوراءبنفشی که به چشم می‎‌رسد، کاهش می‌دهد و از پلک‌های شما و خود چشم محافظت می‌کند.
  • از لامپ‌های حمام آفتاب و تخت‌های برنزه استفاده نکنید.

 

محافظت از کودکان در برابر آفتاب

آسیب پوستی ناشی از اشعهٔ ماوراءبنفش در اوایل زندگی ممکن است منجر به سرطان پوست در مراحل بعدی زندگی شود. بین ساعات 10 صبح تا 4 بعداز ظهر کودکان را در معرض نور زیاد آفتاب قرار ندهید. این زمانی است که پرتو‌های UV در قوی‌ترین حالت خود هستند. مقدار زیادی کرم ضدآفتاب را برای کودکان بالای 6 ماه استفاده کنید.

نوزادان زیر 6 ماه را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. کودک خود را با کلاه و لباس‌های سبکی که بیشترِ سطح پوست را می‌پوشانند، بپوشانید. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) استفاده از کرم ضدآفتاب را برای نوزادان زیر 6 ماه در صورتی‌که لباس و سایه، پوششی کافی نداشته باشند، تأیید می‌کند. مقدار کمی کرم ضدآفتاب بزنید. از کرم تنها در نواحی‌ در معرض دید مانند صورت و پشت دست استفاده کنید.

 

مراقب شن و برف باشید

شن و آب، اشعهٔ ماوراءبنفش را حتی در زیر چتر ساحل منعکس می‌کنند. اگر در ساحل هستید، خود را بپوشانید و از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. برف نیز در بازتاب اشعهٔ ماوراءبنفش به‌خوبی عمل می‌کند. هنگامی که بیرون در مناطق برفی هستید، خود را خوب بپوشانید و از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

 


منبع:

راه‌های جلوگیری از سرطان پوست / راه‌های جلوگیری از سرطان پوست

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟