زمان مطالعه: 2 دقیقه

فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم اصلی حیات است. فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است. فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ها و به رگ‌ها کم می‌شود. اصولاً فشارخون در بخش‌های مختلف سیستم گردش خون متفاوت است. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌ وسیلهٔ فشارسنج است. در برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب که در صفحهٔ اینستاگرام محب به صورت زنده و با ‌حضور خانم دکتر شیرین جوان گروه، متخصص قلب و عروق، برگزار شد، این سؤال مطرح شد که از کدام دست فشارخون بگیریم؟ پاسخ خانم دکتر جوان گروه را در این ویدئو می‌‌توانید ببینید.

 

از کدام دست فشارخون بگیریم؟

کدام دست برای گرفتن فشارخون بهتر است؟

دکترشیرین جوان گروه متخصص قلب و عروق در گفت‌وگوی زنده با محب-آنلاین در پاسخ به این سؤال که “کدام دست برای گرفتن فشارخون مناسب است؟” ضمن خاطرنشان کردن اینکه این سؤال پرتکرار بسیاری از بیماران مراجعه‌کننده به مطب‌ها و کلینیک‌ها می‌باشد، گفت: بسیاری از مردم گمان می‌کنند دست چپ مناسب‌تر است در حالی که باید ابتدا یک بار فشارخون هر دو دست را اندازه گرفت، سپس هر دستی که فشارخون بالاتری را نشان داد، آن دست معیار برای اندازه‌گیری فشارخون در دفعات بعد خواهد بود و علت آن نیز، اهمیت مسئلهٔ کنترل فشارخون است.
وی در ادامهٔ این گفت‌وگو همچنین عنوان کرد: معمولاً اختلاف ۱۰ میلی‌متر جیوه ای بین فشارخون دو دست می‌باشد که علت آن نیز مقاومت عروقی است که در سر راه جریان خون وجود دارد که اگر این اختلاف ۲۰ میلی متر جیوه باشد، باید انتظار انسداد و گرفتگی عروق و تصلب شرایین را داشت.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟