زمان مطالعه: 2 دقیقه

فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم اصلی حیات است. فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است. فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ها و به رگ‌ها کم می‌شود. اصولاً فشارخون در بخش‌های مختلف سیستم گردش خون متفاوت است. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌وسیلهٔ فشارسنج است. در برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب که در صفحهٔ اینستاگرام محب به صورت زنده با ‌حضور خانم دکتر شیرین جوان گروه، متخصص قلب و عروق، برگزار شد، به مطالبی در خصوص مناسب‌ترین نوع دستگاه اندازه گیری فشارخون پرداخته شد و سؤالات رایج بیماران از جمله اینکه کدام نوع دستگاه فشارسنج بهتر است؟ و … با ایشان در میان گذاشته شد، در این ویدئو می‌توانید آن را مشاهده نمایید.

 

کدام نوع دستگاه فشارسنج بهتر است؟

در این مورد بیشتر بخوانید:

 

چه نوع دستگاهی برای گرفتن فشارخون مناسب‌تر است؟

دکتر شیرین جوان گروه، متخصص قلب و عروق در گفت‌وگوی زنده با برنامهٔ اینستاکلینیک محب در پاسخ به این سؤال که “مناسب‌ترین نوع دستگاه فشارسنج چیست” توضیح دادند: در گذشته حتی تا چند سال اخیر نوع عقربه‌ای و جیوه‌ای از دستگاه های فشارسنج توصیه می‌شد و نوع دیجیتالی آن به علت نوسانات الکتریکی که ممکن است ایجاد کند، مناسب به حساب نمی آمد. اما جدیداً دستگاه های دیجیتالی از نوع بازویی مورد توصیه قرار می‌گیرند، آن هم به شرطی که کاف آن اندازهٔ بازوی شخص باشد مثلاً در افراد با بازوی چاق باید کاف بزرگ‌تر باشد، چون اگر کوچک باشد احتمال دارد به علت فشار بیش از حد به شریان رادیال، فشارخون را بالاتر نشان دهد.

وی همچنین در ادامه تأکید کردند: نوع مچی دستگاه‌های فشارسنج به هیچ وجه مناسب برای گرفتن فشارخون نیست، علت آن هم فاصلهٔ قرارگیری دستگاه تا قلب است که می‌تواند فشار را بالاتر از مقدار واقعی آن نشان دهد.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟