زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا شکلات باعث افزایش وزن می‌شود؟

اگر رابطهٔ خود با شکلات را «پیچیده» توصیف می‌کنید، تنها نیستید. حدود 45 درصد از زنان در آمریکا گزارش می‌دهند که هوس خوردن شکلات می‌کنند و 91 درصد از دانشجویان دختر گزارش می‌دهند که به‌طور مکرر میل به خوردن شکلات دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که برخلاف مردان، بسیاری از زنان هنگام خوردن این مادهٔ غذایی «ممنوعه» احساس گناه می‌کنند، یا با میل به خوردن آن مبارزه می‌کنند.

این رابطهٔ آسیب‌دیده با شکلات از جهات مختلفی مضر است. متخصص تغذیهٔ بیمارستان جانز هاپکینز، دایان ویزتوم، توضیح می‌دهد که چگونه دوستی با شکلات می‌تواند نه تنها برای جوانه‌های چشایی شما بلکه برای سلامتی‌تان نیز مفید باشد.

 

 

چرا نباید به خاطر خوردن شکلات عذاب وجدان بگیرید

مطالعه‌ای در سال 2014 نشان داد زنانی که خوردن کیک شکلاتی را با جشن همراه کردند، وزن خود را با موفقیت بیشتری حفظ نموده‌اند، درحالی‌که کسانی‌که آن را با احساس گناه مرتبط دانسته‌اند، با مشکلات متعددی روبه‌رو شده‌اند. از جمله:

  • موفقیت کمتر در حفظ وزن در طولانی‌مدت و یا کوتاه‌مدت
  • احساس درماندگی و از دست دادن کنترل
  • رفتارهای غذایی ناسالم
  • نارضایتی بیشتر از تن‌انگاره (body image)
  • کاهش کیفیت زندگی

یکی از مهم‌ترین راه‌های برطرف کردن آثار منفی این هوس شکلاتی، تابو و بد ندانستن آن است. شما نباید به خاطر هوس خوردن غذا، چه شکلات و چه کلم بروکلی، احساس گناه داشته باشید.

ویزتوم می‌گوید: «ممنوعه دانستن هر نوع مادهٔ غذایی به صورت کامل معمولاً منجر به افزایش میل به آن و احساس گناه هنگام مصرف آن می‌شود.»

ویزتوم پیشنهاد می‌کند که شروط رابطهٔ خود را با شکلات تعیین کنید. با تمام وجود آن را مزه کنید و با هدف و قصد، بدون احساس گناه، از آن لذت ببرید. هنگام تماشای تلویزیون، ظرف شکلات را کنار دست خود قرار ندهید. در عوض، مراقب زمان و دلیل خوردن آن باشید. برای نمونه، اگر هر روز شکلات تلخ می‌خورید و آخر هفته‌ هم برنامهٔ دسر شکلاتی بعد از غذای خود را دارید، ممکن است بخواهید از خوردن روزانهٔ آن صرف نظر کنید تا بتوانید دسر آخر هفته را داشته باشید.

داشتن رابطه‌ای سالم با شکلات به این معنی است که می‌توانید از آن در حد اعتدال و بدون داشتن احساس گناه، لذت ببرید، نه اینکه بین تلاش برای اجتناب کامل از خوردن شکلات و افراط در مصرف آن، در حرکت باشید.

 

مزایای مصرف و خوردن شکلات

داشتن رابطه‌ای سالم با تمام غذا‌ها برای ذهن و بدن شما مهم است. اما ایجاد این رابطهٔ متعادل با شکلات تلخ به‌ویژه، ممکن است تأثیر مثبت قابل‌توجهی بر سلامت کلی‌تان داشته باشد.

شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. یکی از مفید‌ترینِ این آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونولی به نام اپیکاتچین است. فلاونول‌ها ترکیباتی‌اند که در گیاهان یافت می‌شوند و با التهاب مبارزه کرده و در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

 

در اینجا تنها تعدادی از مواردی مطرح شده است که تحقیقات نشان داده شکلات تلخ برای شما مفید است:

  • سلامت قلب شما را افزایش می‌دهد: ثابت شده است که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات تلخ باعث کاهش فشارخون، کاهش خطر انعقاد و افزایش گردش خون در قلب می‌شود و در نتیجه خطرات سکتهٔ مغزی، بیماری عروق کرونر قلب و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  • سیستم ایمنی بدن را متعادل می‌کند: فلاونول‌ها مانع از کار بیش‌از حد سیستم ایمنی می‌شوند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند، که عدم تعادل ناشی از مبارزهٔ سلول‌ها با رادیکال‌های آزاد و عامل مشترک بسیاری از بیماری‌ها است.
  • با دیابت مبارزه می‌کند: اپیکاتچین از سلول‌ها محافظت کرده، آن‌ها را قوی‌تر می‌کند و فرایند‌هایی را که به بدن در استفادهٔ بهتر از انسولین کمک می‌کند، حمایت و پشتیبانی می‌کند که در نتیجه ممکن است از دیابت جلوگیری و یا با آن مبارزه نماید.
  • عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد: فلاونول‌های موجود در شکلات تلخ تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز دارند، که از جمله این تأثیرات می‌توان به مواردی از قبیل زمان واکنش بهتر، آگاهی بصری و فضایی و حافظهٔ قوی اشاره کرد. اگرچه تحقیقات بیشتری در حال انجام است، اما یکی از دلایل آن ممکن است افزایش جریان خون به مغز توسط فلاونول‌ها باشد.
  • عملکرد ورزشی را بهبود می‌دهد: اپیکاتچین موجود در شکلات تلخ باعث افزایش تولید نیتریک اکسید در خون می‌شود که از گردش خون پشتیبانی می‌کند و میزان اکسیژن مورد استفادهٔ ورزشکاران را حین انجام تمرینات ورزشی شدید کاهش می‌دهد. این مورد به ورزشکاران اجازه می‌دهد تا شدت تمرین را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند.
  • استرس را کاهش می‌دهد: افرادی که شکلات تلخ می‌خورند، گزارش کرده‌اند که استرس کمتری دارند و محققان این نکته را تأیید کرده‌اند که پس از خوردن شکلات تلخ، سطح هورمون استرس کورتیزول کاهش یافته است. این مورد ممکن است با تأثیرات شکلات تلخ بر سلامت قلب مرتبط باشد، چرا که استرس یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی است.

 

اگر شکلات تلخ بخشی از زندگی شما نیست، با ترکیبات تقویت‌کنندهٔ سلامت و ریزمغذی‌های آن، باید اجازه دهید این مادهٔ غذایی وارد زندگی شما شود (مهم است توجه داشته باشید که شکلات تلخ حاوی کافئین  است و برخی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند).

 

ویزتوم می‌گوید، در مورد تمام اخبار مثبت دربارهٔ مزایای شکلات تلخ برای سلامتی، باید به چند نکته توجه داشت:

  • هرچه میزان کاکائو بیشتر باشد، فلاونول‌های مفید شکلات نیز بیشتر است. بیشتر مزایایی که در تحقیقات مشاهده می‌شود، مربوط به شکلاتی است که حداقل 70% کاکائو دارد.
  • محققان توصیه‌ای سخت و سریع در مورد میزان مصرف شکلات تلخ برای دستیابی به این مزایای سلامتی ارائه نداده‌اند. ویزتوم می‌گوید شما باید به دنبال شکلات تلخی باشید که با حداقل 70% کاکائو فراوری شده‌ باشد و گه‌گاه از آن استفاده کنید.
  • همیشه باید برچسب روی شکلاتی را که می‌خواهید استفاده کنید، بررسی نمایید تا از میزان کالری، چربی و قند آن آگاه شوید، این موارد به‌طور بالقوه بر مزایای کلی سلامتی آن تأثیر می‌گذارند.
  • برای برخی افراد شکلات تلخ ممکن است باعث برگشت اسید معده و یا میگرن شود.

 

در پایان، ویزتوم می‌گوید، خوردن شکلات نباید با استرس یا احساس گناه همراه باشد، خواه شکلات تلخ غنی از آنتی‌اکسیدان باشد و یا شکلات سفید که فواید تغذیه‌ای کمی دارد. همان‌طور که در بیشتر روابط سالم، نکتهٔ اصلی حفظ دیدگاه مثبت و متعادل است.

شکلات تلخ فواید زیادی برای سلامتی دارد و قطعاً می‌توان از آن به عنوان بخشی از رژیم متعادل استفاده کرد. ویزتوم می‌گوید: «روش‌های سالم زیادی برای وارد کردن شکلات به سبک زندگی و برنامهٔ غذایی وجود دارد، بنابراین آنچه را که برای شما مفید است، پیدا و انتخاب کنید.»

اگر به کمک بیشتری احتیاج دارید و یا در کنترل آنچه می‌خورید، مشکل دارید، از یک متخصص تغذیه و یا سایر متخصصان بهداشتی واجد شرایط، کمک بگیرید.

 


منبع:

آیا شکلات باعث افزایش وزن می‌شود؟ / آیا شکلات باعث افزایش وزن می‌شود؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟