زمان مطالعه: 3 دقیقه

سوال: آیا چرت طولانی برای من بد و مضر است؟

پاسخی کوتاه از دکتر نانسی فولدوری، متخصص طب خواب

چرت روزانه خوب است. اما مدت زمان آن میبایست کمتر از یک ساعت و در اوایل روز برای مثال قبل از ساعت 2 و یا 3 ظهر باشد.

اگر هم بتوانید تنها برای مدت 15 الی 20 دقیقه چرت بزنید خیلی بهتر است.

چرت روزانه به مدت یک ساعت و یا بیشتر خطر خواب رفتگی به مراحل عمیق خواب را افزایش میدهد. وقتی این اتفاق میافتد، یعنی شما به فاز عمیق خواب میروید، با چیزی که ما آن را با نام ” بی تحرکی خواب ” میخوانیم از خواب بیدار می‌شوید، احساس سستی و مستی که حتی نمیدانید کجا هستید.

در این حالت چرت شما باعث سرحالی و طراوت نمیشود. و بدتر اینکه از میزان خوابی که هر روز نیازدارید کم شده بدون اینکه بدنتان انرژی خود را بدست آورده باشد.

میزان نیاز به چرت روزانه از زمانیکه صبح از خواب بیدار میشوید شروع به محاسبه میشود و در مواقعی از روز نیاز به خواب را حس میکنید. اگر از این مدت زمان نیاز روزانه زیاد استفاده نمایید، در شب که زمان خواب و استراحت است با مشکل مواجه میشوید.

زمانیکه خواب شبانه با مشکل روبروست و زمان بیداری و خواب شما متفاوت و مختلف میشوید، ممکن است به مشکل خواب مزمن دچار شوید.

 

 

مراحل چرخه خواب
مراحل چرخه خواب

مراحل چرخه خواب

چرخه خواب به نوسان مغز و بدن انسان بین فازهای مختلف خواب می گویند. زمانی که شما به خواب می روید، مغز شما الگوهای مختلفی از فعالیت را پیگیری می کند. این الگوها که چرخه خواب خوانده می شوند، قابل پیش بینی بوده و شامل فاز REM یا دوره حرکت سریع چشم و فاز خواب Non-REM یا NREM می شود. در ادامه در مورد فازهای خواب توضیحات بیشتری خواهیم داد.

مرحله اول چرخه خواب:

در چند دقیقه (حتی بعضی وقت ها در چند ثانیه!) بعد از به خواب رفتن ؛ مغز شما شروع به تولید امواج آلفا و تتا می کند و حرکت چشم های شما رو به کندی می گذارد. این مقدمه بسیار مختصر است و تا 7 دقیقه بعد وارد مرحله دیگری می شوید. حالا شما در مرحله خواب سبک هستید. خواب سبک یعنی به آسانی و با اشاره ای می توانید از خواب بیدار شوید. این مرحله از خواب را مردم ، چرت زدن می نامند.

مرحله دوم چرخه خواب:

در طول این مرحله که همچنان خواب شما سبک است، افزایشی ناگهانی در تولید امواج مغزی اتفاق می افتد که دوکهای خواب نامیده می شوند. سپس امواج مغز آرام می شوند. اگر شما قصد چرت زدن دارید بهتر است بعد از این مرحله از خواب بیدار شوید.

مرحله سوم و چهارم :

این مرحله از چرخه خواب ، آغاز خوابی عمیق است و مغز شروع به تولید امواج کندتر دلتا می کند. در این مرحله بدن شما هیچ گونه حرکت چشم یا عضله ندارد. در این مرحله برای شما کمی سخت خواهد بود که از خواب بیدار شوید، چراکه بدن شما نسبت به محرک های بیرونی واکنش کمتری نشان می دهد. مغز امواج دلتای بیشتری تولید می کند و شما به خواب عمیق تری فرو می روید که قوای شما را بهتر تجدید می کند. در این مرحله که بیدار شدن از آن خیلی سخت است بدن عضلات و بافت ها را ترمیم می کند، رشد و توسعه را هماهنگ می کند ، سیستم ایمنی را فعال می کند و انرژی کافی برای روز بعد را فراهم می کند.

فرآیند خواب:

افراد عموما پس از 90 دقیقه از به خواب رفتن وارد خواب REM می شوند و هر مرحله از REM می تواند یک ساعت طول بکشد. یک فرد بالغ بطور متوسط 5 یا 6 بار چرخه REM را در طول شب تجربه می کند. در طول این آخرین مرحله از چرخه خواب، مغز شما بسیار فعال می شود. بیشتر خواب دیدن ها در این مرحله اتفاق می افتد و چشم های شما به جهات مختلف مدام در حال حرکت است. ضربان قلب و فشار خون افزایش پیدا می کند، و سرعت نفس کشیدن افزایش پیدا می کند. خواب REM نقش مهمی در قابلیت یادگیری و عملکرد حافظه دارد. اطلاعات جمع آوری شده در طول روز در این مرحله از چرخه خواب ، پردازش شده و در حافظه بلند مدت ذخیره می شود.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

آیا داشتن سبک زندگی سالم در کودکی مهم است؟

آیا داشتن سبک زندگی سالم در کودکی مهم است؟

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

چگونه از عادت پرخوری جلوگیری کنیم؟

چگونه از عادت پرخوری جلوگیری کنیم؟