زمان مطالعه: 2 دقیقه

تشکیل سنگ‌های مثانه یکی از مشکلات رایج در بین مردم است اما سوال مهم این است که علت تشکیل سنگ مثانه چیست؟ برای آشنایی با این بیماری و راههای درمان آن با ما همراه باشید.

سنگ‌های مثانه

سنگ‌های مثانه توده‌های سفتی از مواد معدنی‌ای هستند که در مثانه قرار دارند. این سنگ‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که مواد معدنی موجود در ادرارِ غلیظ، کریستالیزه شوند. این وضعیت اغلب هنگامی رخ می‌دهد که شما نتوانید به طور کامل مثانه‌تان را تخلیه کنید.

از درد شدید شکمی گرفته تا وجود خون در ادرار، می‌توانند جزو نشانه‌ها و علائم سنگ مثانه باشند؛ البته گاهی اوقات هم سنگ مثانه هیچ علامتی از خود بروز نمی‌دهد.

سنگ‌های مثانه‌ٔ کوچک ممکن است بدون نیاز به درمان دفع شوند ولی برای بعضی از آن‌ها به دارو یا جراحی نیاز است. اگر در جهت علاج سنگ مثانه اقدام نکنید، ممکن است دچار عفونت و عوارض دیگر شوید.

 

علائم

بعضی اوقات سنگ‌های مثانه – حتی سنگ‌های بزرگ – مشکلی ایجاد نمی‌کنند؛ ولی اگر سنگی به دیواره‌ٔ مثانه آسیب بزند یا مسیر جریان ادرار را مسدود کند، ممکن است علائم زیر ظهور کنند:

  • درد در ناحیه‌ٔ تحتانی شکم
  • درد یا ناراحتی در آلت یا بیضه‌ها در مردان
  • سوزش ادرار
  • تکرر ادرار
  • دشوار بودن دفع ادرار یا منقطع بودن جریان ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • کدر یا تیره‌رنگ شدن ادرار

 

علل

سنگ‌های مثانه معمولاً هنگامی تشکیل می‌شوند که مثانه به طور کامل تخلیه نشود و مواد موجود در ادرار کریستال تشکیل دهند. بعضی از عفونت‌ها می‌توانند منجر به ایجاد سنگ مثانه شوند و گاهی اوقات عاملی که روی توانایی مثانه در نگهداری، ذخیره یا دفع ادرار تاثیر می‌گذارد هم ممکن است سبب تشکیل سنگ مثانه شود. هر گونه ماده‌ٔ خارجی موجود در مثانه می‌تواند باعث تشکیل سنگ مثانه گردد.

 

برای آشنایی با سایر بیماری‌ها می‌توانید در سایت محب به قسمت بیماری‌ها مراجعه کنید.

علت تشکیل سنگ مثانه چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟