زمان مطالعه: 3 دقیقه

حقایقی در مورد ضدعفونی کننده دست

با توجه به شیوع ویروس کرونا استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده دست به امری رایج تبدیل شده اما در این زمینه نکات مهمی وجود دارد که یادآوری آن خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید:

 

در واقع محلول و مواد ضدعفونی‌کننده، دستان شما را تمیز نمی‌کنند

محلول‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده ممکن است میکروب‌ها را از بین ببرند، اما دست شما را از آلودگی و جرم‌ها پاکسازی نمی‌کنند. آلودگی و جرم‌ها کار مواد ضدعفونی‌کننده را سخت می‌کند. سعی کنید بعد از باغبانی، بازی در فضای باز، خرید و رانندگی دستان خود را با آب و صابون بشویید.

 

اولویت با صابون، سپس مواد ضدعفونی‌کننده

نه تنها ترکیب آب و صابون تمیزکننده و ضدعفونی‌کننده است، بلکه در از بین بردن میکروب‌هایی مانند نوروویروس، کریپتوسپوریدیوم و کلستریدیوس دیفیسیل نیز مؤثر‌تر هستند. ضدعفونی‌کنندهٔ دست نمی‌تواند مانند صابون مواد شیمیایی یا فلزات سنگین را از بین ببرد.

 

تمام مواد ضدعفونی‌کنندهٔ دست به یک میزان مؤثر نیستند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا توصیه می‌کند از مواد ضدعفونی‌کننده با حداقل میزان 60% الکل به بالا استفاده نمایید. به این ترتیب، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در هربار استفاده بیشترین میزان میکروب‌ها از بین می‌رود.

 

ممکن است خطرناک باشند

بهترین ضدعفونی‌کننده‌های دست بر پایهٔ الکل هستند. این بدان معنی است که آن‌ها در کنار خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، قابلیت اشتعال هم دارند. حتما بطری‌های ضدعفونی‌کنندهٔ دست را در مکانی امن، به دور از شعله یا گرمای زیاد قرار دهید.

 

ممکن است حاوی مواد سمی باشند

داخل حدود 100 نوع ضدعفونی‌کننده، متانول یافت شده است. متانول نوعی الکل است که می‌تواند از طریق پوست جذب شود و در این حالت ایجاد مسمومیت کرده و باعث حالت تهوع، استفراغ، سردرد، تاری دید، کوری دائمی، تشنج، کما، آسیب دائمی به سیستم عصبی و یا حتی مرگ شود.

 

ممکن است سرماخوردگی و آنفلوآنزا را از بین نبرند

یک مطالعه نشان داده است که محلول ضدعفونی‌کنندهٔ دست ممکن است در صورتی‌که مخاط بر روی دستان شما باشد، به خوبی عمل نکند. متخصصان می‌گویند وجود مخاط به محافظت از میکروب‌ها کمک می‌کند. شستن دست‌ها بعد از عطسه روش بهتری است.

 

زیاد نمی‌توان از آن‌ها استفاده نمود

الکل موجود در مواد ضدعفونی‌کننده دست می‌تواند منجر به خشکی و ترک پوست شود. این خشکی و ترک راه را برای ورود میکروب‌ها باز می‌گذارد. هر بار فقط به اندازهٔ کافی از این محلول‌ها و مواد استفاده نمایید تا این خشکی و ترک ایجاد نشود. می‌توانید درست بعد از استفاده از محلول و خشک شدن دستان، از لوسیون و یا کرم استفاده کنید تا تحریکات و التهابات را تسکین دهد.

 

ممکن است از آن‌ها به روشی اشتباه استفاده نمایید

برای اینکه مواد ضدعفونی‌کننده به شکلی که باید عمل نماید، باید دستان شما از آلودگی و جرم پاک شود. یک یا دو بار در یک کف دست پمپ کنید. دستان خود، به خصوص بین انگشتان را خوب به هم بمالید تا دستان شما خشک شود. این کار حدود 20 ثانیه طول می‌کشد.

 

می‌توانید محلول ضدعفونی‌کننده را در خانه درست کنید

مواد ضدعفونی‌کنندهٔ خریداری‌شده از فروشگاه بهترین گزینه هستند، اما اگر این مواد به سختی پیدا شوند، می‌توانید خودتان آن‌ها را درست کنید. قبل از شروع کردن دست‌های خود را بشویید. سپس 4 فنجان الکل ایزوپروپیل، ¼ فنجان پراکسید هیدروژن، 4 قاشق چایخوری گلیسیرین و 1 فنجان آب مقطر (یا آبی که جوشانده و خنک شده است) را در یک ظرف پلاستیکی و یا شیشه‌ای تمیز مخلوط کنید.

 

نوشیدن آن خطرناک است

فقط نوشیدن دو جرعه از محلول ضدعفونی‌کنندهٔ دست (حتی میزان کمتر از این در کودکان) کافی است تا مسمومیت با الکل ایجاد شود. این مواد را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

 

این مواد نوعی دارو محسوب می‌شوند

مواد ضدعفونی‌کنندهٔ دست به عنوان دارو‌های بدون نسخه (OTC) شناخته شده‌اند. همیشه قبل از خرید و استفاده برچسب آن‌ها را بخوانید. این برچسب روش صحیح استفاده را به شما می‌گوید.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟