زمان مطالعه: 3 دقیقه

شستن میوه و سبزیجات

توصیه‌هایی در مورد نگهداری، شست‌وشو و آماده‌سازی میوه‌ و سبزیجات برای جلوگیری از مسمومیت غذایی از جمله E. coli.

 

مهم است که تمام میوه‌ها و سبزیجات را قبل از خوردن بشویید تا از سالم و تمیز بودن آنها اطمینان حاصل کنید اما سوال اساسی این است که چگونه میوه و سبزیجات را ضدعفونی کنیم؟

بیشتر مردم از اهمیت رعایت موارد بهداشتی در مورد گوشت باخبر هستند، اما بسیاری از آنها خطر ابتلا به مسمومیت غذایی از طریق سبزیجات را کم می‌دانند. اهمیت این موضوع در هنگام شیوع Escherichia coli) E. coli) در بریتانیا در سال 2011 برجسته شد.

در آن سال 250 مورد عفونتِ ناشی از باکتری E. coli گزارش شد که منبع آن خاکی که به سبزیجات و صیفی‌جات از قبیل سیب‌زمینی و هویج چسبیده بود، تلقی می‌شود.

 

چگونه می‌توان میوه و سبزیجات را شست؟

شست‌وشو باعث از بین رفتن باکتری‌ها (از جمله E.coli) از سطح میوه و سبزیجات می‌شود.

بیشتر باکتری‌ها در خاکِ چسبیده به محصول قرار دارند. از این رو شست‌وشو برای از بین بردن خاک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در هنگام شستن سبزیجات، آنها را زیر شیر آب قرار داده سپس با دست، تمیز بشویید. به عنوان مثال در یک ظرف آب قرار داده و ابتدا شستن را از میوه‌هایی آغاز کنید که میزان آلودگی کمتری دارند و در نهایت همهٔ آنها را آبکشی نمایید.

شست‌وشوی محصولاتِ فله‌ای و بسته‌بندی نشده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا به نسبت میوه و سبزیجاتِ بسته‌بندی‌شده میزان خاک بیشتری با خود به همراه دارند.

همیشه قبل از مصرفِ میوه‌ها و سبزیجات، آنها را کاملاً بشویید تا از تمیز بودن و از بین رفتن باکتری‌ها مطمئن شوید.

پوست‌ کندن یا پختنِ میوه و سبزیجات نیز می‌تواند باعث از بین رفتنِ باکتری‌های موجود روی سطح آنها شود.

 

 

توصیهٔ اصلی برای نگهداری و پخت‌و‌پز سبزیجات خام چیست؟

همیشه قبل و بعد از دست زدن به مواد غذایی خام از جمله سبزیجات، دستان خود را کاملاً بشویید و آنها را از غذاهای آماده برای مصرف جدا کنید.

از تخته‌های برش، چاقو و ظروف جداگانه‌ای برای غذاهای خام و آماده استفاده کنید و یا این وسایل را پس از استفاده برای مواد خام شسته و سپس برای مواد غذایی آماده استفاده کنید.

 

باکتری‌ها چگونه سبزیجات و میوه‌ها را آلوده می‌کنند؟

باکتری‌ها از چندین طریق می‌توانند باعث آلودگی میوه و سبزیجات شوند. ممکن است در آب مورد استفاده برای آبیاری، کودهای ارگانیک یا فضولات پرندگان و حیوانات دیگر که به مزارع می‌روند وجود داشته باشد و در نهایت موجب آلودگی شوند.

 

آیا افراد آسیب‌پذیر می‌توانند سبزیجات را لمس کنند؟

هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه ممکن است تمام سبزیجات به باکتری E.coli یا سایر عوامل بیماری‌زا آلوده باشند، وجود ندارد.

افرادی که در برابر عفونت آسیب‌پذیر هستند، مانند زنان باردار، افراد مسن یا هر کسی که دارای سیستم ایمنی ضعیف است، باید دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی انجام دهند.

کودکان باید پس از دست زدن به سبزیجاتِ خام و پاک‌نشده در هنگام خرید یا در حین کارهای هنری، به شستن دست‌های خود ترغیب شوند.

 

در هنگام خرید، سبزیجات پاک‌نشده را چگونه حمل و جابه‌جا کنم؟

تا زمانی که اقدامات بهداشتی به خوبی رعایت شود، خطر ابتلا به عفونت در هنگام دست زدن به سبزیجاتِ پاک‌نشده و حمل آنها اندک است.

شست‌وشوی دستان خود پس از دست زدن به سبزیجات یا میوه‌های پاک‌نشده، هر بار که می‌خواهید خرید کنید ضروری یا عملی نیست.

اگر قصد دارید بلافاصله بعد از خرید غذای خود را میل کنید، توصیه می‌شود دستان خود و کودکانی که ممکن است سبزیجات و میوه‌های آلوده را لمس کرده باشند تمیز بشویید.

هنگام انتخاب سبزیجات پاک‌نشده، به خاطر داشته باشید که مدت زمان بیشتری برای آماده و پاک کردن این سبزیجات و زدودن خاک و گل آنها در خانه لازم است.

 

آیا باید از خرید سبزیجاتی که مقداری خاک به آن چسبیده خودداری کنم؟

خیر. همیشه مقداری خاک روی بعضی از سبزیجات وجود داشته و آنها را به همین شکل می‌فروشند. یادتان باشد که این نوع سبزیجات را به مقدار کافی بشویید تا خاکشان کامل از بین برود.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که اگرچه خاک به عنوان منبع احتمالی آلودگی E. coli در سال 2011 در نظر گرفته شده است، اما این مسئله قطعی نیست.

 

منبع:

چگونه میوه و سبزیجات را ضدعفونی کنیم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟