زمان مطالعه: 3 دقیقه

مجموعه‌ای گیج‌کننده از میوه‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی در تمام طول سال موجود است. آن‌ها در اندازه، شکل و رنگ‌های مختلفی وجود دارند و همهٔ ما در مورد پنج وعدهٔ توصیه‌شده برای میوه و سبزیجات در روز شنیده‌ایم. سؤال اینجا است که چرا میوه می‌خوریم؟ و ارزش غذایی بین میوه‌ها چه تفاوتی دارند؟ آیا تفاوتی میان میوه‌ٔ کامل و آب‌میوه، میوهٔ تازه و خشک وجود دارد؟ یا اینکه کدام میوه بیشترین خاصیت را دارد؟ در این نوشتار به پاسخ این پرسش‌ها می‌پردازیم.

 

تفاوت میان میوه‌ها

درست مانند سایر مواد غذایی، میوه‌های مختلف نیز ارزش غذایی متفاوتی دارند. به‌طور کلی، میوه‌های کامل منابع خوبی از فیبراند، در حالی که آب‌میوه‌ها این حالت را ندارند. یک فنجان آب‌میوه، حتی آب‌میوهٔ 100درصد طبیعی، قند بیشتری نسبت به یک تکه یا یک وعده میوهٔ کامل دارد. افزون‌بر این، میوه‌های کامل نسبت به آب‌میوه‌ها، سیرکننده‌تر هستند. هنگام رعایت میزان مصرف توصیه‌شده برای میوه و سبزیجات، بهتر است آن‌ها را به‌طور کامل و نه به‌صورت آب‌میوه مصرف کنید. با این حال گاهی اوقات می‌توان آب‌میوه را در صورت 100% طبیعی بودن نوشید، اما باید مصرف آن را به میزان 11۵ تا 2۵۰ میلی‌لیتر در روز محدود کرد.

در قسمت یخچال فروشگاه‌های مواد غذایی اغلب انواع مختلفی میوهٔ یخ‌زده وجود دارد. این‌ها اغلب از قبل پوست‌کنده و بریده‌شده‌ هستند که راحت‌تر و ارزان‌تر از میوه‌های تازه‌اند. میوه‌های یخ‌زده معمولاً در نزدیکی زمان برداشت، چیده و سریع منجمد می‌شوند، بنابراین مواد مغذی آن‌ها به‌خوبی حفظ می‌شود. افزون‌بر این، برخی از میوه‌های فصلی مانند زغال‌اخته و بلوبری به‌راحتی به صورت منجمد در دسترس‌اند. کلید انتخاب این است که میوه‌های منجمد ساده و بدون شکر اضافه‌شده را انتخاب کنید.

تعدادی میوه وجود دارد، مانند کشمش، زردآلو و آناناس، که به شکل خشک نیز در دسترس‌اند. این‌ها همچنین مواد مغذی خوبی دارند، برای مدت طولانی قابل‌نگهداری‌اند، حمل و نقل راحتی دارند، کالری بالایی داشته و مورد علاقهٔ افرادی هستند که کوهنوردی و کمپینگ می‌کنند. با این حال گاهی در فرایند خشک‌سازی این اقلام، به‌ویژه انبه و آناناس، شکر اضافه می‌شود. زغال‌اختهٔ خشک تقریباً همیشه شکر اضافه‌شده دارد، چرا که به‌طور طبیعی بسیار ترش است. حتی در انواع بدون شکر اضافه‌شدهٔ آن‌ها، حجم فشرده و شیرینی‌شان باعث می‌شود که مقدار زیادی از آن‌ها خورده شود و کالری به سرعت افزایش یابد.

برخی از میوه‌های خشک مانند کشمش و زردآلو نیز برای حفظ طراوت و رنگ با دی‌اکسیدگوگرد فراوری می‌شوند. برای بیشتر افراد این میزان دی‌اکسیدگوگرد نگران‌کننده نیست. با این حال برخی از افراد، به‌ویژه افرادی که آسم دارند، حساس‌اند. در صورت استفاده از دی‌اکسیدگوگرد، بر روی بسته‌بندی و برچسب آن این مورد قید می‌شود، بنابراین در صورت لزوم پرهیز از آن دشوار نیست.

 

 

خرید میوه‌های ارگانیک

در مورد میوه‌های ارگانیک و معمولی، چه تازه، چه منجمد و یا خشک، انتخاب‌های زیادی وجود دارد. از نظر غذایی، تفاوت کافی‌ای برای انتخاب یکی بر دیگری وجود ندارد، اگرچه مصرف‌کننده ممکن است براساس شیوه‌های کشاورزی و تأثیرات زیست‌محیطی، یکی را بر دیگری ترجیح دهد و انتخاب کند. ایالات متحده قوانینی در مورد استفاده از آفت‌کش‌ها دارد، اما برخی میوه‌ها نسبت به سایرین دارای آفت‌کش‌های بیشتری هستند و همیشه توصیه بر این است که میوه‌ها را قبل از خوردن کاملاً بشویید.

 

تفاوت در ارزش غذایی

میوه‌های مختلف منابع خوبی از مواد مغذی مختلف‌اند. مرکبات سرشار از ویتامین سی (C) هستند و سایر میوه‌ها نیز منابع خوبی از سایر مواد مغذی به شمار می‌آیند. چند نمونه در ذیل آورده شده‌است:

پتاسیم

  • عملکرد عمده: تعادل مایعات و الکترولیت‌ها و حفظ فشارخون سالم
  • منابع میوه‌ای: پرتقال، تمشک، موز، گیلاس، انار، خربزه، آووکادو

آهن

  • عملکرد عمده: تشکیل گلبول‌های قرمز، رشد مغز در کودکان
  • منابع میوه‌ای: زردآلوی خشک، کشمش

ویتامین سی

  • عملکرد عمده: حفظ سلامت سیستم ایمنی، بهبود زخم، آنتی‌اکسیدان
  • منابع میوه‌ای: مرکبات، توت‌فرنگی، کیوی

فولات

  • عملکرد عمده: سنتز دی‌اِن‌اِی (DNA)، تشکیل گلبول‌های قرمز خون، توسعهٔ اولیهٔ لولهٔ عصبی در جنین
  • منابع میوه‌ای: پرتقال، انبه، آووکادو

ویتامین آ (A)

  • عملکرد عمده: دید در شب، رشد سلولی، عملکرد سیستم ایمنی
  • منابع میوه‌ای: گرمک

 

افزون‌بر مواد مغذی فوق، برخی از میوه‌ها میزان بالایی از فلاونوئیدها را دارند. این گروه ترکیبات متنوعی‌اند که برخی از آن‌ها آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌ای هستند که از آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند و ممکن است خطر برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را کاهش دهند. به‌طور خاص، مرکبات در ردهٔ فلاوانون‌های فلاونوئید بالا هستند و تمشک، زغال‌اخته و گیلاس در ردهٔ فلاوانون‌های آنتوسیانیدین بالا هستند.

 

چه میوه‌هایی را بخوریم؟

همان‌طور که می‌بینید، میوه‌ای وجود ندارد که تمام مواد مغذی را داشته باشد، بنابراین خوردن انواع مختلف میوه، کلید سلامتی است. میوه‌های جدید را امتحان کنید. اغلب بزرگسالان باید روزانه حدود 2 فنجان از میوه‌هایی با رنگ‌های مختلف را در برنامهٔ غذایی خود داشته باشند. میوهٔ کامل را به آب‌میوه ترجیح دهید. میوه را در فصل خود بخورید که ارزان‌تر خواهد بود. از خوردن میوه لذت ببرید: با دقت و توجه آن را بخورید تا بو، بافت و طعم آن را کامل احساس کنید. نوش جان!

 


منبع:

کدام میوه بیشترین خاصیت را دارد؟ / کدام میوه بیشترین خاصیت را دارد؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟