زمان مطالعه: 3 دقیقه

غربالگری سلامت حافظه در خانه: آیا باید آن را امتحان کنید؟

تخمین زده می‌شود که در سراسر جهان بیش از 55 میلیون نفر با بیماری آلزایمر و سایر علل زوال عقل زندگی می‌کنند و تخمین زده می‌شود که این تعداد تا سال 2030 به 78 میلیون نفر و تا سال 2050 به 139 میلیون افزایش یابد. به‌سادگی می‌توان دریافت که تعداد کافی متخصص مغز و اعصاب، روانپزشک، متخصص طب سالمندی، روانشناسان اعصاب و سایر متخصصان برای تشخیص زوال شناختی و زوال عقل این افراد وجود ندارد.

اگرچه ممکن است این راه حل واضح و ساده به‌نظر برسد، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های اولیه یادآوری می‌کنند که آن‌ها به‌سختی وقت می‌کنند تا کار‌های اولیه را مانند کنترل فشارخون و دیابت انجام دهند و زمانی برای انجام تست‌های شناختی ندارند. حتی یک تست ساده مانند Mini-Cog (طراحی ساعت و سه کلمه برای به خاطر سپردن) برای آن‌ها خیلی طولانی و زمانبر است. بنابراین چگونه می‌خواهیم افزایش تعداد افراد مبتلا به آلزایمر و سایر زوال عقل‌ها را در چند دههٔ آینده تشخیص داده و تحت کنترل و مراقبت قرار دهیم؟

 

 

آزمایشی توسط خود شخص می‌تواند از دست دادن حافظه را بررسی کند

در سال 2010، پزشکان بخش مغز و اعصاب شناختی در مرکز پزشکی Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو، یک تست شناختی برای غربالگری از دست دادن حافظه ایجاد کردند که افراد می‌توانند خودشان آن را انجام دهند. این مفهوم از یک آزمون شناختی خودگردان می‌تواند مشکل ارائه‌دهندهٔ مراقبت‌های اولیه را حل کند. افراد می‌توانند این آزمون را در خانهٔ خود انجام دهند و نتایج را به مطب بیاورند. سپس می‌توان از نتایج برای تعیین اینکه آیا کار اضافی و یا ارجاع به یک متخصص نیاز است، استفاده کرد.

این آزمون، آزمایش تشخیصی شناختی خودمدیریتی (SAGE)، با آزمون‌های انجام‌شده توسط پزشکان مانند آزمون وضعیت ذهنی کوچک (MMSE) و ارزیابی شناختی مونترال (MoCA) و همچنین با تست‌های عصب روان‌شناختی استاندارد مقایسه شده‌است. با این حال، چیزی که معلوم نبود این است که SAGE تا چه اندازه می‌تواند پیش‌بینی کند که چه کسی به بیماری آلزایمر یا یکی دیگر از علل زوال عقل مبتلا می‌شود.

 

پیش‌بینی آینده

برای پاسخ به این سؤال، محققان مرور نمودار گذشته‌نگر را بر روی 655 فرد که به کلینیک اختلالات حافظه‌شان مراجعه کرده بودند، با پیگیری تا 8.8 سال انجام دادند. آن‌ها تست SAGE خود را با MMSE مقایسه کردند.

 

آن‌ها بر اساس بازدیدهای اولیه و پیگیری کلینیک، جمعیت کلینیک خود را به چهار گروه تقسیم کردند. قبل از توصیف گروه‌ها، اجازه دهید چند اصطلاح را توضیح بدهیم:

  • زوال عقل زمانی است که اختلال شناختی منجر به اختلال در عملکرد می‌شود.
  • اختلال شناختی خفیف (MCI) زمانی است که اختلال شناختی وجود دارد، اما عملکرد طبیعی است.
  • زوال شناختی ذهنی زمانی است که افراد نگران تفکر و حافظهٔ خود هستند، اما هم شناخت و هم عملکرد طبیعی‌اند.

 

چهار گروهی که آن‌ها را با هم مقایسه کردند، شامل موارد زیر بود:

  • بیماری زوال عقل آلزایمر
  • MCI که به بیماری زوال عقل آلزایمر تبدیل شد
  • MCI که به نوع دیگری از زوال عقل تبدیل شد
  • زوال شناختی ذهنی

محققان به‌طور شگفت‌انگیزی همبستگی بالایی بین آزمون SAGE و MMSE در توانایی پیش‌بینی عملکرد هر یک از این گروه‌ها در طول زمان پیدا کردند. افزون‌بر این، آن‌ها دریافتند که آزمایش SAGE می‌تواند شش ماه زودتر از MMSE تبدیل فرد مبتلا به MCI را که در آینده دچار زوال عقل خواهد شد، پیش‌بینی کند.

 

آنچه برای عملی کردن این آزمون لازم است

حتی یک آزمایش خودمدیریتی که افراد می‌توانند در خانه انجام دهند، همچنان به آموزش برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های اولیه نیاز دارد تا بفهمند چگونه باید از آزمایش استفاده شود و چگونه نتایج را تفسیر کنند. با این حال، شکی نیست که چنین آموزشی ارزشمند خواهد بود. هنگامی که آموزش کامل شد، دانش به‌دست‌آمده باید بتواند افزون‌بر کاهش تشخیص ازدست‌رفته یا نادرست، به معنای واقعی کلمه هزاران ساعت از زمان پزشک را صرفه‌جویی کند.

سؤال دیگر این است که وقتی به بیماران گفته می‌شود باید یک تست شناختی 10 تا 15 دقیقه‌ای را در خانه انجام دهند و نتایج را برای پزشک خود بیاورند، چه واکنشی نشان خواهند داد. آیا آن‌ها این کار را انجام خواهند داد؟ یا آن‌هایی که بیشتر به آزمایش نیاز دارند از انجام آن خودداری می‌کنند یا در آن تقلب می‌کنند؟ گمان من این است که افرادی که نگران هستند و همچنین افرادی که به‌طور کلی از دستورات پزشک خود پیروی می‌کنند، این آزمایش را انجام خواهند داد. برخی از افرادی که از اطلاعاتی که این آزمایش ارائه می‌دهد، سود خواهند برد، ممکن است این کار را انجام ندهند، اما بسیاری از این افراد حتی آزمایش مداد و کاغذ معمولی را نیز با پزشک یا کارکنان کلینیک انجام نمی‌دهند.

 

مدل جدید غربالگری شناختی

پیش از این، دو نوع ابزار غربالگری برای کمک به تعیین اینکه آیا فردی دچار اختلال شناختی‌ای است که ممکن است منجر به زوال عقل شود وجود داشت: تست‌های شناختی توسط پزشک و پرسشنامه‌های خانواده/مراقب. اکنون نوع سومی از ابزار غربالگری وجود دارد: آزمایش خودمدیریتی. استفاده از این آزمایش های خودگردان در تشخیص تعداد فزایندهٔ افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و سایر علل زوال عقل که در چند دههٔ آینده با ما خواهند بود، کلیدی است.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟