زمان مطالعه: 4 دقیقه

انجام نرمش‌های لازم بعد از انجام تعویض مفصل زانو جزء مهم و لازمه بهبودی است و بدون آن درمان ناقص است. هدف این نرمش‌ها افزایش دامنه حرکتی و قدرت عضلات اطراف زانو و بدست آوردن کنترل و هماهنگی بین کارکرد اجزای سیستم اسکلتی اندام تحتانی است. در طی مراحل بازپروری بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو باید روزی 3-2 بار و هر بار 30-20 دقیقه ورزش کرد. به همین تعداد و مقدار هم باید راه رفت.

 

همچنین بخوانید؛ آشنایی با مداخلات درمانی، تعویض مفصل زانو

 

نرمش‌های اولیه بعد از تعویض مفصل زانو

 

این نرمش‌ها را باید هر چه زودتر شروع کرد. حتی می‌توانید آن‌ها را از اتاق ریکاوری و بلافاصله بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو شروع کنید. در ابتدا ممکن است در حین انجام نرمش‌ها کمی احساس ناراحتی کنید ولی مطمئن باشید انجام این نرمش‌ها بهبودی شما را سرعت داده و درد شما را کاهش می‌دهد. این ترمش‌ها عبارتند از:

  • Ankle Pump

با حرکت دادن مچ پا، کف پای خود را به بالا و پایین ببرید. این نرمش را هر ساعت 3 بار و هر بار 3 دقیقه انجام دهید. بلافاصله بعد از عمل جراحی این نرمش را شروع کنید. این نرمش را تا موقعی که کاملا بتوانید راه بروید و تورم ساق شما از بین برود انجام دهید.

 

 

ورزش تعویض مفصل زانو

  • Quadriceps Set

یک حوله کوچک را لوله کرده و کمی بالاتر از مچ در زیر تاندون آشیل بگذارید طوری که پاشنه شما کمی از زمین بالاتر باشد. تمام عضلات ران خود را منقبض کرده و سعی کنید کل اندام تحتانی خود را کاملاً مستقیم کنید و سعی کنید پشت زانوی خود را تا حد امکان به زمین نزدیک کرده و به پایین فشار دهید.

این حالت را 10-5 ثانیه نگه داشته و سپس عضلات خود را کاملاً شل کرده و 3 ثانیه استراحت کنید. سپس مجدداً این کار را تکرار کنید. 10 بار این عمل را تکرار کرده سپس یک دقیقه استراحت کنید. مجدداً تمام کارها را آنقدر تکرار کنید که در ران خود احساس خستگی کنید.

 

 

  • Straight Leg Raise

زانوی که مورد جراحی تعویض مفصل زانو قرار گرفته را کاملاً مستقیم نگه داشته و سپس پاشنه خود را چند سانتیمتر از زمین بلند کنید. 10 ثانیه پا را بالا نگه داشته و سپس به آرامی آن را پایین بیاورید. اینکار را آنقدر تکرار کنید که ران شما خسته شود.

 

 

  • Bed-Supported Knee Bend

در حالیکه به پشت خوابیده‌اید و پاشنه خود را از زمین بلند نکرده‌اید زانو را تا جایی‌که می‌توانید خم کنید. 10-5 ثانیه زانو را در همین حالت حداکثر خم نگه داشته و سپس به آرامی آن را باز کنید. تا جایی‌که ران شما خسته شود نرمش را تکرار کنید.

 

 

  • Sitting Supported Knee Bend

در کنار تخت نشسته و ساق‌های خود را از کنار تخت آویزان کنید یا روی یک صندلی بنشینید. سپس پشت پای سالم‌تان را پشت پاشنه پایی که مورد جراحی تعویض مفصل زانو قرار گرفته قرار دهید تا آن را حمایت کند. زانوی عمل شده را تا جایی‌که می‌توانید خم کرده و 10-5 ثانیه در همان وضعیت نگه دارید. تا جایی‌که ران شما خسته شود نرمش را تکرار کنید.

 

 

  • Sitting Unsupported Knee Bend

در کنار تخت نشسته و ساق‌های خود را از کنار تخت آویزان کنید یا روی یک صندلی بنشینید. زانوی عمل شده را تا جایی‌که می‌توانید خم کرده تا کف پای‌تان به زمین برسد. تنه‌تان را روی صندلی به طرف جلو ببرید تا زانویی که مورد جراحی تعویض مفصل زانو قرار گرفته کمی بیشتر خم شود. 10-5 ثانیه در همان وضعیت نگه دارید. تا جایی‌که ران شما خسته شود نرمش را تکرار کنید.

 

 

 

مقالات مشابه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

بهترین درصد الکل

آن‌چه می‌بایست درمورد الکل بدانید

مراقبت‌های جراحی ستون فقرات

مراقبت‌های جراحی ستون فقرات