زمان مطالعه: 4 دقیقه

نکاتی برای کنترل شب‌ ادراری کودک

زمانی‌که کودک شما تخت خود را خیس می‌کند، باید به او کمک کنید تا به روش صحیح مشکل را پشت سر بگذارد. در این مقاله نکاتی در مورد شب ادراری کودک را بیان خواهیم کرد.

برای بسیاری از کودکان، حل این مشکل، نیاز به گذر زمان دارد. در همین حال، مواردی وجود دارد که شما و کودک شما می‌توانید انجام دهید تا به روند کار کمک کنید و حل مشکل راحت‌تر شود.

 

سرزنش نکنید

اگر به این علت که نیاز است تخت خیس را دوباره تمیز کنید، احساس عصبانیت یا ناامیدی کردید، احساسات خود را به سمت فرزند خود معطوف نکنید. او احتمالاً خود نیز از این بابت احساس بدی دارد و این کار را به عمد انجام نداده است. پس او را سزرنش نکنید.

آیا زمانی‌که تخت خود را خیس نمی‌کند، باید او را تشویق نمایید؟ احتمالاً خیر. شب ادراری چیزی نیست که کودک ما بتواند آن را کنترل نماید. بنابراین بهتر است به جای این موارد، ستایش و تشویق را برای کارهای دیگری که کودک انجام می‌دهد و می‌تواند آن را کنترل کند، ذخیره نمایید.

 

ارائهٔ دیدگاه

اطمینان حاصل نمایید که کودک شما می‌داند شب ادراری تقصیر او نیست. اگر شما نیز در زمان کودکی، شب اداری داشته‌اید، با فرزند خود در مورد آن صحبت کنید، چرا که با این روش به او نشان می‌دهید که این مشکلی است که با گذر زمان برطرف می‌شود.

اگر فرزندان دیگری دارید، به آن‌ها بگویید که دربارهٔ شب ادراری حرفی نزنند و به این علت برادر یا خواهر خود را اذیت نکنند. یا حتی در این باره قانونی بگذارید.

 

به کرات از دستشویی استفاده کنید

هنگامی‌که کودک، خود را برای خواب آماده می‌کند، او را به دستشویی ببرید و یک دقیقه قبل از خوابیدن نیز دوباره او را به دستشویی ببرید. این کار به تخلیهٔ مثانه کمک می‌کند.

اگر یک یا دو ساعت بعد از به خواب رفتن کودک، شما بیدار هستید، سعی کنید او را بیدار کنید و مجدد به دستشویی ببرید (یا اگر کودک شما بزرگ‌تر است، ممکن است بتواند این عادت را در خود ایجاد نماید). این کار باعث از بین رفتن شب ادراری نمی‌شود، اما میزان روزهایی را که نیاز است شما تخت را تمیز کنید، کاهش می‌دهد.

 

از آژیر اعلام خیسی تخت استفاده نمایید

بعضی از کودکان تخت خود را خیس می‌کنند، چرا که بدن آن‌ها هنوز به آن‌ها هشدار نمی‌دهد که زمانی‌که مثانه‌شان پر است، از خواب بیدار شوند. آژیر اعلام خیسی بلافاصله بعد از اینکه اولین علامت دفع ادرار نمایان شود، روشن می‌شود و کودک را بیدار می‌کند. کودک لباس زیر مخصوصی می‌پوشد که دارای حسگرهایی است که هنگام خروج مقدار کمی ادرار با صدای بلند بوق می‌زند. صدای بوق، کودک را برای رفتن به دستشویی بیدار می‌کند.

با گذشت زمان، زنگ هشدار بدن را آموزش می‌دهد تا متوجه شود هنگام پر شدن مثانه چه حسی دارد و در نتیجه با گذشت زمان، کودک خودبه‌خود در طول شب برای رفتن به دستشویی بیدار می‌شود.

 

نحوهٔ نوشیدن کودک را تغییر دهید

برخی از کودکان که نگران شب ادراری و خیس شدن تخت خواب خود هستند، تمام روز خود را تشنه نگه می‌دارند. غروب و یا شب‌هنگام، آن‌قدر تشنه می‌شوند که مقدار زیادی آب می‌نوشند.

کودک خود را به نوشیدن بیشتر در طول روز تشویق نمایید و همراه شام تنها یک لیوان نوشیدنی به او بدهید (لیوان او را پس از خالی شدن، پر نکنید). نوشیدنی همراه شام، آخرین وعدهٔ نوشیدنی کودک باشد، چرا که در این حالت مایعات زیادی در سیستم ادراری او وجود نخواهد داشت.

 

کافئین مصرف نشود

عاقلانه است که از نوشیدنی‌های حاوی کافئین، از جمله نوشابه و چای سرد خودداری نمایید. کافئین باعث می‌شود بدن تولید ادرار را سرعت بخشد. نوشیدنی‌های گازدار نیز مشکلاتی ایجاد می‌کنند، بنابراین از اینکه کودک نوشابه نمی‌نوشد، اطمینان حاصل نمایید.

 

از روکش تخت مناسب استفاده نمایید

از روکش تشک ضدآب و زیپ‌دار استفاده نمایید تا بتوانید در زمان نیاز برای تعویض و نظافت، راحت این کار را انجام دهید. پدهای ضدآب نیز برای قرار گرفتن در بین ملحفه و پتو گزینهٔ مناسبی‌اند. در این حالت، بعد از اینکه تخت خیس شد، نیازی به شستن و نظافت کل تخت نیست.

 

خوابیدن در منزل دوستان؟ از ترفند کیسهٔ خواب استفاده نمایید

کودکانی که تخت خود را خیس می‌کنند، نباید لذت خوابیدن در منزل دوستان خود را از دست بدهند. اگر درست برنامه‌ریزی کنید، دوستان آن‌ها متوجه این مشکل و موضوع نخواهند شد.

وسایلی مانند لباس زیر یک‌بارمصرف یا آستر کیسهٔ خواب ضدآب را در کیف کودک خود قرار دهید تا نگرانی خیس کردن باعث جدا شدن آن‌ها از دوستانشان نشود. کودک می‌تواند لباس خیس خود را در یک کیسهٔ پلاستیکی نگه دارد و در زمان مراجعه به منزل، آن را شسته و مرتب نماید.

DDAVP (دسموپرسین استات) دارویی است که ادرار شبانه را کاهش می‌دهد و می‌تواند برای شب‌هایی که کودک در منزل دوستان خود می‌خوابد، استفاده شود. به طور معمول برای کودکان بالای 6 سال تجویز می‌شود و علائم را در 65 درصد کودکان بهبود می‌بخشد.

 

کودکان بزرگ‌تری که تخت خود را خیس می‌کنند؟

این کودکان ممکن است متوجه شوند که این مشکل، کار شما را زیاد می‌کند و نسبت به آن احساس گناه نمایند. اگر آن‌ها می‌خواهند جبران نمایند، بگذارید به شما در برداشتن ملحفهٔ روی تخت، انداختن در ماشین و یا پهن کردن ملحفهٔ تمیز کمک کنند. اما آن‌ها را مجبور به انجام این کار ننمایید. اگر آن‌ها احساس کنند که با انجام این کارها قصد مجازات آن‌ها را دارید، حال بدتری خواهند داشت.

برخی از کودکان بزرگ‌تر می‌توانند با در نظر گرفتن پاداشی برای خود به ازای هر شب تخت خشک، در خود انگیزه‌ای برای حل بهتر این موضوع ایجاد نمایند. دادن پاداش و یا جایزه از طرف والدین ممکن است کودک خردسال را هیجان‌زده نماید، اما پاداش برای کودکان بزرگ‌تر، در صورتی‌که طبق قوانین خود آن را به دست آورند، ممکن است معنای بیشتری داشته باشد.

کودکان بالغ‌تر و بزرگ‌تر نیز ممکن است آماده باشند تا تصویرگرایی مثبت را امتحان نمایند، فرایندی که طی آن کودک بر روی اتفاق خوبی که تمایل دارد پیش آید، تمرکز می‌کند. درست قبل از خواب، کودک به این فکر می‌کند که صبح با تختی خشک از خواب بیدار می‌شود. اگر اغلب به این موضوع و وضعیت فکر کنند، میزان موفقیت در آن‌ها بیشتر است.

 


منبع:

نکاتی در مورد شب ادراری کودک / نکاتی در مورد شب ادراری کودک

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟