زمان مطالعه: 2 دقیقه

ناخن و سلامتی: به نشانه‌ها دقت کنید

آیا می‌دانید ناخن‌های شما ممکن است سرنخی از سلامت کلی شما را نشان دهند؟ تغییر شکل ناخن نشانه چیست؟ گاهی اوقات ناخن‌های شما رنگ‌پریده ، سفید یا زرد می‌شوند. حتی ممکن است شکسته یا موج‌دار شوند. برخی برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌ها بر روی ناخن، ممکن است نشانه‌ای از وجود یک بیماری در بدن باشد. مشکلات کبدی، ریوی و قلبی ممکن است در ناخن‌های شما ظاهر شوند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید ناخن‌های شما ممکن است چه اسراری را در مورد سلامت شما فاش کنند.

 

ناخن‌های رنگ‌پریده

ناخن‌های بسیار رنگ‌پریده گاهی اوقات ممکن است نشانهٔ بیماری‌ای جدی باشد، مانند:

  • کم‌خونی
  • نارسایی احتقانی قلب
  • بیماری کبد
  • سوء‌تغذیه

 

ناخن‌های سفید

اگر بیشتر سطح ناخن شما سفید و دارای لبه‌های تیره است، این ممکن است نشان‌دهندهٔ مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. در این حالت انگشتان نیز زرد می‌شوند که نشانهٔ دیگری از مشکلات کبدی است.

 

ناخن‌های زرد

یکی از مهم‌ترین دلایل زردی ناخن‌ها، عفونت قارچی است. با بدتر شدن عفونت، ممکن است بستر ناخن جمع شود و ناخن‌ها ضخیم شده و خرد شوند. در موارد نادر، ناخن‌های زرد ممکن است مشکل جدی‌تری مانند بیماری شدید تیروئید، بیماری ریوی، دیابت و یا پسوریازیس را نشان دهند.

 

ناخن‌های مایل به آبی

ناخن‌هایی با رنگ مایل به آبی ممکن است به این معنا باشند که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. این شاید نشان‌دهندهٔ مشکلی ریوی مانند آمفیزم باشد. برخی از مشکلات قلبی نیز با ناخن‌های مایل به آبی همراه‌اند.

 

ناخن‌های موج‌دار

اگر سطح ناخن موج‌دار و یا حفره‌دار باشد، این ممکن است نشانهٔ اولیهٔ پسوریازیس یا آرتروز التهابی باشد. تغییر رنگ ناخن معمول است. پوست زیر ناخن ممکن است به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز باشد.

 

ناخن‌های شکسته

ناخن‌های خشک و شکننده که به‌طور مکرر شکافته می‌شوند و می‌شکنند، با بیماری تیروئید ارتباط دارد. ترک‌خوردگی یا شکاف همراه با رنگ زرد و یا مایل به رنگ زرد، به احتمال زیاد به دلیل عفونت قارچی است.

 

پف‌‌کردن و برآمدگی اطراف ناخن

حالتی که پوست اطراف ناخن، قرمز و پف‌کرده به نظر می‌رسد، به‌عنوان التهاب چین‌ ناخن شناخته می‌شود. این حالت ممکن است در نتیجهٔ بیماری لوپوس یا دیگر اختلالات بافت هم‌بند باشد. عفونت نیز باعث ایجاد قرمزی و التهاب چین ناخن می‌شود.

 

خطوط تیره زیر ناخن

خطوط تیره‌رنگ زیر ناخن باید در اسرع وقت بررسی شوند. گاهی اوقات، این خطوط در اثر ملانوم، خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست، ایجاد می‌شوند.

 

ناخن‌های خورده‌شده

جویدن ناخن‌ها ممکن است چیزی بیش از عادتی قدیمی نباشد، اما در بعضی از موارد نشانهٔ اضطراب مداوم است و نیاز به درمان دارد. جویدن ناخن با اختلال وسواس فکری-عملی نیز مرتبط است. اگر نمی‌توانید این عادت را متوقف کنید، مشورت با پزشک راهی است که ارزش امتحان کردن را دارد.

 

ناخن‌ها تنها بخشی از پازل‌اند

اگرچه تغییرات ناخن در بسیاری از بیماری‌ها رخ می‌دهد، اما این تغییرات به‌ندرت اولین علامت و نشانه‌اند. بسیاری از ناهنجاری‌های ناخن بی‌ضرر است، برای نمونه، هر شخصی که ناخن سفید دارد، به این معنا نیست که هپاتیت دارد. اگر نگران ظاهر ناخن‌های خود هستید، به پزشک و یا متخصص پوست مراجعه کنید.

 


منبع:

تغییر شکل ناخن نشانه چیست؟ / تغییر شکل ناخن نشانه چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟