زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا بدن شما به آب نیاز دارد

آب باعث می‌شود بدن شما همان‌طور که لازم است کار کند. اعضای بدن، عضلات و مفاصل شما به آب نیاز دارند. آب همچنین به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا در برابر میکروب‌ها مقابله کند، برای پوست عالی است و هنگام گرم شدن، بدن را خنک نگه می‌دارد. نوشیدن آب به شما در کاهش وزن کمک می‌کند و احتمال ابتلا به سنگ کلیه را نیز کاهش می‌دهد. اگر نوشیدن آب فراوان بخشی از برنامهٔ روزانه شما نیست، می‌توانید برای تغییر این برنامه، چند کار را انجام دهید. در این مقاله روش‌های بیشتر نوشیدن آب را برای شما بازگو خواهیم کرد.

 

آب مورد نیاز بدن را از غذاها تأمین کنید

بیشتر مردم حدود 20% آب مورد نیاز خود را از طریق غذا تأمین می‌کنند. از این طریق آب با سرعت کمتری وارد سیستم گوارشی شما می‌شود و همچنین همراه با مواد مغذی مورد نیاز بدن است. غذاهایی که آب زیادی دارند شامل هندوانه، خیار، کدو‌سبز و گوجه‌فرنگی است.

 

در این مورد بیشتر بخوانید:

 

مقداری سوپ بخورید

بیشتر حجم سوپ، آب است و برای هر سلیقه‌‌ای، نوعی سوپ وجود دارد. برای تهیهٔ سوپ از ماهی، مرغ، استخوان‌های گوشت گاو یا حتی سبزیجات استفاده کنید. لوبیا، سبزی، گوشت، غلات، سبزیجات حتی ماکارانی و تخم‌مرغ به سوپ خود اضافه نمایید. اگر بیمار هستید و یا سرماخورده‌اید، سوپ مرغ خانگی را امتحان کنید. از این طریق آب بیشتری دریافت خواهید نمود و حتی ممکن است سرماخوردگی شما سریع‌تر بهبود یابد.

 

آب لیمو اضافه نمایید

فشردن لیمو و افزودن کمی آب لیمو، آب را کمی طعم‌دار می‌کند و برای شما نیز مفید است. آنتی‌اکسیدان و پتاسیم موجود در لیمو برای کمک به سلامت سلول‌ها و اسیدسیتریک آن برای هضم غذا و جلوگیری از سنگ کلیه مفید است.

 

آب را حباب‌دار نمایید

اگر به دنبال نوشیدنی انرژی‌زا هستید، آب گازدار گزینهٔ مناسبی است. حباب‌ها بدون افزایش شکر و سایر مواردی که برای بدن مفید نیستند، به نوشیدنی شما طعم و انرژی اضافه می‌کنند.

 

کمی خوراکی‌های نمکین بخورید

یک میان‌وعده با گردو و یا ذرت بودادهٔ نمکی در بعد‌از‌ظهر ممکن است تمایل شما برای نوشیدن آب را افزایش دهد. هر دو مادهٔ غذایی یعنی گردو و ذرت بوداده پروتئین و فیبر دارند و از طرفی ذرت بوداده یک دانهٔ کامل و فاقد چربی است، به شرط آنکه با کرهٔ فراوان آن را چرب نکنید. گردو مواردی مانند اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین ای (E) دارد که برای قلب مفید است، اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید، چرا که کالری بالایی دارد.

 

قهوه و یا چای بنوشید

بله، هر دوی این نوشیدنی‌ها کافئین دارند، ولی از طرفی سرشار از آب‌اند. نوشیدن بیش از حد این دو ماده در روز ممکن است شما را مضطرب کند و یا باعث شکم درد شود. بهترین میزان آن، نوشیدن دو فنجان در روز است و سالم‌ترین حالت این است که بدون قند و خامه مصرف نمایید.

 

آب به همراه داشته باشید

این کار ساده‌ است، اما تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. اگر مقداری آب با خود داشته باشید، احتمال نوشیدن آن بیشتر می‌شود، به‌ویژه اگر خارج از خانه و در محیط بیرون باشید. برای اینکه آب را سرد نگه دارید، یک بطری استیل تهیه و مقداری یخ به آن اضافه کنید و یا از بطری‌هایی استفاده نمایید که بتوانید آن‌ها را در فریزر قرار دهید. صبح، هنگام بیرون رفتن آن را بردارید و از این طریق آب سرد و خنک همراه خود داشته باشید.

 

عادت جدیدی را شروع کنید

نوشیدن یک لیوان بزرگ آب قبل از هر وعدهٔ غذایی را بخشی از برنامهٔ روزانهٔ خود قرار دهید. این عادت برای بدن شما مفید است و احتمالاً با این روش، غذای کمتری خواهید خورد. در یک مطالعه، افرادی که رژیم غذایی خاصی داشتند، در صورت نوشیدن نیم میلی‌لیتر آب حدود نیم ساعت قبل از هر وعدهٔ غذایی، حدود 85 کالری کمتر در هر وعدهٔ غذایی مصرف کردند. در طول 12 هفته، این افراد 2 کیلوگرم وزن کم کردند.

 

برنامهٔ یادآور در گوشی خود داشته باشید

اگر برای نوشیدن، نیاز به یادآوری دارید، برنامه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید روی تلفن همراه خود نصب کنید. این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند میزان آب مصرفی خود را پیگیری کنید و از طرفی میزان و زمان مناسب را به شما پیشنهاد می‌کنند.

 

ادویه و فلفل تند بیشتری بخورید

اگر غذاهای تند و پر‌ادویه دوست دارید، از دیگر مزایای این غذاها این است که تمایل شما برای دریافت مایعات بیشتر را افزایش می‌دهند. آیا تا به حال سعی کرده‌اید غذاهای تند و پر‌ادویه را بدون یک یا دو لیوان بزرگ نوشیدنی خنک بخورید؟ برای کاهش میزان سوزش و تندی، شیر را به عنوان یک نوشیدنی سالم همراه غذا انتخاب کنید.

 

چه زمان آب بنوشید

هنگام تشنگی، نوشیدنی‌ای بنوشید. این روشی است که بدن به شما اطلاع می‌دهد به آب بیشتری نیاز دارید. اما هنگام رفتن به دستشویی نیز توجه نمایید. اگر ادرار شما به رنگ زرد تیره باشد، ممکن است بدن شما به آب بیشتری نیاز داشته باشد. میزان نیاز بدن به آب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این میزان بستگی به سلامتی، میزان خشکی هوا و فعالیت‌های روزمرهٔ شما دارد.

 


منبع:

  • سایت وب‌ام‌دی
  • روش‌های بیشتر نوشیدن آب / روش‌های بیشتر نوشیدن آب / روش‌های بیشتر نوشیدن آب

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟