زمان مطالعه: 4 دقیقه

تشخیص ضعف عضله

آیا بلند شدن از روی صندلی، بالا رفتن از پله‌ها یا باز کردن پنجره، دشوارتر از گذشته شده‌ است؟ دلایل ضعف عضله متفاوت است، موارد بسیاری ممکن است باعث از بین رفتن قدرت عضلات شوند و احساس ضعف در شما ایجاد کنند. گاهی اوقات این حالت‌ها به‌طور ناگهانی اتفاق می‌افتند. اما ضعف عضلانی احتمالاً کم‌کم با گذشت زمان روی ما تأثیر می‌گذارد. به خاطر داشته باشید: ضعف عضلانی با خستگی یا درد متفاوت است.

 

افزایش سن

از دست دادن مقداری از عضله‌ها و ضعیف شدن با افزایش سن طبیعی است. پزشکان به این حالت، سارکوپنی می‌گویند. احتمالاً قبل از دههٔ ۶۰ یا ۷۰ متوجه آن نشوید. سارکوپنی همچنین ممکن است همراه با بیماری‌هایی که منجر به سستی شما می‌شوند، بروز یابد. اگر پزشک به سارکوپنی مشکوک شود، ممکن است با دیدن سرعت راه رفتن شما، بررسی و معاینه را آغاز نماید.

 

داروهای خود را بررسی نمایید

برخی از داروها ممکن است عضلات شما را ضعیف نمایند. این داروها شامل کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون و استاتین‌های کاهش‌دهندهٔ کلسترول می‌شوند. اگر احساس ضعف می‌کنید و دلیل آن را نمی‌دانید، از پزشک یا متخصص داروساز در مورد اینکه آیا این موارد از عوارض داروی مصرفی شما است، بپرسید.

 

سرماخوردگی یا آنفلوآنزا

اگر سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا اشکال دیگری از این بیماری را دارید، ممکن است احساس خستگی و ضعف در شما ایجاد شود. علائم آنفلوانزا ممکن است تا چند هفته ادامه یابد. اما زمانی‌که بهتر شوید، از بین می‌رود. برخی ویروس‌ها خود عضله را آلوده می‌کنند و باعث ضعف می‌شوند. اگر در غیر این مورد، سالم باشید، این اتفاق یعنی ضعف عضله رخ نمی‌دهد.

 

کووید-۱۹

علائم کووید-۱۹ اغلب شبیه علائم آنفلوآنزا است و شامل سرفه، تب و خستگی می‌شود. اما کووید همچنین می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن علائمی از جمله ضعف عضلانی ایجاد نماید. اگر ابتلا به نوع شدید کووید یا هر نوع بیماری دیگری باعث شود روزها یا هفته‌ها را در رختخواب در خانه یا بیمارستان سپری کنید، عضلات نیز به‌سرعت قدرت خود را از دست می‌دهند. فیزیوتراپی یا تمرین‌هایی که در خانه انجام می‌دهید به شما کمک می‌کند تا قدرت خود را باز پس گیرید.

 

آسیب عضلانی

آیا چیزی بلند کرده‌اید که برای شما خیلی سنگین بوده‌ است؟ یا اینکه کار شما شامل کارهای تکراری می‌شود؟ در این صورت، ممکن است علت ضعف عضلانی شما کشیدگی عضله یا حتی پارگی آن باشد. اگر مشکل شما خیلی شدید نیست، می‌توانید از رویکرد زیر که به بهبود آسیب شما کمک می‌کند، استفاده نمایید:

  • استراحت
  • گذاشتن یخ روی ناحیهٔ آسیب‌دیده
  • فشرده‌سازی
  • بالا گرفتن ناحیهٔ آسیب‌دیده

در صورت تشدید جراحت به پزشک مراجعه نمایید. حرکت‌های کششی و منظم به تقویت عضلات و جلوگیری از آسیب‌های بعدی کمک می‌کند.

 

اسکلروز چندگانه (ام‌اس)

ضعف عضلانی ممکن است نشانهٔ یک بیماری حاد مانند مالتیپل اسکلروزیس، اسکلروز چندگانه، باشد. هنگامی‌که به این بیماری مبتلا هستید، سیستم ایمنی بدن شما به لایهٔ محافظتی که رشته‌های عصبی شما را احاطه کرده است، حمله می‌کند. این امر منجر به نقص ارتباط میان مغز و سایر اعضای بدن می‌شود. علائم و نشانه‌های بیماری ام‌اس از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، اما اغلب شامل بی‌حسی یا ضعف در یک یا هر دو دست و پا می‌شود.

 

سکته

اگر عضلات شما به‌طور ناگهانی ضعیف شوند، ممکن است نشانهٔ سکته باشد. بیشتر اوقات، ضعف عضلانی مربوط به سکتهٔ مغزی، یک طرف بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد و روی بخش دیگر تأثیر نمی‌گذارد. همچنین ممکن است متوجه حالت‌های زیر شوید:

  • سرگیجه
  • تاری دید
  • مشکل در راه رفتن یا صحبت کردن
  • از دست دادن تعادل یا هماهنگی
  • گیجی
  • سردرد

سکتهٔ مغزی یک فوریت پزشکی است. اگر فکر می‌کنید خود یا شخص دیگری سکته کرده‌اید، فوری با شمارهٔ ۱۱۵ تماس بگیرید.

 

سایر شرایط

مشکلات سلامتی و بیماری‌های بسیار دیگری ممکن است با ضعف عضلانی همراه باشند، این موارد شامل گزینه‌های زیر است:

  • اختلالات خواب
  • اختلالات تیروئید
  • سندرم خستگی مزمن
  • درماتومیوزیت، پلی میوزیت و سایر میوپاتی‌ها
  • میاستنی گراویس
  • نارسایی قلبی
  • دیابت

اگر فکر می‌کنید قدرت خود را از دست داده‌اید و نمی‌دانید چرا، به پزشک مراجعه کنید. این حالت ممکن است نشانه‌ای از بیماری حادی باشد.

 

بارداری

علائم و نشانه‌های زیادی از بارداری وجود دارد، از جمله خستگی، اما ضعف عضلانی به‌طور کلی جزء این موارد نیست. اگر بیماری دیگری مانند میاستنی گراویس دارید که عضلات شما را ضعیف می‌کند، بارداری ممکن است این وضعیت را بدتر نماید. اگر باردار هستید و ضعف عضلانی دارید و نمی‌توانید علت آن را توضیح دهید، به پزشک خود مراجعه نمایید. گرچه این مورد نادر است، اما ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل مانند سندرم گیلن‌باره باشد.

 

پزشک شما می‌تواند کمک نماید

اگر به دلیل ضعف عضلانی، انجام کارهایی که قبلاً قادر به انجام آن‌ها بودید، دشوار است، به پزشک مراجعه نمایید. پزشک بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهد و از شما سؤالاتی می‌پرسد. او ممکن است آزمایش‌هایی را برای بررسی و مشاهدهٔ قدرت عضلانی شما انجام دهد. نتایج به پزشک کمک می‌نماید تا مشکل را تشخیص دهد. او ممکن است به شما کمک کند تا تفاوت میان ضعف عضلانی و سایر مشکلاتی را که ممکن است با درد، تعادل یا استقامت داشته باشید، تشخیص دهید.

 

آنچه شما می‌توانید انجام دهید

خواه به دلیل عدم تحرک کافی یا به دلیل کهولت سن یا سایر بیماری‌ها، ضعف عضلانی داشته باشید، ورزش منظم ممکن است به شما کمک کند تا مقداری از قدرت خود را تجدید نمایید. از پزشک خود راهنمایی بخواهید یا برای یافتن برنامهٔ سالم ورزشی به یک متخصص فیزیوتراپ مراجعه نمایید. با افزایش سن، ورزش منظم به جلوگیری یا کاهش سرعت از دست دادن یا ضعف عضله، کمک می‌کند.

 


منبع:

دلایل ضعف عضله / دلایل ضعف عضله

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟