زمان مطالعه: 3 دقیقه

تغذیه در بیماران کلیوی یکی از موضوعاتی که بصورت رایج برای این گروه مطرح می‌شود. تغذیه در افرادی که نارسایی کلیه یا سنگ کلیه دارند به چه صورتی می‌بایست باشد؟در برنامه اینستاکلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب بصورت زنده برگزار می‌شود باحضور خانم خطیبی, این سوال مطرح شد و در این فیلم می‌توانید پاسخ این سوال را ببینید.

 

تغذیه افرادی که نارسایی یا سنگ کلیه دارند به چه صورت می‌باشد؟

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نارسایی مزمن کلیه

 

بیماری مزمن کلیه که به آن نارسایی مزمن کلیه هم گفته می‌شود، عبارت است از: فقدان تدریجی عملکرد کلیه. کلیه مواد زائد و مایعات اضافه را از خون فیلتره می‌کند؛ سپس این مواد از طریق ادرار از بدن دفع می‌شوند. هنگامی که بیماری مزمن کلیه به مرحله‌ی پیشرفته برسد، میزان مایعات، الکترولیت‌ها و مواد زائد در بدن می‌تواند به سطح خطرناکی افزایش پیدا کند.

درمان بیماری مزمن کلیه بر روی کاهش سرعت پیشروی آسیب کلیوی، با کنترل عوامل ایجادکننده‌ی آن، تمرکز دارد. در مراحل اولیه می تواند درمان نارسایی کلیه بدون دیالیز را انجام داد.

برای آشنایی کامل این مقاله را مطالعه کنید : بیماری نارسایی مزمن کلیه : علائم، علل، تشخیص و درمان 

 

تغذیه بیمارانی که نارسایی یا سنگ کلیه دارند به چه صورت می‌باشد؟

 

مخاطبی این سوال را مطرح کردند که بطور کلی تغذیه افرادی که نارسایی یا سنگ کلیه دارند به چه صورت می‌باشد؟

 

پاسخ خانم خطیبی متخصص تغذیه و رژیم درمانی به این سوال را ببینید:

” اگر بخواهیم  بیمارانی را که دچار عارضه کلیوی هستند جمع بندی کنیم سه گروه خواهیم داشت: افرادی که دچار سنگ کلیه هستند، افرادی که دچار نارسایی کلیه هستند ولی دیالیز نمی‌شوند و افرادی که دیالیز می‌شوند.

  •  بیمارانی که دارای سنگ کلیه هستند

افرادی که دارای سنگ کلیه هستند می‌بایست مایعات زیاد بنوشند. وزن خود را مدیریت کنند. نمک نخورند. حتما مصرف نمک را مدیریت کنند. پروتئین‌ها را فقط مانیتور کنند تا در مصرف آنها زیاده روی نشود. میوه‌ها و سبزیجات را بعنوان منابع سیترات حتما بخورند. لبنیات هم بخورند. این مطلب سوال خیلی از افراد هست که می‌گویند لبنیات نخوریم . اما درست نیست. این افراد می‌بایست لبنیات مصرف کنند.

  •  بیمارانی که دچار نارسایی کلیوی هستند اما دیالیز نمی‌شوند

در نارسایی کلیه اگر که بیمار دارای CKD مرحله یک و دو باشد (نارسایی کلیوی مرحله یک و دو ) و رایز کراتینین نداشته باشد (میزان کراتینین آنها بالا نرفته باشد)، نیاز به محدودیت شدید نیست.

در همه این مراحل نیاز است تا سدیم را در این بیماران مانیتور کنیم. مصرف سدیم محدود می‌شود بطوری‌که شاید بخواهیم سدیم را برای بیماران کلیوی 2 هزار میلی گرم محاسبه کنیم و رژیم 2 هزار میلی گرم سدیم خیلی سطح نمک کمی دارد. به یاد داشته باشیم تنها محدودیت مصرف فست فود چیپس و پفک کفایت نمی‌کند . چون ما سدیم را غیر از نمک در منابع فراوان دیگری داریم. حتی نیاز است گرم نمک را در طبخ غذا رعایت کنیم و از افزودنی‌های دیگر در طبخ غذا استفاده کنیم تا طعم آن بهتر شود.

در CKD مرحله سه تا پنج (نارسایی کلیه مرحله سه تا پنج) که نارسایی کلیه شدیدتر هست ما حتما محدودیت پروتئین داریم و محدودیت فسفر و پتاسیم که همه باید محاسبه شود .

  • افرادی که دیالیز می‌شوند

دیالیزی‌ها رژیم پر پروتئین دارند . حتما نکته مهم این است که دیالیزی‌ها رژیم شان پر پروتئین است.

مصرف مایعات فرمول دارد و براساس اوت پوت مریض ( میزان دفع ادرار ) محاسبه می‌شود. که این رو می‌بایست حساب کرده و حتما به اطلاع بیمار برسانیم. باز هم در مورد بیماران عزیز دیالیزی میزان میلی گرم منابع پتاسیم و فسفر و سدیم  قابل محاسبه است و می‌بایست در غالب برنامه غذایی در بیآید و محدودیت دارند. ”

 

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟