زمان مطالعه: 3 دقیقه

با گذراندن یک سال تحصیلی دیگر با بیماری کووید 19، بسیاری از والدین می‌پرسند: برای حفظ سلامت فرزندمان چه کنیم؟ آیا راه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از کووید 19 و بیماری‌های دیگر وجود دارد؟ به طور کلی روش‌های تقویت سیستم ایمنی کودک کدام است؟

پاسخ مثبت است، اما هیچ چوب جادویی و یا مکمل جادویی‌ای برای این مورد وجود ندارد. بهترین راه برای سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن، انجام اقدامات لازم برای حفظ سلامتی است. هر چقدر هم کسل‌کننده به نظر برسد، این راه امتحانش را پس داده و واقعی است.

در اینجا اقداماتی آورده شده‌است که می‌توانید برای سالم نگه داشتن فرزندان خود در سال تحصیلی انجام دهید:

 

 

به آن‌ها غذاهای سالم بدهید

منظور از «سالم»، رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات زیاد (پنج وعده در روز و در هر وعدهٔ اصلی نیمی از بشقاب را شامل شوند)، غلات کامل و پروتئین بدون چربی است. رژیم غذایی سالم همچنین شامل لبنیات یا منابع دیگر کلسیم و چربی‌های سالم مانند روغن‌های گیاهی است.

غذا‌هایی که باید از آن‌ها پرهیز کنید، غذا‌های فراوری‌شده، غذا‌هایی با قند افزوده و حاوی چربی‌های ناسالم مانند چربی‌های اشباع‌شدهٔ موجود در محصولات حیوانی‌اند. این بدان معنا نیست که فرزند شما هرگز نباید کلوچه یا بستنی بخورد. اما اگر می‌خواهید فرزندتان سالم بماند، نباید این غذا‌ها را هر روز بخورد.

مکمل‌های زیادی وجود دارند که ادعا دارند سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. هرچند هنوز مشخص نیست آیا بیشتر آن‌ها واقعاً مؤثراند یا خیر،  هیچکدام جایگزین رژیم غذایی سالم نمی‌شوند. اگر کودکی دارید که تمایلی به خوردن سبزیجات ندارد و یا رژیم غذایی محدودی دارد، مصرف مولتی‌ویتامین همراه آهن مناسب است. با پزشک در مورد اینکه آیا مصرف ویتامین‌ها یا مکمل‌ها برای فرزند شما مناسب است یا خیر مشورت کنید.

 

مطمئن شوید که کودک شما به‌اندازهٔ کافی می‌خوابد

همهٔ ما برای شادابی و تجدید قوا، به خواب نیاز داریم و این مورد شامل حال کودکان نیز می‌شود. میزان خواب کودک به سن او (از 12 تا 16 ساعت در روز برای نوزادان تا 8 تا 10 ساعت برای نوجوانان) بستگی دارد و همچنین از کودکی به کودکی دیگر متفاوت است. می‌توانید با محدود کردن تماشای تلویزیون و یا استفاده از وسایل الکترونیکی مانند لپ‌تاپ در زمان نزدیک به خواب، مقدمات خواب باکیفیت و سالمی را برای کودک خود فراهم کنید. به‌ویژه برای نوجوانان، وسایل الکترونیکی حتماً باید یک تا دو ساعت پیش از خواب خاموش شوند و ترجیحاً این دستگاه‌ها نباید شب‌ها در اتاق خواب باشند و فرد طبق برنامه و ساعت منظمی به رختخواب برود و بیدار شود.

 

کودکان را به فعالیت تشویق کنید

ورزش ما را سالم نگه می‌دارد و در صورت انجام آن احتمال بیمار شدن کاهش می‌یابد. کودکان باید به معنای واقعی یک ساعت در روز تحرک کنند و فعال باشند. «فعالیت» لزوماً به معنای ورزش کردن و یا رفتن به باشگاه ورزشی نیست. فعالیت می‌تواند بازی در زمین بازی و یا پیاده‌روی باشد. انجام فعالیت‌های بیشتر همیشه لزوماً بهتر نیست. اگر فرزندی دارید که ورزشکاری حرفه‌ای است و چندین ساعت در روز ورزش می‌کند، مطمئن شوید که انجام این ورزش باعث خواب‌آلودگی و یا فرسودگی او نمی‌شود، که هر دوی این موارد مشکلاتی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کنند.

 

استرس را مدیریت کنید

استرس احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد و فرد را مستعد ابتلا به عفونت می‌کند. اطمینان حاصل کنید که کودکان زمان کافی برای بازی دارند و به فعالیت‌ها و افرادی که آن‌ها را خوشحال می‌کنند، دسترسی دارند. خانوادگی وقت بگذرانید و فرصت‌هایی را برای فرزندانتان ابجاد کنید تا در مورد هر چیزی که ممکن است آن‌ها را نگران کند، صحبت کنند. همه‌گیری کووید 19 تمام کودکان را افسرده و مضطرب کرده‌است؛ بنابراین اگر در مورد روحیات و یا سلامت عاطفی فرزند خود نگرانی دارید، با پزشک مشورت کنید.

 

اطمینان حاصل کنید که کودکانتان تمام واکسیناسیون‌های لازم و مهم را دریافت کرده‌اند

واکسیناسیون ما را در برابر انواع بیماری‌ها محافظت کنید. با پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا فرزند شما تمام واکسن‌های موردنیاز را دریافت کرده‌است یا خیر. تزریق واکسن آنفلوآنزای سالانه برای تمام افراد 6 ماه و بالاتر توصیه می‌شود و امسال نیز بسیار مهم است: چرا که نه تنها ترکیب آنفلوآنزا و کووید 19 کمی ترسناک است، بلکه هر علامت سرماخوردگی در زمستان به معنای از دست دادن کار و یا مدرسه است. لطفاً تمام اعضای خانوادهٔ خود را که واجد شرایط‌اند، واکسینه کنید. واکسیناسیون بی‌خطر است و در جلوگیری از بیماری‌های شدید، مؤثر.

 

اقدامات احتیاطی ساده را فراموش نکنید

تمام اعضای خانواده می‌توانند اقدامات احتیاطی ساده‌ای را برای کمک به حفظ سلامتی انجام دهند. دست‌هایتان را بشویید. در زمان سرفه و یا عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال و یا آرنج بپوشانید. تا جایی که می‌توانید از افراد بیمار دوری کنید. ماسک به‌خصوص در فضا‌های داخلی شلوغ، بسیار کاربردی و مؤثر است.

اگر فرزند شما مشکل سلامتی‌ای دارد که ممکن است مبارزه با عفونت را دشوار کند، در مورد هرگونه احتیاط بیشتر یا متفاوتی که باید انجام دهد، با پزشک مشورت کنید.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟