زمان مطالعه: 4 دقیقه

یک سبزی خوب

مزایای اسفناج چیست؟ اسفناج هنرپیشه‌ای بزرگ و عالی در میان سبزیجات برگ سبز است. این مادهٔ غذایی کم‌کالری پر از مواد مغذی است که از چند جهت برای بدن شما مفید است. مزایای اسفناج، از تقویت سیستم ایمنی برای دفاع بدن در برابر میکروب‌ها گرفته تا کمک به قلب، ممکن است شما را متعجب نماید.

 

آبرسانی را تقویت می‌کند

ممکن است فکر کنید نوشیدن آب و سایر نوشیدنی‌ها تنها راه تأمین آب مورد نیاز بدن است. اما غذاها نیز به شما در رسیدن به این هدف کمک می‌کنند. اسفناج سبزی‌ای است که تقریباً تمام آن آب است. در طول روز آن را به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های خود اضافه نمایید تا مقدار آب بیشتری دریافت کنید.

 

اشتها را مهار می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد که عصاره‌های تیلاکوئید از گیاهانی مانند اسفناج ممکن است اشتهای شما را کاهش دهد. این مورد درست است چرا که این عصاره‌ها سطح هورمون گرسنگی را کاهش و هورمون‌هایی را که باعث ایجاد احساس سیری می‌شوند، افزایش می‌دهند. تیلاکوئیدها همچنین باعث می‌شوند معدهٔ شما دیرتر خالی شود.

 

به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند

اسفناج دارای کلسیم، منگنز و ویتامین کا (K) است که برای سلامت استخوان‌ها مهم‌اند. بدن شما همیشه در حال از دست دادن و بازسازی بافت استخوانی است. پوکی استخوان، وضعیتی که باعث ضعیف شدن استخوان‌ها و شکستن آن می‌شود، هنگامی اتفاق می‌افتد که میزان بافت استخوان جدید جایگزین کافی برای بافت استخوان ازدست‌رفته نباشد. اگر در کل زندگی خود کلسیم کافی دریافت نکنید، احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است.

 

خطر کم‌خونی و فقر آهن را کاهش می‌دهد

اسفناج یک منبع گیاهی برای آهن، مادهٔ معدنی مورد نیاز برای کمک به گلبول‌های قرمز خون برای رساندن اکسیژن به مناطق مختلف بدن است. زمانی‌که سطح آهن شما خیلی کم است، دچار کم‌خونی و فقر آهن می‌شوید. این وضعیت ممکن است باعث احساس ضعف، سرگیجه و مشکلات تنفسی شود.

 

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

اسفناج دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین ای (E) و منیزیم است که از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می‌کنند. این سیستم ایمنی شما را از ویروس‌ها و باکتری‌های عامل بیماری در امان نگه می‌دارد. همچنین از بدن شما در برابر سایر مواردی که ممکن است به شما آسیب برساند مانند سموم، دفاع می‌کند.

 

به رشد کودک کمک می‌کند

در اسفناج مقدار زیادی فولات وجود دارد. این ویتامین از نقایص مادرزادی لولهٔ عصبی مانند اسپینا بیفیدا در نوزادان جلوگیری می‌کند. به همین دلیل ممکن است پزشک از شما بخواهد در صورت بارداری مکمل اسیدفولیک مصرف نمایید. ویتامین ب۶ (B6) را نیز می‌توانید از اسفناج دریافت کنید که برای رشد مغز کودک شما در رحم و بعد از تولد مهم است.

 

 چشم‌ها را سالم نگه می‌دارد

لوتئین و زاگزانتین، کاروتنوئیدهای موجود در اسفناج‌اند که احتمال ابتلا به بیماری‌های طولانی‌مدت چشم را کاهش می‌دهند. برای نمونه، مانند ویتامین سی (C)، آن‌ها احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهند. شما همچنین می‌توانید ویتامین آ (A) را از اسفناج دریافت نمایید که پشتیبانی برای بینایی خوب است.

 

با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات دریافت نمایید و اسفناج نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنتی‌اکسیدان‌ها آسیبی را که مولکول‌هایی به نام “رادیکال‌های آزاد” به سلول‌های شما وارد می‌کنند، محدود می‌کنند. آسیب سلول‌ها ناشی از رادیکال‌های آزاد ممکن است در بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان و پارکینسون نقش داشته باشد.

 

از سلامت قلب و عروق پشتیبانی می‌کند

اسفناج منبع نیترات غیرآلی است که طبق مطالعات انجام‌شده احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که از جمله مزایای دیگر آن ممکن است این باشد که فشارخون شما را کاهش می‌دهد و رگ‌های شما را سفت می‌کند. شما همچنین از اسفناج پتاسیم دریافت می‌کنید، که به عملکرد خوب قلب کمک می‌کند.

 

خاصیت ضدالتهابی

التهاب بخشی از روش اصلاح بدن پس از صدمه دیدن و یا تماس با ماده‌ای خطرناک است. اما التهاب طولانی‌مدت ممکن است مضر و خطرناک باشد. خوردن موادغذایی‌ مانند اسفناج که دارای خاصیت ضدالتهابی است، راهی برای کاهش میزان التهاب بدن است.

 

بهبود زخم

ویتامین سی (C) موجود در اسفناج فواید بسیاری دارد، از جمله اینکه به بدن در ساخت کلاژن که برای ترمیم آسیب‌ها و زخم‌ها مورد نیاز است، کمک می‌کند. ویتامین سی همچنین به بدن شما کمک می‌کند تا میزان جذب آهن از طریق مصرف غذاهای گیاهی را افزایش دهد و از این طریق در روند بهبودی مؤثر و پشتیبان است.

 

تنوع ایجاد می‌کند

می‌توانید این سبزی همه‌کاره را به طرق مختلف مصرف نمایید و از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شوید. از اسفناج به صورت خام در سالاد استفاده کنید و لذت ببرید و یا به دلیل دارا بودن فولات، آن را در تهیهٔ اسموتی به کار ببرید. همچنین بدون نگرانی در مورد از دست دادن بیش از حد مواد مغذی آن، اسفناج را تفت دهید و یا بخارپز نمایید. اسفناج منجمد گزینهٔ دیگری برای سوپ، خورش و ترکیب با تخم‌مرغ است. فقط به یاد داشته باشید که در صورتی‌که اسفناج منجمد استفاده می‌کنید، بعد از یخ‌زدایی، آن را فشار داده و آب اضافی موجود در آن را بگیرید تا غذای شما آبکی و شل نشود.

 

خرید هوشمند

هنگام خرید اسفناج، به دنبال برگ‌هایی باشید که رنگ سبز درخشانی دارند و ساقه‌های آن زرد به نظر نمی‌رسد. از خرید اسفناج‌هایی که برگ‌هایی کبود و لکه‌دار و یا به نظر پژمرده دارند، خودداری نمایید. اگر اسفناج لزج به نظر می‌رسد، آن را نخرید.

 

نکاتی در جهت نگهداری اسفناج

شستن اسفناج قبل از نگهداری آن داخل یخچال، احتمال خراب شدن آن را افزایش می‌دهد. برای نگهداری اسفناج آن را در کیسهٔ پلاستیکی در داخل یخچال بگذارید. حتماً در کیسه را محکم ببندید. سعی کنید در زمان بستن در کیسه، تمام هوای داخل آن را خارج نمایید. در این روش نگهداری، ماندگاری اسفناج تقریباً 5 روز است.

 


منبع:

مزایای اسفناج چیست؟ / مزایای اسفناج چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟