زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

الکل قوی‌تر، همیشه بهتر نیست، بهترین درصد الکل کدام است؟

می‌توانید برای ضدعفونی دست‌ها الکل 70% و یا الکل ایزوپروپیل 99% را تهیه نمایید. ممکن است فکر کنید غلظت بالا‌تر، مؤثر‌تر است، اما متخصصان بر این باورند که بهترین درصد الکل استفاده از الکل 70% است. این الکل میزان آب بیشتری دارد که به آن کمک می‌کند تا کند‌تر حل شود، به سلول‌ها نفوذ کرده و باکتری‌ها را از بین ببرد. قدرت ضدعفونی الکل در غلظت‌های بالا‌تر از 80% – 85%، کاهش می‌یابد.

 

از آفات گیاهی خلاص می‌شوید

مالیدن الکل به عنوان یک روش طبیعی و با سطح سمیت کمتر، برای از بین بردن آفات گیاهان خانگی است. برگ‌ها را با پنبهٔ آغشته به الکل پاک کنید تا از شیوع شپشک، شته و مگس سفید جلوگیری کنید.

 

حالت تهوع را بعد از عمل جراحی برطرف می‌کند

معمولاً احساس ناخوشایند در معده، حالت تهوع و حتی استفراغ بعد از عمل جراحی طبیعی است. این یک عارضهٔ جانبی داروی بیهوشی است. برخی مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که تنفس الکل موجود بر روی پد‌های الکلی می‌تواند به شما در تسکین این عارضه کمک کند. ممکن است سریع‌تر از دارو‌های استاندارد ضد‌تهوع تأثیر‌گذار باشد، اما اثرات آن برای کوتاه‌مدت است.

 

الکل، تب را کاهش نمی‌دهد

برای سال‌ها، پزشکان و والدین برای درمان تب، الکل را بر روی پوست کودکان می‌مالیدند. مالش الکل باعث خنک شدن پوست می‌شود، اما امروزه علم نشان داده است که استعمال الکل به این روش خطرناک است، چرا که می‌تواند با آغشته شدن بر روی پوست، منجر به مسمومیت با الکل، کما و حتی مرگ به‌خصوص برای نوزادان و کودکان خردسال شود. در عوض، با داروی استامینوفن یا ایبوپروفن، تب کودک را پایین آورید.

 

الکل می‌تواند لکه‌های ناشی از جوهر را از بین ببرد

جوهر بر روی پیراهن شما ریخته شده و پاک‌کننده‌ای برای آن ندارید؟ از الکل استفاده کنید. نکتهٔ اصلی این است که قبل از خشک شدن لکه به سرعت عمل کنید، چرا که از بین بردن لکه‌های قدیمی‌تر، سخت‌تر است. روی لکه را با یک پد آغشته به الکل بمالید. اگر پدالکلی شما رنگ جوهر را به خود گرفت، آن را عوض کنید.

 

در نظافت خانه می‌توان از آن استفاده نمود

برای تمیز کردن برخی سطوح می‌توان از الکل استفاده نمود. برای درست کردن شیشه پاک‌کن، 1 پیمانه الکل را با ½ فنجان آمونیاک و ½ قاشق چایخوری مواد ‌شویندهٔ ‌ظروف مخلوط کنید. به اندازهٔ کافی آب اضافه کنید تا به میزان یک گالن شود و سپس آن را در بطری‌های اسپری بریزید. برای پاک کردن لکهٔ ناشی از شیرهٔ درخت و یا حشرات بر روی ماشین، ابتدا آن را شسته و سپس لکه‌های باقیمانده را با الکل پاک نمایید.

 

می‌توان با آن کمپرس یخ درست نمود

برای تهیهٔ کمپرس یخ ارزان، الکل 70% و آب را به میزان مساوی داخل یک کیسهٔ فریزر محکم ریخته و بسته‌بندی نموده و در فریزر قرار دهید. حتی می‌توانید رنگ خوراکی آبی به آن اضافه کنید تا به‌صورت یک کمپرس یخ فروشگاهی درآید. این کمپرس در فریزر یخ نمی‌بندد. می‌توانید از آن در زمان رگ‌به‌رگ شدن و تسکین درد ناشی از فشار‌های جزئی استفاده نمایید.

 

الکل می‌تواند عفونت گوش را کاهش دهد

ترکیبی با میزان مساوی الکل 70% و سرکهٔ سفید تهیه کنید. کمی داخل هر گوش خود بریزید، سپس آن را تخلیه نمایید. این ترکیب به شما کمک می‌کند تا سطح PH گوش پس از عفونت تنظیم شود، و بعد از استخر می‌توان از این ترکیب برای خشک کردن داخل گوش استفاده نمود.

 

الکل را با مواد سفیدکننده ترکیب نکنید

هرگز مواد سفیدکننده را با الکل ترکیب نکنید. این کار می‌تواند گاز‌های خطرناکی را آزاد کند که ممکن است به ریه‌های شما آسیب برساند. علائم قرار گرفتن در معرض گاز کلر، شامل سوزش چشم، گلو و ریه‌ها است.

 

بیشتر چیز‌ها را ضدعفونی می‌کند

شما می‌توانید یک محلول از ترکیب آب و الکل به میزان مساوی درست کنید تا سطوح سخت مانند میز‌های پیشخوان از جنس گرانیت و یا کوارتز را ضدعفونی کنید. بیمارستان‌ها گاهی اوقات از حوله‌های الکلی برای از بین بردن میکروب‌های موجود در سطوح کوچک مانند استتوسکوپ، قیچی و دماسنج استفاده می‌کنند. متخصصان، استرلیزه کردن تجهیزات پزشکی با الکل را توصیه نمی‌کنند، چرا که این ماده نمی‌تواند اسپور‌های باکتری را که منجر به عفونت می‌شود، از بین ببرد.

 

می‌توانید با آن محلول ضدعفونی‌کنندهٔ دست درست کنید

شما می‌توانید با چند مادهٔ اولیه، محلول ضدعفونی‌کنندهٔ دست در منزل تهیه نمایید. 2/3 فنجان الکل و 1/3 فنجان ژل آلوئه‌ورا را در یک کاسه ترکیب کنید. می‌توانید چند قطره روغن با رایحه‌ای که دوست دارید نیز به آن اضافه کنید تا در صورت تمایل بوی الکل را بپوشاند. روغن را با مواد دیگر مخلوط نمایید و ترکیب را در ظرف مناسبی بریزید. قبل از شروع به کار، حتماً دستان خود را بشویید و ظرف مورد نظر را تمیز کنید تا از آلودگی پاک باشد.

 

الکل برای چرم و چوب مناسب نیست

می‌توانید بر روی برخی سطوح مانند سنگ مرمر و سنگ آهک از الکل استفاده کنید، اما بر روی چوب از آن استفاده نکنید. این مادهٔ شیمیایی به پوشش چوبی آسیب می‌رساند. اگرچه استفاده از آن روی روکش ماشین، ایمن است، اما به مرور زمان باعث ایجاد آسیب و تغییر رنگ چرم می‌شود. به جای آن، از پاک‌کننده‌های مخصوص چرم و چوب استفاده نمایید.

 


منبع:

بهترین درصد الکل

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟