زمان مطالعه: 2 دقیقه

بهبود گرفتگی عضلات پا

بیشتر گرفتگی‌ها در عرض چند دقیقه خودبه‌خود از بین می‌روند. ماساژ دادن یا کشش آرام عضله به شل شدن آن کمک می‌کند بنابراین برای درمان گرفتگی عضلات پا نیازی به درمان خاصی نیست جز در موارد نادر، با ما همراه باشید.

عضلات پاهای شما از دسته فیبرهایی تشکیل شده است که برای تولید حرکت به‌طور متناوب منقبض و منبسط می‌شوند. گرفتگی عضله، انقباضِ (سفت شدن) ناگهانی و غیرارادی یکی از این عضلات، به‌طور معمول در ساق پا است. گرفتگی عضلات ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه داشته باشد. این گرفتگی ممکن است ملایم و یا شدید باشد به طوری‌که شما را از خواب عمیق بیدار کند. اسپاسم عضلانی ناگهانی و دردناک در پا را “اسب چارلی” می‌نامند و به‌نظر می‌رسد نام آن را از نام “چارلی هاس رادبورن”، بازیکن بیس‌بال، برگرفته‌اند که گفته می‌شود در دههٔ 1880 از گرفتگی‌های مکرر عضلات رنج می‌برده است.

گاهی اوقات دلیل مشخصی برای گرفتگی عضله وجود ندارد. ورزش، به‌ویژه زمانی‌که برای مدتی طولانی و یا در گرمای شدید انجام شود، یک دلیل شایع این گرفتگی است. ماهیچه‌هایی که خسته یا کم‌آب‌اند، تحریک شده و بیشتر دچار گرفتگی می‌شوند. کمبود الکترولیت‌ها مانند منیزیم یا پتاسیم در رژیم غذایی، ممکن است با جلوگیری از شل شدن کامل عضلات، منجر به گرفتگی‌های مکرر شود. احتمال گرفتگی عضله در دوران بارداری افزایش می‌یابد و دلیل آن احتمالاً به علت تغییرات گردش خون و افزایش استرس و فشار بر روی عضلات، به دلیل شکم در حال رشد است. سن یکی دیگر از عوامل است و در سنین میانسالی گرفتگی عضلات بیشتر اتفاق می‌افتد. عضلات مسن‌تر به‌راحتی خسته شده و نسبت به میزان مایعات کمتر در بدن حساس می‌شوند. گرفتگی عضلات همچنین ممکن است عوارض جانبی داروهایی مانند استاتین باشد که برای درمان کلسترول بالا استفاده می‌شود.

 

علائم گرفتگی عضلات

این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد و سفتی ناگهانی در عضله، اغلب در عضلهٔ ساق پا
  • توده و یا سختی موقت زیر پوست

 

تشخیص گرفتگی عضله

می‌توانید گرفتگی عضله را به‌تنهایی درمان کنید، اما اگر گرفتگی عضلات شدید است، یا اینکه اغلب دچار آن می‌شوید و یا همراه با آن علائم دیگری مانند بی‌حسی و یا ضعف دارید، با پزشک مشورت نمایید. در مواردی نادر، گرفتگی عضلات ممکن است نشانه‌ای از وجود مشکل در ستون فقرات، رگ‌های خونی و یا کبد باشد.

 

درمان گرفتگی عضلات

بیشتر گرفتگی‌ها در عرض چند دقیقه خودبه‌خود از بین می‌روند. ماساژ دادن یا کشش آرام عضله به شل شدن آن کمک می‌کند. گرما باعث آرامش عضلات می‌شود. برای شل شدن عضله، از یک پد گرم و یا پارچهٔ گرم و مرطوب استفاده نمایید.

برای جلوگیری از گرفتگی عضلهٔ پا در آینده، قبل و حین ورزش مایعات زیادی بنوشید. عضلات برای انقباض و آرامش مناسب به مایعات نیاز دارند. برای جلوگیری از گرفتگی عضله، قبل از شروع ورزش با راه رفتن و یا در جا زدن آهسته، عضلات خود را گرم کنید. بعد از هر جلسه تمرین و ورزش، حرکت‌های کششی انجام دهید و ماهیچه‌های پا را برای چند دقیقه بکشید. اگر سابقهٔ گرفتگی عضلات دارید، سعی کنید قبل از خواب حرکت‌های کششی انجام دهید.

 


منبع:

درمان گرفتگی عضلات پا / درمان گرفتگی عضلات پا

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟