زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا در مورد خواب نیمروزی و چرت در بعدازظهر کمی احساس گناه می‌کنید؟ این احساس را نداشته باشید. آیا خواب نیمروزی سلامت مغز را افزایش می‌دهد؟ تحقیقات نشان می‌دهد که چرت زدن بعد از صرف ناهار برای مغز مفید است. اما مدت زمان آن مهم است.

بر اساس مطالعهٔ منتشرشده در مجلهٔ انجمن سالمندان آمریکا، در حالی که به نظر می‌رسد خواب نیمروزی به مدت 30 تا 90 دقیقه‌ مزایایی برای مغز افراد مسن دارد، اما هر خوابی که بیش از یک ساعت و نیم باشد، ممکن است باعث اختلال در شناخت، توانایی تفکر و خاطره‌سازی می‌شود.

شارلین گاملدو، مدیر پزشکی مرکز اختلالات خواب بیمارستان جانز هاپکینز، می‌گوید: «چرت و خواب نیمروزی خوب است، اما باید بر اساس شخص و چرخهٔ خواب و بدن او انجام شود. در افراد مسن، همان‌طور که مطالعه نشان داد، چرت‌های طولانی‌مدت باعث ایجاد اختلال در شناخت می‌شود.»

 

 

خواب نیمروزی برای کارکرد بهتر مغز

محققان داده‌های 2974 فردِ بالای 65 سال را در کشور چین بررسی کردند. تقریباً 60 درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه گزارش کرده‌اند که بعد از ناهار حدود یک ساعت چرت زده‌اند.

دانشمندان دریافتند افرادی که 30 تا 90 دقیقه خواب نیمروزی دارند، بهتر از افرادی که چرت نمی‌زنند و یا بیشتر از این مدت زمان می‌خوابند، کلمات را به یاد می‌آورند که نشانهٔ حافظهٔ خوب است. افرادی که در آن 30 تا 90 دقیقهٔ طلایی چرت زدند در طراحی بدن انسان نیز بهتر عمل کردند که نشانهٔ دیگری از شناخت خوب است.

نظریه‌ای شناخت ضعیف را در افرادی که چرت‌های طولانی‌تری می‌زنند توضیح می‌دهد. به گفتهٔ گامالدو، استراحت بیشتر در طول روز ممکن است نشانهٔ کیفیت نامناسب خواب شبانه باشد. در این مطالعه، چرت زدن‌های طولانی و بیش از 90 دقیقه را می‌توان «خواب دوم» نامید. این خواب بی‌کیفیت شبانه، نوعی که نیاز به چرت زدن‌های طولانی‌مدت در طول روز ایجاد می‌کند، منجر به مشکلات شناختی می‌شود.

 

چرت نیمروزی کوتاه

تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین زمان برای چرت زدن افراد مسن بین ساعت 1 تا 4 بعدازظهر است. که به گفتهٔ شارلین گامالدو، این به دلیل چرخهٔ خواب و بیداری آن‌ها است. او می‌گوید: «چرت زدن در این زمان از روز بیشترین فایده را برای شما به ارمغان می‌آورد.»

در حالت ایده‌آل، چرت زدن باید بین 20 تا 40 دقیقه طول بکشد تا بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب احساس کسالت نکنید. او می‌گوید: «چرت سریع باید ترمیم‌کننده باشد. چرت‌های کوتاه‌تر همچنین تضمین می‌کنند که در شب، هنگام به خواب رفتن مشکلی نخواهید داشت.»

 

مشکلات بیشتر چرت‌های طولانی‌مدت

شارلین گامالدو می‌گوید چرت‌های طولانی‌مدت چند مشکل دیگر نیز ایجاد می‌کنند که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • احساس کسالت و سستی موقتی: گومالدو می‌گوید افرادی که چرت‌های طولانی‌مدت نیمروزی دارند، ممکن است بلافاصله بعد از بیدار شدن، احساس سستی کنند. او می‌گوید: «از آنجا که آن‌ها بیشتر می‌خوابند، ممکن است از مرحلهٔ عمیق‌تری از خواب که بعد از گذشت یک ساعت رخ می‌دهد، بیدار شوند و احساس گیجی و کسالت کنند.»
  • ناتوانی در خوابیدن هنگام شب: گمالدو مشاهده کرده‌است بیمارانی که در طول روز چرت‌های طولانی می‌زنند، در شب دچار بی‌خوابی می‌شوند. «اگر با مشکل بی‌خوابی روبه‌رو هستید یا شب‌هنگام بیشتر از نیم‌ ساعت طول می‌کشد تا به خواب بروید، ممکن است لازم باشد در مورد محدود کردن خواب نیمروزی تغییراتی در برنامهٔ خود ایجاد کنید.»

 

تعادل مناسب

به طور کلی، مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیش‌ازحد و یا بسیار کم می‌خوابند، ممکن است از وضعیت سلامت ضعیف و حتی طول عمر کمتر و کوتاه‌تری برخوردار باشند. گامالدو می‌گوید: «افراد باید استراحت و خواب کافی و باکیفیتی داشته باشند.»

 


منبع:

آیا خواب نیمروزی سلامت مغز را افزایش می‌دهد؟ / آیا خواب نیمروزی سلامت مغز را افزایش می‌دهد؟ / آیا خواب نیمروزی سلامت مغز را افزایش می‌دهد

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟