زمان مطالعه: 2 دقیقه

یکی از سوالاتی که بصورت رایج برای بیماران کلیوی مطرح می‌شود این است که آیا این بیماران دارای نارسایی کلیه نیاز به مکمل کلسیم دارند. در برنامه اینستاکلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب بصورت زنده برگزار می‌شود باحضور خانم خطیبی, این سوال مطرح شد و در این فیلم می‌توانید پاسخ این سوال را ببینید.

 

آیا بیماران دارای نارسایی کلیه نیاز به مکمل کلسیم دارند؟

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نارسایی مزمن کلیه

 

بیماری مزمن کلیه که به آن نارسایی مزمن کلیه هم گفته می‌شود، عبارت است از: فقدان تدریجی عملکرد کلیه. کلیه مواد زائد و مایعات اضافه را از خون فیلتره می‌کند؛ سپس این مواد از طریق ادرار از بدن دفع می‌شوند. هنگامی که بیماری مزمن کلیه به مرحله‌ی پیشرفته برسد، میزان مایعات، الکترولیت‌ها و مواد زائد در بدن می‌تواند به سطح خطرناکی افزایش پیدا کند.درمان بیماری مزمن کلیه بر روی کاهش سرعت پیشروی آسیب کلیوی، با کنترل عوامل ایجادکننده‌ی آن، تمرکز دارد. در مراحل اولیه می تواند درمان نارسایی کلیه بدون دیالیز را انجام داد.

برای آشنایی کامل این مقاله را مطالعه کنید : بیماری نارسایی مزمن کلیه : علائم، علل، تشخیص و درمان 

 

آیا بیماران دارای نارسایی کلیه نیاز به مکمل کلسیم دارند؟

 

مخاطبی این سوال را مطرح کردند که آیا بیماران دارای نارسایی کلیه نیاز به مصرف مکمل کلسیم دارند؟

پاسخ خانم خطیبی متخصص تغذیه و رژیم درمانی به این سوال را ببینید:

“در مورد بحث مکمل کلسیم خدمتتون عرض کنم که اول نارسایی کلیوی درجات مختلفی دارد. استیج های مختلفی دارد. در مراحل مختلف توصیه های غذایی مختلفی دارد.

البته این موضوع را خدمتتان عرض کنم که بهرحال منظور این سوال CKD هست. ما در CKD یعنی نارسایی کلیه منابع کلسیم را محدود میکنیم. چرا محدود میکنیم؟ به دلیل اینکه بیماران CKD در استیج های بخصوص سه تا پنج که فاز حادتر بیماری هست، به بیمار توصیه میکنیم رژیم کم پروتئین را رعایت کند و کم فسفر را. و رژیم کم پروتئین و کم فسفر به لحاظ منابع لبنیات حتما دچار کمبود هست، حالا احتمالا اگر من درست متوجه این سوال شده باشم در مورد مکمل کلسیم سوال کرده بودند؟

حتما لازم هست که مکمل کلسیم استفاده شود، بدلیل اینکه رژیم کم لبنیات قاعدتا دریافت کلسیم ما را از منابع غذایی کاهش میدهد و ما حتما توصیه میکنیم که بیمارانی که رژیم CKD دارند، CKD هستند و نارسایی مزمن کلیه دارند، به دلیل اینکه خود کمبود کلسیم میتواند در دراز مدت عارضه هایی را برای این بیماران داشته باشد، از مکمل های کلسیم استفاده کنند. بنابراین بله استفاده میکنیم.

پس برای بیمار نارسایی کلیه درواقع باید محدودیت لبنیات و پروتئین ها را ایجاد کرد. پس دچار کمبود کلسیم میشوند. پس مکمل کلسیم باید حتما استفاده شود.”

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟