زمان مطالعه: 2 دقیقه

ویروس کرونا تاکنون میلیون‌ها نفر را آلوده کرده و جان هزاران نفر را گرفته است، یکی از مهم‌ترین موضوعات در این مورد این است که آیا کنترل ویروس کرونا امکان‌پذیر است؟ در برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب به صورت زنده میزبان خانم دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ثابت کمیتهٔ کشوری مبارزه با کرونا، بودیم و نظر ایشان را در این زمینه جویا شدیم. در این ویدئو می‌توانید شاهد بخشی از این برنامه باشید.

 

نمی‌دانیم می‌شود کرونا را کنترل کرد یا خیر!

وضعیت شیوع در موج دوم کرونا فاجعه بار است، روزانه ده‌ها نفر تنها در بیمارستان امام بستری می‌شوند.

دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ثابت کمیتهٔ کشوری مبارزه با کرونا، در گفت‌وگوی زنده با محب_آنلاین در پاسخ به این سؤال که: “آیا کرونا مهار می‌شود” با اشاره به خستگی و فرسوده شدن کادر درمان و در عین حال قدرتمند‌تر شدن روزبه‌روز ویروس کرونا در سرایت و ایجاد آلودگی گفتند: واقعا نمی‌دانیم که می‌شود کرونا را کنترل و مهار کرد یا خیر، چرا که رفتار این ویروس اصلاً مشابه نمونه‌های قبلی خود نیست و هر بار شاهد رفتار عجیب جدیدی از این ویروس هستیم که تا قبل از این با آن مواجه نبوده‌ایم و همین کار را سخت کرده است.

به طور مثال جهشی که به تازگی در ژنوم آن رخ داده باعث شده است قدرت انتقال و سرایت آن چندین برابر شود، اگرچه شواهدی در دست نیست که شدت آن هم افزایش پیدا کرده یا نه اما قطعاً قابلیت سرایت آن نسبت به موج اول چند برابر شده است و یکی از دلایل افزایش شیوع همین امر است.

ایشان همچنین با بیان این مطلب که تا روزانه ۴۵۰ بیمار بستری در تنها بیمارستان امام را در روز‌های اخیر داشتیم وضعیت کرونا در تهران و بسیاری از استان‌ها را فاجعه‌بار دانستند و به این نکته اشاره کردند که کادر درمان تا حد بسیار زیادی خسته و فرسوده شده‌اند و دیگر قابلیت قبل را ندارند، چرا که خیلی از نیرو‌ها را یا در اثر ابتلا از دست داده‌ایم و یا در استعلاجی به سر می‌برند و این وضعیت بسیار خطرناک است.

ایشان همچنین با بیان این مطلب که احتمال دارد در پاییز و زمستان شاهد بروز برخی بیماری‌های ویروسی دیگر نظیر آنفولانزا باشیم گفتند: اگر وضعیت به همین صورت پیش برود قطعاً در پاییز اوضاع بدتری را تجربه خواهیم کرد.
ایشان در پایان از مردم خواستند تا با رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های ابلاغی برای پیشگیری در کنترل و مهار کرونا کادر درمان را یاری کنند.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟