زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

جلوگیری از مشکلات پوستی دست در اثر شستشوی زیاد 

صدمات پوستی غیرمستقیم کووید-19

همه‌گیری کووید-19 بر سلامت، کار، مسافرت، ورزش، زندگی اجتماعی و حتی میزان مصرف کاغذ توالت نیز تأثیر مخربی داشته است. این همه‌گیری احتمالاً باعث صدمات زیادی به دستان نیز می‌شود که در نتیجهٔ شستشوی مکرر برای حفظ سلامتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است. اگر چه خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن در حال حاضر بزرگترین نگرانی و مشکل در ذهن افراد نیست، اما محافظت از پوست که مانند سدی در برابر انواع عفونت‌ها عمل می‌کند، معقول است چرا که پوست دست ترک‌خورده یا بریده‌شده ممکن است آن را در برابر انواع مختلف عفونت‌ها مستعد و حساس‌تر نماید.

متخصصان پوست به طور مرتب پوست دست کارمندان ارائه‌دهندهٔ مراقبت‌های بهداشتی و افراد شاغل در رستوران‌ها را که چندین بار در روز نیاز به شستشوی مکرر دست دارند، از لحاظ قرمزی، خارش، پوست پوست شدن و یا خشک شدن مورد بررسی قرار داده‌اند.

در حال حاضر تقریباً هر فردی می‌تواند مستعد بثورات دست ناشی از ماساژ مکرر، استفاده از محلول‌ها یا ژل‌های ضدعفونی دست، تماس با محلول‌های ضدعفونی سطوح و یا سایر شوینده‌ها باشد.

 

 

برای تسکین درد چه کاری انجام دهیم؟

  • در زمان شستشو، دمای آب را کم کنید:

برای تمیز شدن پوست نیازی به سوزاندن آن با آب داغ نیست. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا بیان می‌کند که دمای آب تأثیری در از بین بردن میکروب و باکتری ندارد.

آب داغ پوست را خشک‌تر می‌کند، بنابراین عاقلانه است که درجهٔ حرارت آب را تا حد امکان و تا جایی که احساس راحتی داشته باشید، کاهش دهید.

 

  • از پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های ملایم استفاده نمایید:

برای تمیز کردن پوست و از بین بردن کثیفی، باکتری‌ها و ویروس‌ها، نیازی نیست که مواد شویندهٔ ضدمیکروبی و یا صنعتی قوی استفاده نمایید. بسیاری از شوینده‌های ملایم (حتی آن‌هایی که برچسبی با عنوان مناسب برای صورت و بدن را دارند) نیز برای شستشوی دست‌ها مناسب هستند، به خصوص اگر رایحه نداشته باشند و دارای برچسب‌هایی با عنوان تغذیه‌کننده، ملایم، مرطوب‌کننده یا حساس باشند.

 

  • کرم دست را کنار سینک روشویی قرار دهید:

لایه‌ای از کرم یا لوسیون بدون بو که بلافاصله بعد از شستشو و تمیز کردن دست استفاده می‌شود، ممکن است برای طولانی‌مدت بر روی پوست باقی نماند، چرا که در زمان شستشوی بعدی از بین می‌رود. اما می‌تواند به نرمی و محافظت موقت از پوست کمک کرده و از پوست پوست شدن آن جلوگیری نماید.

 

  • در صورت امکان از تماس پوست با آب و مواد شیمیایی بپرهیزید:

در حین شستشوی ظروف و یا حین انجام کار مرطوب یا تمیزکردن منزل از دستکش‌های ظرفشویی استفاده نمایید. این دستکش‌ها به کاهش سوزش و خشکی دست کمک می‌کنند.

 

  • دست‌ها را قبل از خواب چرب نمایید:

شب تنها زمانی است که به طور مداوم و مکرر دست‌ها را نمی‌شوییم، بنابراین عاقلانه است که به عنوان آخرین مرحله قبل از خواب، دست‌ها را چرب و آبرسانی نماییم.

دست‌ها را با شستشودهندهٔ ملایم تمیز نمایید و در حالی ‌که هنوز مرطوب هستند آن‌ها را با لایه‌ای نازک از کرم یا پماد بدون بو و قوی بپوشانید. (لوسیون، سرم و روغن‌های سبک و ملایم ممکن است برای بهبودی دست‌های خشک و پوسته پوسته کافی نباشند)

اگر بتوانید بعد از زدن پماد یا کرم، دستکشی نیز بپوشید، می‌تواند به مرطوب‌کنندگی و نفوذ بهتر و بیشتر کرم کمک نماید.

 

  • از خاراندن دست جلوگیری نمایید:

زمانی‌ که احساس خارش بر روی پوست خود کردید، به جای خاراندن آن، از پماد هیدروکورتیزون یا سایر کرم‌های حاوی پراموکسین یا کرم‌های مرطوب‌کننده با خاصیت خنک‌کنندگی استفاده نمایید.

 

  • از پزشک متخصص پوست مشورت بگیرید:

پزشک ممکن است کرم یا پمادی را برای تسکین خارش یا پوسته پوسته شدن تجویز نماید.

به خاطر داشته باشید که بروز بثورات دست ممکن است دلایل مختلف دیگری داشته باشد و در نتیجهٔ شست‌وشو و تمیز کردن مکرر دست نباشد. این موارد شامل آلرژی‌های پوستی (درماتیت تماسی آلرژیک)، اگزما، پسوریازیس، آسیب عصبی یا اختلال در عملکرد، شرایط بیماری خاص، واکنش دارویی و عفونت‌هایی از جمله قارچ، بیماری دست و پا و دهان، سفلیس، تبخال یا کنه‌های کوچک باشد.

اگر التهابات دستان شما بهبود نیافت، متخصص پوست می‌تواند به بهبود دستانتان کمک کند.

 


منبع:

خشکی پوست خشکی پوست

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟